Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je eigen gedachten onderscheiden in doom-/wensdenken en innerlijke inzichten (waarheden)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een hele goeie vraag en het antwoord is gecompliceerd dus hier alleen een reactie. Eerste stap is controle krijgen over de stroom van gedachten, tweede stap is aansluiten bij het bron van ons bestaan. Hoe je dat kan doen hangt van het spiritueel systeem die met jou hart het meest resoneert.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij eigen gedachten kan het je wat schelen, bij inzichten ben je neutraal.

eigen denken/ beelden kun je ook veranderen, inzichten of doorgaves van anderen blijven terug keren naar dezelfde boodschap, of je die nou leuk vindt of niet.

Maar het snelst herken ik het door mijn relatie ertoe te bekijken, accepteer ik alles of wil ik iets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De waarde van de inhoud van je gedachten kun je alleen bepalen door reflectie, hetzij intern, hetzij met behulp van anderen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Het voelt anders. Als ik het probeer te omschrijven is er bij het laatste (de inzichten) een mentale staat van absolute rust en sereniteit. Je 'weet' dat het waar is.

Als je naar lichaamsreacties gaat kijken, dan voel je een bepaalde sensatie achterop je hoofd, net boven waar je nek overgaat naar je hoofd.
Ook kan je een sensatie/prikkel voelen op je kruin.

Heb je wel eens in een dagboek geschreven en alles was opeens volslagen helder? Op dat je op de fiets zit, of op het toilet, onder de douche en je krijgt opeens een ingeving?
Of stel je wel eens een vraag in jezelf en een seconde later weet je al het antwoord, alsof het vanzelf in je gedachten is opgekomen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat heb ik vaak en dan kan ik haast niet wachten er wat mee te doen... Dat had ik van de week dus ook met die droom... (Reactie op het laatste stukje van je antwoord). Ik heb idd regelmatig in mijn dagboek antwoorden die me dat gevoel geven ja, maar dat sensatiegevoel in kruin of nek herken ik niet... Misschien als ik erop let. Het meeste dat ik voel is maar heel licht en bij vermoeidheid eigenlijk niets tot geen verschil kunnen merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je compliment ^^, ben benieuwd naar je reactie... Ik merk inderdaad wel dingen in mijn dagboek... ik zal daar me daar toch weer meer mee gaan bezighouden, daar mijn dagboek mij ook de rust in mijzelf doet wederkeren, als spanningen te hoog oplopen helemaal, of wanneer me iets vreselijk dwarszit. IK weet in ieder geval dat ik op de goeie weg zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die 'weten' dat het waar is, ontaarden vaak in fanatiekelingen. Geef mij maar mensen die overal aan twijfelen!
wanneer er gevoelens van angst (doomdenken) of hoop (wensdenken) bij komen kijken , mag je ervan uitgaan dat je in je 'mind ' zit.
Je mind is afgescheiden en kan je dus altijd alleen maar in de toekomst (hoop) of het verleden (angst) 'brengen'

jij zelf (innerlijke inzichten BEN je dus gewoonweg zelf, dat is moeiteloos hier en nu aanwezig).. dus 'ga' je in gedachtne naar 'toen' of 'dan'... dan ben je niet hier en nu aan het realiseren en heb je geen innerlijke inzichten.. je ware zelf is aanwezig.. hier en nu!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil hiertussen is bij mij fysiek merkbaar.
Wanneer ik tot een inzicht kom krijg ik ahw 'van binnenuit' kippenvel, die daarna aan de buitenkant zichtbaar wordt (eureka gevoel].
Dat is voor mij hét teken dat waarheidsgehalte heeft.

Wensdenken is ook zo'n lastig onderwerp. Is het van jezelf of wordt deze ingegeven...

Doomdenken is m.i. duidelijk ons verstand, die niet samenwerkt met ons gevoel, ons innerlijk verstand ahw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is alles op dit gebied chaotisch, mijn gedachten bevatten ervaringen als mens tot nog toe, niet of slecht verwerkte emoties, creatieve gedachten, nieuwe inzichten, spirituele boodschappen, droomervaringen,visioenen, verlangens zoals wensdenken en dan nog een heleboel gedachten waar ik geen idee heb waar ze vandaan komen.
Door me op een gedachte te concentreren, kom ik er meestal wel uit, waar het vandaan komt.
Het allerlastige zijn de droom/wensdenken te scheiden van de innerlijke inzichten.
Indien je maar lang genoeg aan wensdenken doet, ga je het op den duur ervaren als innerlijke inzichten.
Heel vervelend is het feit, dat je eigen hersenen een eigen invulling kan gaan geven aan bepaalde gedachten en die dat ook zo opslaan, zodat de werkelijkheid, niet meer de werkelijkheid is.
Dan wordt het pas echt verwarrend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding