Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leer ik de antroposofie begrijpen?

ik zou graag bd boer worden want ik zie veel goeds in de antroposofie alleen er zijn veel dingen waar ik tegen aanloop ik heb het gevoel dat het erg oud en bijna alleen uit waarneming terwijl er in de loop der jaren veel bewezen is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Op de eerste plaats begrijp ik niet zo goed wat het "boer worden" te maken heeft met antroposofie.
Antroposofie (van het Griekse anthropos "mens" en sophia "wijsheid") is een spirituele filosofie ( en occulte wetenschap?) gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner (1861–1925). Dus zo heel oud is het nu ook weer niet.

Steiner beschouwde de mens onder meer als bestaande uit drie zogenoemde wezensdelen: lichaam, ziel en geest. De menselijke geest gaat volgens Steiner door vele aardse incarnaties, om zo tot een steeds hogere evolutiegraad te kunnen komen. Tijdens zijn opeenvolgende levens bouwt de mens volgens Steiner een schuldenbalans op, karma genoemd, die zowel negatief als positief kan zijn en ten dele zijn levenslot bepaalt.

In feite is dat, in de basis, dezelfde filosofie als Boeddhisme en Hindoeïsme.
Dat zag Steiner ook wel in: Volgens Steiner zien veel mensen, vooral die van Oostelijke culturen, de behoefte aan een geestelijke basis voor een cultuur. Anderen, vooral in het Westen, leven in een materialistisch kader dat verbazingwekkende resultaten heeft bereikt - vooral door de verwezenlijkingen van moderne wetenschap - maar zij zouden hun geestelijke wortels verlaten hebben. Steiner stelde dat een conflict van culturen onvermijdelijk zou zijn als er geen verzoening van deze twee zou komen. Hij stelde dat het Oosten slechts het Westen zou eerbiedigen wanneer er in het Westen een nieuwe spiritualiteit zou ontstaan die de verwerkelijkingen van beide culturen zou verenigen.

Hoe je dat leert begrijpen is vooral door er veel over te lezen.
Je te verdiepen in die filosofie, boeken van Steiner lezen, praten met antroposofen.
Iets geloven, ergens in geloven is natuurlijk een voorwaarde voor "begrijpen".
Daarbij helpt kennis. Die moet je jezelf verwerven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga ook eens informeren bij de Antroposofische Vereniging
http://www.antroposofie.nl/

Nog een bron:
http://www.steinerscholen.com/rudolf-steiner-en-zijn-antroposofie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing