Moet je om de essentie (de zin van het leven ) te leren kennen eerst een diep verdriet hebben meegemaakt ?
Of kan het ook op een makkelijkere manier? Dit is een filosofische / spirituele vraag.
Sommige mensen die de zin van het leven zeggen te weten te zijn gekomen via de "moelijke weg ... Zoals de mensen die de Heidegger "abyss" ervaren hebben of die het leed van de wereld op hun schouders nemen ( Jezus, moeder Theresa, Ghandi ) . Daarna volgt verlichting.
Andere , gewonere en gewone mensen ( en daar reken ik mijzelf ook bij ) komen in het leven een periode van onbewust verdriet , depressie of problemen tegen. Ze klimmen weer terug uit de kloof en denken de zin van het leven beter te begrijpen?
Maar kan het ook anders. Kan je door gewoon gelukkig te leven ( en lekker te "brassen " en te rock en rollen") en daarna te sprititueel te zijn ook tot harmonie en voldoening en Diepgang komen. á la Tijn Touber. Een soort snelle " Verlichting " dus ?
Toegevoegd na 3 uur:
Overigens had ik graag zo geleefd als Tijn Touber ( producer van de popgroep Lois Lane ) . Ik vind zijn visie van snelle verlichting dan ook fascinerend. De vraag kwam in mij op omdat er zoveel mensen / stromingen zijn die denken dat " uitbundig leven " en spirituele ontwikkeling niet samen gaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.