Wat is heftiger qua gevoel, echte liefde of intens verdriet?
Nadat ik vandaag weer eens bij mijn ouders langsging vroeg ik me dit echt af. Ik wist niet wat heviger was.
Mijn moeder is nl. sinds een jaar dementerend. Het ergste vindt ze zelf de afasie (de woorden niet kunnen vinden als ze iets wil zeggen). Mijn vader wil voor haar zorgen en is alleen maar blij omdat ze er nog is. Het wordt dus nog moeilijk om hem ervan te overtuigen dat ze ooit niet meer thuis kan blijven wonen. Ze worden dit jaar 83 en 84 jaar.
Ik zat in hun voortuintje te wachten ( had hun sleutel niet bij me) want volgens de buurvrouw, die ook in het zonnetje voor zat, waren ze boodschapjes aan het doen. Ze kwamen er dus aanlopen, blij verrast dat ik er was en terwijl mijn vader de voordeur opendeed viel me op hoe klein en kwetsbaar mijn ooit zo sterke moeder was zoals ze krom gebogen over haar wandelstok hing. Terwijl ik mijn armen om haar heen deed leunde ze tegen me aan en zei; 'hè moppie, ik ben zo moe'. Ik hield haar alleen maar tegen me aan en kon niets zeggen van emotie. Toen ik later, terwijl ik thee aan het zetten was, eens in de kamer keek en zag hoe mijn vader haar pantoffels aan deed, haar kussen in de stoel goed legde en 3 appels van de fruitschaal pakte om voor ons een appeltje te schillen, intussen aan het raden was welk woord ze wilde zeggen, dacht ik: " Goh, wat houd ik van deze mensen" en tegelijkertijd vond ik het zo triest. Vandaar mijn vraag of er gradaties zouden zijn in emoties, welke zou de heftigste zijn?