Kan ik zeker weten dat reïncarnatie niet bestaat?
Gezien het feit dat maar één godsdienst dit gelooft. (Hindoeisme) Maar als dat niet waar is, geloven 1 miljard mensen in een leugen. Dus hoe kan ik dat zeker weten?
Dat probleem bestaat bij veel meer van dat soort vraagstukken. Ze zijn niet-falsifieerbaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid Maar dat geeft dus een soort vrijheid om al deze niet-falsifieerbare claims aan de kant te schuiven (niet per se ontkennen, maar gewoon als irrelevant te beschouwen).
Net zoals je dat kan doen met vliegende theepotten in de ruimte:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot Overigens is je "1 miljard mensen leugen" voorbeeld nooit een goed argument om iets te geloven. Het is namelijk hetzelfde voor Jezus, Mohammed, Abraham, Boeddha, Vishnu etc. Kan ook niet allemaal tegelijk waar zijn.
En er is een meditatie waarbij je je bewustzijn gebruikt om naar je bewustzijn te kijken. Dus als het in je hoofd zou zitten, waarvandaan kijk je dan?.
Focus je op iets moois maken van DIT leven, in plaats van alleen maar te denken over een mogelijk volgend leven.
Het leek me wel zo eerlijk dat je soms een rijk leven meemaakt, en soms een arm leven. Het lijkt alles rechtvaardiger te maken, want anders is het toch niet * eerlijk * dat je in Afrika geboren wordt? En een ander in Europa of Amerika?
(Bij twijfel kan je beter aan de goede dan aan de verkeerde kant zitten) Volgens mij kan het niet beter dan * bid en werk *, maar dat is mijn persoonlijke mening / conclusie.
(Ik ben christelijk opgevoed, op een gegeven moment meende ik dat het geloof in mijn omgeving niet werkte, toen heb ik het een tijd losgelaten, inmiddels kan ik beide kanten begrijpen).
Totdat ik lang geleden met mijn jongste zoon van vier door de straten wandelde. Hij wees blij naar een rode auto die geparkeerd stond en zei: kijk mamma, die auto heb ik ook.
Ik ging in gedachten zijn speelgoedautootjes na en zei: maar je hebt toch helemaal geen rode auto? Hij keek mij aan alsof hij mij een beetje dom vond en zei, neeh, toen ik groot was natuurlijk.
Je snapt, ik was wat van slag..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.