Waarom verliezen mensen hun idealen?
Waarom worden mijn vriendinnen zo materialistisch en zo ambitieus als de neten, carrieregericht? Ik voel mezelf steeds minder bij hen passen. Ze vergeten naar het groen van de bomen te kijken, de pasgeboren eentjes, de zonsondergang, gelukkig te zijn door kleine dingen. Ikzelf ben al blij met mijn fiets, mijn kleine huis, mijn huisdier, mijn geliefde, de natuur, een klein salaris. Zou ook nooit een 'carriere' (zoals men dat definieert) willen. Eerst waren zij ook allemaal zo. Ik zie het vaak, mensen die zich gaan settelen (wat ik ook doe), en dan tegelijkertijd hun idealen verliezen.
Toegevoegd na 26 minuten:
Misschien ben ik wel gewoon ouderwets ofzo.
De omschrijving staat trouwens bol van de insinuaties die helemaal niet voor haar voormalige vriendenkring hoeven te gelden. Er is een groot verschil tussen zuiver materieel carriere najagen of je zuurverdiende zekerheden (huisje, boompje beesje) bij elkaar willen houden.
Er staat trouwens niet; Voormalige vrienden! De vraagsteller heeft het m.i. over haar gevoel in huidige vrienschappen.
Het tweede zie je inderdaad veel. Toch een stukje gebrek aan diepgang vrees ik, maar dat moet er dan toch ergens in de studententijd al een beetje in gezeten hebben ?? Over intelligentie durf ik niks te zeggen, want het zijn echt niet altijd de domste mensen die in die valkuil trappen om hoofd- en bijzaken niet meer goed te kunnen scheiden door 'tijdgebrek'.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.