Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je wanneer je geesten in huis hebt?

Er zijn hier namelijk al enkele vreemde dingen gebeurt en ik maak me zorgen. Ik heb me nooit thuisgevoeld in dit huis en ik voel me de hele dag bekeken. Het is alsof er altijd wel iemand naar me kijkt. Kan iemand me hierbij helpen? Ik wil graag hulp inroepen om de geesten te laten weghalen, maar dan moet ik wel eerst zeker zijn of ze er wel degelijk zitten. Weet iemand aanwijzingen dat er geesten in je huis zitten? Dankuwel voor degene die willen helpen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat is een makkelijke ; je weet altijd zeker dat je geen geesten (los) in huis hebt, want geesten zijn geen afzonderlijke, zelfstandig handelende entiteiten. Ze zijn als dromen ; ze bestaan alleen in je hoofd en zijn dus gekoppeld aan JOU als persoon. Ook de "geesten" van een ander kunnen je net zo min beïnvloeden als de dromen van een ander.

Als je je niet prettig voelt in je huis, moet dat dus een andere oorzaak hebben (vermoedelijk een emotionele), en de stress en spanning die dat oplevert kan je het idee geven dat er met het huis "iets" aan de hand moet zijn. Aangezien dat uitgesloten is, zul je toch met jezelf aan de slag moeten.

Als je er zelf de vinger niet op kunt leggen, is het helemaal geen gek idee hulp te vragen bij je "zoektocht" naar wat de achterliggende redenen kunnen zijn dat je je niet prettig voelt in dat huis. Wellicht ben je er komen wonen in een periode dat het niet zo lekker met je ging, is het een vorm van heimwee of rouw na een verbroken relatie, ging de verhuizing gepaard met andere grote veranderingen (werk, school, sterfgevallen) die niet zo lekker vielen en niet goed zijn verwerkt. Of is het de eerste woning waar je alleen woont terwijl je daarvoor nooit alleen bent geweest, of ligt het huis in een onprettige woonomgeving. In plaats van jezelf de tijd geven om te wennen, ben je blijkbaar op een of andere wijze op het denkspoor terecht gekomen dat er "iets" buiten jezelf of in het huis moet zijn, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht kunt komen.

Nu op zoek gaan naar "geesten" in het huis gaat die problemen niet oplossen, dat is meer een vlucht of afleidingsmanoeuvre. Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets als het placebo-effect en de boemerang-verwachting waardoor het niet uitgesloten is dat je er inderdaad van opknapt als iemand een toneelstukje voor je komt opvoeren dat in dat straatje past, (je huis reinigen ofzo) waardoor je jezelf er overheen kunt zetten, en je op andere dingen kunt fixeren, en dat is mooi als dat lukt, maar erg realistisch is dat niet. Je zult echter als je googelt legio verhalen kunnen vinden van mensen bij wie het heeft "geholpen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is, als jij nooit gehoord had van het bestaan van geesten, had je je dan ook bekeken gevoeld?
Er zijn situaties waar wij ons ongemakkelijk bij kunnen voelen. Denk aan het soort licht, het alleen zijn, een geluid wat in eerste instantie niet te verklaren valt. We zijn niet voor niets bang voor het onbekende.
10.000 jaar geleden als jagers en verzamelaars waren deze natuurlijke reacties uiterst belangrijk voor het voortbestaan van onze soort. Immers, dat geluid kan zo een wolf zijn. En ben je in je alleen - dan wordt het helemaal belangrijk om alert te zijn.
Deze overlevingstechnieken zijn nog steeds aanwezig in onze biologie, en zodoende zijn er nog genoeg mensen bang in het donker - zonder dat er ook maar één aanleiding voor is.
Rationaliteit (het gebruik van het verstand) is niet meer mogelijk zodra jij het gevoel krijgt bedreigt te zijn door een geest. Je amygdala neemt de rest van je brein over, en je 'fight or flight response' wordt geactiveerd. In andere woorden; zodra jij iets hoort wat niet gelijk te verklaren is, gaat je biologie werken, en zul je in alle emotie niet realiseren dat het hoogst waarschijnlijk de kat van de buren is geweest.

Verder is er nog een belangrijk aspect van vermoedelijke paranormale situaties die ik nog niet heb genoemd.
Het geloof in geesten en het zien van geesten gaan hand in hand. Het is net als jeuk. Wanneer je denkt aan luizen op je hoofd, zal menig mens even moeten krabben. Het zelfde gaat op voor geesten; je kunt jezelf heel makkelijk overtuigen van de aanwezigheid van kwade krachten. En daarna zul je ook de gevolgen daarvan ondervinden: een hogere bloeddruk/stress, slapeloze nachten enzovoorts.
Zo zal een lege kamer op zich niemand bang maken, maar zodra je er een mooi spookverhaal omheen bedenkt zal niemand meer een oog dicht kunnen doen in die kamer.

Als je nog vragen hebt, hoor ik ze graag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi,

Geloof in geesten is natuurlijk voor iedereen apart. Veel mensen zijn sceptisch, wat natuurlijk goed is! Ik heb zelf ooit een man in huis gehad, die met geesten kon communiceren. Waarschijnlijk ben jij een sterk gevoelig persoon. Je voelt hierdoor waarschijnlijk ook vaak het gemoed van anderen. Wat ik geleerd heb van deze man, is dat iedereen wel een beetje een 'zesde zintuig' heeft. Als jij je bekeken voelt, is dit dan waarschijnlijk ook zo!

Wat ik zou doen, is een medium inschakelen en hem/haar nog niets vertellen (dat is iets wat hij/zij misschien zelf ook aangeeft). Je kunt je dan sceptisch opstellen en merken of hij/zij dus "meer" weet. Ik zou het proberen! Een medium kan veel akelige gevoelens bij je weghalen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing