Waarom wordt de datum van Pasen berekend aan de hand van de stand van de maan?
Men had net zo goed een datum kunnen prikken. Of kunnen zeggen dat het eens in de 7 jaren gevierd hoort te worden, behalve als het dan een schrikkeljaar is.
Als iedereen (zeg alle christenen) dat accepteren dan heb je een reden. Een uitleg waarom het dan aan de maanstand is en niet een vaste datum zal je kunnen uitleggen aan de hand van deze zin: "Geschiedenis van de berekening van de Paasdatum
Het Paasfeest is van Joodse oorsprong. Dit feest werd gevierd op dag van de volle maan van de voorjaarsmaand Nisan.
De eerste tijd behield het christelijk Pasen het verband met het Joodse Pasen, maar later veranderde dat."
De vervolgvraag is dan natuurlijk waarom Joden dat dan deden. (Het Droste effect, dus).
Joden vieren geen Pasen.
Het zijn totaal twee verschillende vieringen.
"
De discussies tussen bisschoppen uit beide kampen werden steeds feller. Uiteindelijk bepaalde het concilie van Nicea (325 na Christus) dat overal op dezelfde datum Pasen moest worden gevierd, en wel op de eerste zondag na de 14e van de eerste Joodse vastenmand Nisan. Dit is de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Daarmee was het paaspleit beslecht. De kerken in het Oosten werden in het ongelijk gesteld. Hiermee was de band tussen Pesach en Pasen officieel doorgesneden. "
Er is dus zeker een link, het zijn inderdaad twee verschillende dingen, met andere gebruiken. Toch kan je ze historisch gezien niet los van elkaar zien.
onze Jezus – niet volgens de kalender, niet volgens het Joodse Pascha/Pesach1
-feest en het werd NIET ingesteld in het Nieuwe Testament voor de christelijke Kerk.
Aan de christelijke Kerk is geen enkel feest of viering
voorgeschreven dan één: de Avondmaalviering.
Zie http://www.verhoevenmarc.be/PDF/feestdagen.pdf.
De tijd, de gebruiken, en de tradities van ons “Pasen” (eieren, paashaas, enz.) komen allemaal uit oude heidense, antigoddelijke, religieuze vieringen.
Pasen, Easter, of Ostern is van oorsprong een
heidens festival ter ere van de lentegodin (Eostre/Eastre/Easter van de Saksen; Ostara/Ostern bij de Germanen; Ishtar/Astarte in Mesopotamië).
Het Bijbels-Joodse Pascha (Aramees) of Pesach (Hebreeuws) en ons Pasen/Easter kunnen op onze kalender soms samenvallen maar dikwijls staan ze op grote afstand van elkaar.
Het zijn RKK heidense feesten.
Viel dat toentertijd samen met data voor Pesach die de joden aanhielden/nog steeds aanhouden. Kan je ook los van je persoonlijke geloof, objectief naar de zaak kijken?
Ik spreek alleen over historische gegevens en objectieve feiten, niet over of dat terecht aangenomen wordt in de ogen van alle/bepaalde gelovigen.
Of Pasen een feest is wat "echte" christenen "mogen" vieren volgens jou en jouw geloofsgenoten is niet relevant voor deze specifieke vraag lijkt me.
Hoe je het ook draait of keert. Pasen is van oorsprong een heidens lente- en vruchtbaarheidsfeest (vandaar de eieren, paashaas, e.d.), dat de katholieke kerk “gekerstend” heeft.
Rome heeft dan de benaming van een in wezen Joods feest (Pascha, Pesach) geplakt op dat in wezen heidense lentefeest dat aan de vruchtbaarheidsgodin Isjtar was gewijd, en zo kregen wij dan ons Nederlandse “Pasen” – “Easter” (= Isjtar) genoemd. Geef mij 1 bijbeltekst waarin gerechtvaardigd word om een bijbels feest gemengd met heidense rituelen te vieren.
Dit is mijn uitgangspunt.
De RKK beweerd christelijk te zijn, moeten zij zich houden aan bijbelse fundamenten?
Kun je daar op antwoorden ?
Is dit objectief van mij? Of niet ?
Dat is nu precies weer zo'n vraag die niets met deze vraag te maken heeft.
Je kijkt niet objectief naar de zaak, maar enkel via jouw geloofsbril.
Volgens mij houd de RKK zich niet aan bijbelse fundamenten, maar dat maakt niet uit voor de vraag.
Of de link die gewoonweg bestaat tussen pasen en pesach.
Ik zeg niet dat dat een bijbelse link is.
Er is een link gelegd dat leg je nu zelf ook uit.
Het is een leugen, men kan dingen aan elkaar linken maar hebben geen enkele overeenkomst. Dus dit klopt niet, daarom is het eigenlijk geen link.
Het katholiek Pasen heeft eerder een link met het het Germaanse lentefeest.
Toch hebben de twee een link, dat is geen leugen dat is een feit. Beantwoord enkel deze vraag (tweede keer dat ik hem stel) Op welke data werden Pasen en Pesach gevierd voor 325 (AD)
(Als je antwoord is "Dat waren toen dezelfde data" is dat geen bewijs dat ze in religieus opzicht ook maar iets met elkaar te maken hebben.
Maar dan noemen we dat een link. De data kwamen ooit overeen.
Ik noem dit feest PASHA en vier het op dezelfde dag als het joodse PESACH.
Mijn feest heeft verder geen enkele overeenkomst met dit joodse feest ( ook niet met het katholieke pasen).
Dan heeft mijn feest toch een link met het joodse PESACH ?
Maar de RKK heeft precies hetzelfde gedaan. "maar ja dat is dan een link die je niet kan ontkennen."
Ik blijf dit vreemd vinden Toch bedankt voor je tijd en moeite.
Ik laat het hierbij
groet amadeus
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.