Waarom kijkt men voornamelijk naar iemands daden (wat hij doet) en niet naar wie iemand is?
Toegevoegd na 38 minuten:
Ik wilde het eerst proberen zonder verdere uitleg.
Dit is een spirituele vraag. Welke het onderstaand een voorbeeld is:
Het gaat om de relatie tussen een dochter en een vader. De vader is een beroepsmilitair en erg autoritair.
De dochter wordt opgevoed met harde hand, op figuurlijke wijze dan, dus wordt mentaal klein gehouden. Er wordt veel geschreeuwd door de vader, veel gedreigd.
De dochter moet in haar kind tijd veel vluchten en schuilen voor de uitvallen van de vader.
Maar wat ze pas later kan begrijpen, is dat haar vader haar wilde leren om juist sterk te zijn, om het voor haar zelf op te kunnen nemen. Zodat ze klaar is voor oorlog (hij is toch een militair) en het onrecht in de maatschappij.
Dus wie de vader is: hij is in zijn hart een goede vader omdat hij zijn dochter een (in zijn ogen) belangrijke les wil leren: namelijk sterk zijn en voor jezelf opkomen. Maar zijn lesmethode is een beetje erg hard om zo een les te leren.
De dochter ziet haar hele leven de man als een kwaadaardige man die haar nooit normaal kan behandelen. Maar om dit verleden een plaatsje te kunnen geven, zal zij toch haar verleden moeten leren accepteren.
De focus van de dochter is door de trauma's enorm gericht op de daden en niet op de man. Zij kon de liefde die de vader heeft niet zien.
Nogmaals dit is een spirituele vraag geplaatst ook in die categorie.
Het spijt me als mijn vraag nare herinnering in je losmaakt. Dat is niet de bedoeling geweest.
het gaat me echter niet omdit voorbeeld, maar algemeen. Ook op pesters, of allelei situaties waar men iemand vooral om de daden afrekend. Hangjongeren, noem maar op.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.