Hoe kan ik in contact komen met mijn overleden partner?
2 maand geleden is mijn partner (vriend) plots overleden. Ik ben degene die hem levensloos heeft aangetroffen. Dit beeld laat me niet los. De woning waar we samenwoonden heb ik reeds verlaten. Even op automatische piloot geleefd maar nu kan ik amper nog functioneren, ben constant moe en neerslachtig... Zou zo graag weten dat het goed is voor hem, dat hij zijn rust heeft en dat hij over ons waakt ... Hoe kan ik contact met hem maaken?
12.7K
12.7K keer bekeken
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Kijk naar de foto die je zelf bij deze vraag hebt geplaatst. Dat zegt genoeg. Hij is gelukkig als jij het ook bent.
Of ik moet me heel erg vergissen.
Antoni
10 jaar geleden
Ik raad je ook aan troost te zoeken in je herinneringen aan hem, maar tegelijk te kijken naar de toekomst en alle mooie dingen die nog voor je liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ozewiezewoze
Wat jammer dat ik geen plusje kan geven voor een reactie!
Wat jammer dat ik geen plusje kan geven voor een reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is logisch dat je neerslachtig bent en verdrietig bent, op de automatische piloot leeft, wanneer je partner plotseling doodgaat. Het is heftig wanneer je hem ook nog zelf onverwacht dood aantreft. Deze rouwperiode moet je doormaken om het goed te kunnen verwerken. Er zijn mediums die je kunnen helpen om contact met overledenen te maken. Of dit waar is kan niemand je zeggen. Er kan zelfs niemand zeggen dat het niet waar is. Er is geen bewijs voor. Jij denkt dat het je kan helpen en sterken als je hoort dat het goed met hem gaat. Maar wat als je hoort dat het niet goed met hem gaat??? Dit zal je geen goed doen en je zult het geloven, anders zou je niet de stap zetten op in contact met hem te komen. Wat je kunt doen is in je herinnering na gaan of jullie het samen goed hadden. Probeer daarbij echt te voelen en je zult merken dat je dan een goed gevoel erover krijgt. Je zult moeten leren accepteren dat hij er niet meer is en dit doet pijn, alle goede herinnering zullen als de tijd er rijp voor is je een gevoel geven dat het goed met hem gaat. Sommige mensen helpen zich om erover te lezen. Het boekje Omgaan met gestorvenen bv heb ik ooit gekregen van iemand toen mijn vader is overleden. Ik heb er toen uitgehaald waar ik iets aan had en me hielp bij het verwerken.
Heel veel sterkte!
Heel veel sterkte!
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is altijd erg lastig iemand te helpen en tegelijk de waarheid te spreken. Marleen doet dat erg goed in haar antwoord hieronder. Complimenten daarvoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het helpen als medium bestaat vooral uit luisteren en inleven in de persoon, zonder enige weerstand en vooroordelen.
Als het goed verloopt, zal na enige tijd het medium, het zelfde voelen als de persoon.
Hun denken wordt een geheel.
Voor een medium zeker geen prettig gevoel, vaak zelfs dramatisch!
Op dit punt aangekomen, kan er mogelijk informatie doorkomen van de overleden in de vorm van een gedachte.
Vaak informatie die het medium onmogelijk kan weten.
Aan het einde van een sessie ontstaat er een zeer bijzonder gevoel, dat niet is uit te leggen, maar als zeer aangenaam wordt ervaren.
De vraag of dit alles onzin is, zoals anderen soms beweren is hier niet relevant, alleen het resultaat is van belang.
En dat resultaat is vaak zeer uitzonderlijk ( ook niet uit te leggen)
Als het goed verloopt, zal na enige tijd het medium, het zelfde voelen als de persoon.
Hun denken wordt een geheel.
Voor een medium zeker geen prettig gevoel, vaak zelfs dramatisch!
Op dit punt aangekomen, kan er mogelijk informatie doorkomen van de overleden in de vorm van een gedachte.
Vaak informatie die het medium onmogelijk kan weten.
Aan het einde van een sessie ontstaat er een zeer bijzonder gevoel, dat niet is uit te leggen, maar als zeer aangenaam wordt ervaren.
De vraag of dit alles onzin is, zoals anderen soms beweren is hier niet relevant, alleen het resultaat is van belang.
En dat resultaat is vaak zeer uitzonderlijk ( ook niet uit te leggen)
Cryofiel
10 jaar geleden
Voor iets dat "niet is uit te leggen" vind ik het opvallend dat je het toch telkens opnieuw uitlegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje voor Eddijst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja toemaar een plusje
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik sprak over rouwverwerking met een professionele hulpverlener. Iemand die zich jarenlang heeft bekwaamd in geestelijke hulpverlening in het algemeen, en heel specifiek in hulpverlening bij rouwverwerking.
Deze vriendin vertelde me dat een hulpverlener vooral moet luisteren, zonder (voor)oordelen. De hulpverlener moet de eigen mening opzij kunnen zetten, en enkel kunnen uitgaan van de mening en het geloof van de cliënt.
Als hulpverlener mag je echter nooit, echt helemaal nooit, hetzelfde gaan voelen als de cliënt. Zodra je dat doet, moet je ogenblikkelijk stoppen en de cliënt naar een andere hulpverlener verwijzen. Dat komt doordat je vanaf dat moment niet meer onafhankelijk bent.
Je kunt dan je cliënt niet meer helpen. Je voelt namelijk hetzelfde, je denkt en doet hetzelfde - en dus heb je geen meerwaarde meer voor de cliënt. Die persoon heeft jou tenslotte uitgezocht omdat hij er zelf niet meer uitkwam - en wat heb je dan aan een "tweede zelf"? Als je iets kunt missen als kiespijn, is het zo'n "tweede zelf"!
Als zoiets gebeurt, is verdere hulpverlening dus onmogelijk. Het enige dat nog kan gebeuren is dat cliënt en hulpverlener elkaar wederzijds gaan versterken, een bepaalde kant op. Dat kan heel heftig aanvoelen, maar het kan ook heel schadelijk zijn.
Volgens mijn vriendin is een hulpverlener die hetzelfde gaat denken en voelen als de cliënt en desondanks doorgaat met hulpverlenen, een schande voor het vak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw vriendin heeft het over iets geheel anders, ze hebt het over een hulpverlener en jouw reactie hierboven is dan ook geheel terecht en volkomen juist.
Ik had het over een medium.
Ik had het over een medium.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een medium is wel degelijk een hulpverlener. Dat beweer je ook zelf keer op keer (in je bekende uitleg dat het "niet uit te leggen is").
Om precies te zijn: een medium is een niet-gecertificeerde hulpverlener uit het onofficiële circuit die er ten onrechte van overtuigd is over mediamieke gaven te beschikken.
Maar nogmaals: laten we deze discussie hier niet opnieuw gaan voeren. Dit uit respect voor sofiewiwi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een prachtige foto van jullie.
Je kan zien dat jullie blij zijn met elkaar, dat jullie een innige band hebben.
Dat je Geliefde is overgegaan naar de andere kant is natuurlijk een enorme schok voor je en je kan het eigenlijk nog niet bevatten. Logisch dat je hem wilt zien, contact wilt hebben.
Voor mij is het geen vraag of je contact kan hebben met iemand die is overgegaan, ik heb daar enkele ervaringen mee.
Je zult begrijpen, dat wanneer je Lief contact met je zou kunnen maken, hij dat zal doen op een manier waardoor je niet schrikt, dat je niet bang wordt. Het kan dat je op een bepaald moment golven van zijn liefde voelt, dat je zijn aanraking voelt.
Maar ook kan hij in je droom voorkomen waarin hij je iets laat weten.
Soms zonder woorden laat begrijpen.
Voor nu zal je verder moeten zonder zijn fysieke aanwezigheid en dat is zó moeilijk voor je, nauwelijks te verdragen, te erg voor woorden.
Ik vind het heel erg voor je.
Maar je weet misschien ook, zonder dat je contact met hem hebt, dat hij het allerliefste wenst dat jij uiteindelijk weer van het leven gaat genieten, na het rouwen. Dat je je niet schuldig voelt omdat je niet bij hem was toen hij overleed. Hij zou zeggen dat hij zo blij was met je liefde en had gewild dat je dit niet mee hoefde te maken. Dat je het laatste beeld van hem los zou moeten laten, toen je hem vond, zodat je hem kan herinneren als op de foto, toen hij hier leefde.
Want als liefde zo groot is, wil hij je alleen maar gelukkig zien.
Je kan zien dat jullie blij zijn met elkaar, dat jullie een innige band hebben.
Dat je Geliefde is overgegaan naar de andere kant is natuurlijk een enorme schok voor je en je kan het eigenlijk nog niet bevatten. Logisch dat je hem wilt zien, contact wilt hebben.
Voor mij is het geen vraag of je contact kan hebben met iemand die is overgegaan, ik heb daar enkele ervaringen mee.
Je zult begrijpen, dat wanneer je Lief contact met je zou kunnen maken, hij dat zal doen op een manier waardoor je niet schrikt, dat je niet bang wordt. Het kan dat je op een bepaald moment golven van zijn liefde voelt, dat je zijn aanraking voelt.
Maar ook kan hij in je droom voorkomen waarin hij je iets laat weten.
Soms zonder woorden laat begrijpen.
Voor nu zal je verder moeten zonder zijn fysieke aanwezigheid en dat is zó moeilijk voor je, nauwelijks te verdragen, te erg voor woorden.
Ik vind het heel erg voor je.
Maar je weet misschien ook, zonder dat je contact met hem hebt, dat hij het allerliefste wenst dat jij uiteindelijk weer van het leven gaat genieten, na het rouwen. Dat je je niet schuldig voelt omdat je niet bij hem was toen hij overleed. Hij zou zeggen dat hij zo blij was met je liefde en had gewild dat je dit niet mee hoefde te maken. Dat je het laatste beeld van hem los zou moeten laten, toen je hem vond, zodat je hem kan herinneren als op de foto, toen hij hier leefde.
Want als liefde zo groot is, wil hij je alleen maar gelukkig zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn hele goede mediums. Hier zijn de meningen over verdeeld. Heel begrijpelijk daar ik zelf in het verleden daar ook niet in geloofde. Nu ik wat ouder word en me er wat meer in verdiept heb en wat dingen om me heen heb gezien en gehoord, denk ik daar anders over. Er zijn heel veel hooggevoelige mensen die in hun jeugd dingen zien die andere mensen niet zien. Zo gauw ze in de gaten krijgen dat andere mensen dat niet zien, willen ze er niets meer mee te maken hebben en sluiten zich er voor af. Ze willen niet "anders" zijn. Sommige mensen doen er wel iets mee en worden medium. Maar ik begrijp het onbegrip.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het eerste goede medium moet nog gevonden worden. Nooit is iemand erin geslaagd ook maar iets te laten zien dat niet op een gewone manier verklaarbaar bleek.
Dat laat onverlet dat sommige mensen zich daadwerkelijk beter voelen na een bezoek aan zo'n medium. Dat roept dus een ethische vraag op: is het ethisch verantwoord om iemand te helpen (da's goed) door hem/haar leugens op de mouw te spelden (da's slecht)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, wederom met alle respect, over ethisch handelen gesproken, maak jij je er ook niet schuldig aan om hier te delen dat 'iets' niet bestaat, dat de mens met andere inzichten dan jij de vraagsteller misleidt?
Wij kunnen voor de vraagsteller niet bepalen wat zij/hij moet geloven. Dat is haar/zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid. De onze is om op GV onze kennis te delen. Niet meer en niet minder.
Kennisvermeerdering is het doel, door eigen kennis met elkaar te delen en NIET wat wij vinden wat kennis of waarheid is.
Wanneer we dat wel doen zijn we bepalend bezig. Dat is onethisch en respectloos naar de vraagsteller toe.
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies, Mahric. Daarom is het niet goed om te zeggen "geesten bestaan, punt uit!", of "mediums kunnen echt bijzondere dingen, lekker puh!".
Zoals ik elders al schreef, is er meer dan alleen het uitwisselen van individuele meningen. Als we dat doen, wordt GV een serie monologen, en daar heeft niemand wat aan.
Juist door het vergelijken van die meningen, juist door op elkaar in te gaan, juist door diverse gezichtspunten samen te bespreken, juist op die manier kunnen we inzicht verwerven in hoe het nu werkelijk zit. Zodra we daarvoor openstaan, is een mening niet meer iets vaststaands, maar is een mening iets dat kan worden bijgesteld aan de hand van nieuwe inzichten.
Normaal is dat de methode om kennis te vergroten.
Maar nu, recht in het gezicht van iemand die kort geleden een dierbare heeft verloren, is wellicht niet het juiste moment.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sofiewiwi bedankt voor je vertrouwen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit proces moet je op je eigen manier doen. Toch moet je door en probeer onder mensen te blijven die het beste met je voor hebben. Van zo een verlies word je kwetsbaar en het is dan ook prettig als je mensen om je heen hebt die je niet nog dieper in de grond willen hebben.
Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn ook allerlei mensen actief die beweren contact te kunnen krijgen met de doden voor geld. En misschien wil je het in je verdriet ook wel graag geloven dat dit zo is. Pas hier maar voor op.
Er zijn ook allerlei mensen actief die beweren contact te kunnen krijgen met de doden voor geld. En misschien wil je het in je verdriet ook wel graag geloven dat dit zo is. Pas hier maar voor op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sofiewiwi,
Ik heb niets met Buddha maar kwam toevallig deze uitspraak tegen die mij gelijk aan jou deed denken en de vraag die je momenteel bezig houdt.
"Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if I have said it. Unless it agrees with your own reason and your own common sense"
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed punt, Setje.
Ik zou willen toevoegen: laat je vooral niet verleiden door die dingen die je heel graag zou *willen* geloven. De werkelijkheid trekt zich namelijk niets aan van wat wij graag zouden willen.
Helaas maken veel mensen misbruik van het feit dat we het liefste zien dat iemand anders precies datgene vertelt dat wij zelf graag willen geloven. Wij hebben dan de neiging om zo'n figuur te geloven. Niet omdat hij gelijk heeft, maar omdat hij een fijn gevoel oproept - en dat komt weer doordat hij datgene vertelt dat wij graag willen horen, niet doordat hij ons de waarheid vertelt - terwijl juist dat laatste zo enorm veel nuttiger zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Setje, Prachtige inbreng. Jammer dat een enkeling zich weer 'geroepen voelt' deze aan eigen overtuiging aan te passen.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Mahric, er zijn hier al teveel mensen die zich bezighouden met het uitdelen van steken onder water. Verlaag je alsjeblieft niet tot hun niveau.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, het is een uitnodiging om zaken zo te laten zoals ze worden gegeven. Laat die goedbedoelde aanvulling achterwege. Grote kans, en dat is ook de bedoeling voor de lerende mens, dat hij zijn eigen weg hierin vindt/kiest en zich hierin niet door 'onze' aanvulling of overtuiging' in een bepaalde richting geduwd voelt of zelfs op een dwaalspoor gezet wordt.
Uit respect voor de zelf denkende en handelende mens.
Uit respect voor de zelf denkende en handelende mens.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je valt nu duidelijk over de vorm, niet over de inhoud.
Als ik precies hetzelfde zou hebben gezegd, maar dan zonder het compliment aan Setje en zonder de tekst dat ik iets zou willen toevoegen, had je er waarschijnlijk niets van gezegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo je schrijft hier ergens boven. -------- maar omdat hij een fijn gevoel oproept - en dat komt weer doordat hij datgene vertelt dat wij graag willen horen, niet doordat hij ons de waarheid vertelt - terwijl juist dat laatste zo enorm veel nuttiger zou zijn.-----------
-het geeft aan dat je eigenlijk van niets weet, het niet begrijpt , het niet kan accepteren.
Want de uitgesproken waarheid in dit geval, is niet wat ze graag wilt horen om een goed gevoel te geven, nee de waarheid is gruwelijk, schokkend en vreselijk om mee te maken, mensonterend.
Geen zaken waar je blij van kan worden.
Ach je houdt de discussie levendig, maar kan niet accepteren dat er ook een andere uitleg is.
Hoeveel lappen tekst je hier nog aan gaat toevoegen, het maakt niets uit, de werkelijkheid zal je niet veranderen
-het geeft aan dat je eigenlijk van niets weet, het niet begrijpt , het niet kan accepteren.
Want de uitgesproken waarheid in dit geval, is niet wat ze graag wilt horen om een goed gevoel te geven, nee de waarheid is gruwelijk, schokkend en vreselijk om mee te maken, mensonterend.
Geen zaken waar je blij van kan worden.
Ach je houdt de discussie levendig, maar kan niet accepteren dat er ook een andere uitleg is.
Hoeveel lappen tekst je hier nog aan gaat toevoegen, het maakt niets uit, de werkelijkheid zal je niet veranderen
Cryofiel
10 jaar geleden
Ed, je laatste zin geeft aan hoe "open" je bent voor andere uitleggen.
Ik zou graag ingaan op wat je schrijft, maar ten eerste wil ik dat sofiewiwi niet aandoen, ten tweede ben je helaas zo "open" dat je alles wat ik schrijf al bij voorbaat afwijst - hoe goed mijn argumenten ook mogen zijn, jij weet al bij voorbaat dat ze niet deugen.
Einde "discussie" dus.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.