Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bepaalt met wie een overledene contact maakt in het heden?

Het lijkt namelijk soms onlogisch als je hoort wie met wie contact heeft gezocht...en ik kan dit wel toelichten maar dat is helaas niet toegestaan door de moderator omdat het dan te persoonlijk zou worden...

Omdat ik hier stellig in geloof zou ik serieuze reacties waarderen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier valt geen antwoord op te geven. Overledenen zoeken geen contact, ze zijn tot stof vergaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe wil je hier nou een zinnig antwoord op krijgen? Als je erin gelooft wees dan blij dat er contact gemaakt is. Hoe dan ook. Zo 'kleinzielig' kun je over zoiets grootst dan toch niet wezen.
En dit is een heel serieuze reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grootst=groots
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niet in, want welke overledene zou geen kontakt willen opnemen met familie of vrienden?
Dan zou iedereen toch wel zoiets meemaken?
En al die contacten enzo, zeggen ze dan ook waar ze zijn en wat ze doen enzo? En hoe doodgaan voelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag! Goed zo! +je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker een mooie vraag, +1 van mij erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dette, vind kleinzielig een mindere uitdrukking.. zo vreemd is het toch niet om ietwat teleurgesteld te zijn in dit geval?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn 'serieuze reacties' alleen reacties die uitgaan van hetzelfde geloof, of kunnen mensen die niet in geesten geloven ook serieus reageren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat..ligt er maar net aan wat je wilt zeggen toch?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb ervaren dat de overledenen zelf het contact maken. Op welke manier dan ook.

Wanneer ik een foto in mijn handen heb van een persoon die overleden is, maken óók zij zelf het contact.

Wanner je zelf persé wilt, lukt het vaak niet.

Wanneer je vraagt wie er contact maakt tussen een gids en je zelf, want dat is immers ook iemand die in de andere wereld is, dit contact mag je zelf maken, maar voor ik er aan wil beginnen, is hij er meestal al, dus dan toch opnieuw, de overledenen.

Jouw vraag is eigenlijk; Wát bepaalt?
De energie! Wij zijn energie, zij zijn energie.
Hun energie bepaalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeanette: alles is energie en alle energie is verbonden. Universele energie :) +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Marita,
Mooi dat we op diezelfde 'golflengte' (mooi woord) zitten!
Geloof dat we iets gemeen hebben, zelfde beroep of zo.....in iedergeval, denk/voelswijze. Zie/voel het in je vragen/antwoorden. Bijzonder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevoel is geheel wederzijds Jeanette. Het is een herkenning/verbintenis die je zo sterk kan voelen, zelfs al na een paar zinnen. En hoe meer je van elkaar leest, hoe meer het wordt bevestigd. Bijzonder is het zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi dat jij dit ook zo ervaart! Dank je wel voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel dames... +1 Jeanette..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook bedankt Congoleo!

Andere antwoorden (14)

Ik denk dat het bepaald wordt, door hoe jij je er voor openstelt. Iemand die zich er voor afsluit lijkt mij moeilijk contact te krijgen. Ik denk dat ik zelf zo iemand ben...........
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ik denk dat de ontvanger zelf bepaald wie hem benadert.
Ik geloof er namelijk niet in en denk dat mensen die er in geloven zelf bepalen wie hun benadert en wat ze voelen.
Overigens is mijn antwoord met respect naar jou gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee heeft het ermee te maken wie ervoor open staat. Misschien wil de overledene wel contact maken met degene die het dichtst bij hem/haar stond, maar staat die er niet voor open, of niet genoeg. Dan kiest de overledene iemand anders.
Soms is het ook wat er bij leven is afgesproken....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft er niet voor open te staan lieve dounja, het gebeurd gewoon.
Alleen is de een daar gevoeliger voor dan de ander, maw, de een voelt de aanwezigheid en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik denk dat hier toch iets in zit, moet ik even navragen...Dank Dounja +1
Afstemming... Maar jij stemt je af op een overledene en niet andersom... Het is de persoon hier die afstemt op de persoon daar, per definitie... En het is afstemming...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij is het afstemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je XiniX...
de 1ne geloofd er wel in en de ander niet .
als er iets gebeurt of je krijgt ,voor jou idee , een teken dan hoop ik dat je daar rust in kunt vinden maar door deze vragen te stellen ben je toch enigszins op zoek naar bevestiging van ,en ben je zelf ook niet zo overtuigd als je je doet voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vepaal je zelf. Geloof je erin dan zullen ze contact maken. Geloof je er niet in dan bestaat het fenomeen niet en gebeurd het ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar een iemand die deze dingen stuurt in alle liefde en met de beste bedoelingen en dat is God. Heb er vrede mee dat hij alleen doet wat het allerbeste voor jou is, omdat hij zoveel van jou houdt. Als hij jou niet precies gegeven heeft wat je wilde hebben, ben er dan zeker van dat hij je precies gegeven heeft wat je nodig hebt en op de manier waarop het nodig is.
Heb vertrouwen en bedank hem. Blijkbaar ben je ontzettend speciaal voor hem dat hij ervoor zorgt dat je na 16 jaar nog een bericht ontvangt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief... +1
Ik geloof niet dat er iets of iemand is die dat speciaal bepaald. Er zijn voorbeelden van mensen die er absoluut niet voor open stonden en die toch een ervaring hadden. Je hebt mensen die er naar zoeken, op hopen, maar er gebeurd niets.
In mijn beleving gebeurd het toch met enige onvoorspelbaarheid, maar als je de hulp hebt van iemand die heel gevoelig is in communicatie met overledenen, is er een grotere kans.
Het is waarschijnlijk ook zo dat niet iedereen met wie jij contact zou willen hebben in staat is om te communiceren. Voor veel overledenen geld dat de overgang zwaar is en dat het veel energie kost om echt contact te maken en te wennen aan de nieuwe plek waar ze nu verblijven.
De overleden los laten en hem of haar de vrijheid geven om verder te gaan kan ook helpen.
Stel je je platte hand voor met daarin zand, als je die hand dicht knijpt zal het zand tussen je vingers verdwijnen, weg geperst worden, hou je je hand open dan zal het zand blijven liggen.
Probeer je verder open te stellen voor de signalen om je heen, niet zozeer een echte letterlijke boodschap die je krijgt maar mooi kleine symbolen, die ook een boodschap of teken in houden. Als voorbeeld, toen mijn baby'tje overleed gaf ik hem in zijn kistje een beertje mee met een klein lampje erin, het lampje was aan toen de kist dicht ging, ik wilde dat hij een knuffel had en een lichtje. Vele malen daarna op de meest onverwacht momenten kwam ik een beertje tegen met een lichtje, zeker op hele moeilijke verdrietige wanhopige ogenblikken, stond ik bijvoorbeeld de volgende dag bij de bakker, dikke ogen van de tranen en daar op de toonbank stond een beertje waxine-lichthouder.
De bakkersvrouw vond het op een rommelmarkt de dag daarvoor en dacht leuk voor in de winkel. Ze had nog even geaarzeld, maar juist voor ik binnen kwam, had ze opeens het gevoel dat ze het toch neer moest zetten! Ze snapte het zelf ook niet helemaal. Er is wel contact er er zijn signalen, probeer je je er voor open te stellen.....en je zult zien dat het zomaar gebeurd, sterkte en succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooi en ontroerend antwoord, Pieker.. +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig Pieker!..Dank....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooi verhaal! En ook heel herkenbaar. Hulp van buiten weet ik zelf niet of het helpt. Bij een bekende die de overledenen ook kent, kan ik het me wel voorstellen, maar een medium kan ook voorbij gaan aan het tere en nieuwe contact. Of een medium zuivere motieven heeft, is ook niet altijd zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De signalen van gene zijde kom je overal tegen en vaak zijn ze er net op tijd, zo maar uit het niets.
Het kan je raken tot diep in je hart,, een beetje minder mag soms ook wel vind ik, maar wie zijn wij?
Het zijn vaak van die duwtjes die we krijgen, maar dan de goede richting heen, het werkt als een soort brandstof om verder te gaan met het leven.
+1
Ik ben geneigd om te zeggen dat de overledene bepaalt met wie hij/zij contact maakt in het heden en heel goed weten wie ze hiervoor uitkiezen.

Er zijn mensen die ervoor openstaan en er zelfs behoefte aan hebben, en toch is dit geen garantie voor contact. Andersom geldt hetzelfde. De overledene heeft een inzicht en bedoeling en dit valt niet altijd samen met onze beperkte logica.

Wanneer je er een logische verklaring voor zoekt, zul je die altijd niet vinden. Onze aardse beredenering en logica zijn niet toereikend om dit te bevatten en ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet nodig is om het te willen analyseren. Het is of het is niet, wij kunnen alleen maar accepteren.

Ik geloof in universele energie, alles is verbonden en alles is één. Vanuit universele energie is alles mogelijk, laat er alleen geen logica op los :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieverd, ik begrijp wat je me wilt duidelijk maken maar jij begrijpt ook hoe lastig dat voor mij is hé?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Congoleo, daar ben ik me terdege van bewust en ja, het is ook lastig. En hoe moeilijker iets te begrijpen is, hoe lastiger het is om te accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is niet meer als het blad aan de boom.
De boom is het grote geheel, waar alle blaadjes mee verbonden zijn, en van de boom krijg je de energie om te leven, ook weet je niet wanneer je de boom moet gaan verlaten en waar je dan weer heen waait.
Maar soms waait een afgewaaid blaadje zo maar weer de boom in, totaal onvoorspelbaar en is er contact.
Niet iedereen staat in verbinding met de 'andere kant'. En niet iedereen die het zou kunnen weten dat zij dit kunnen. Ook heeft niet iedereen een bedoelde open verbinding. Soms kan die verbinding ook open zijn doordat een persoon heel veel angsten in zich heeft.

Ik kan me voorstellen dat wanneer een overleden persoon contact zoekt, diegene dit zoekt in 1 van deze personen die in verbinding staat.
En dan bij welke dan? Ik denk dat hij het probeert en als het bij iemand gewoon niet lukt, dat hij naar een volgende gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die denken dat doden contact met hen maken raad ik aan om een psychiater te bezoeken en te vragen om hoge dosering antipsychotica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zo'n reactie? Komt de vraag te dicht bij? Erg jammer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ferryp, het is voor mij moeilijk te bepalen of wat (bijvoorbeeld) ik meemaak echt gebeurt of dat het iets is wat er in mijn hoofd gebeurd, d.m.v. krachtige herinneringen of ideeen van mij. Maar wat er gebeurt helpt me en velen om me heen. Toch denk ik dat sommige hier wel ver in door schieten en het wel ongezond kan worden. Aan de andere kant zijn er mensen die te ver doorschieten naar de andere kant, harde en zuiver wetenschappelijke kant en het zeer moeilijk zullen krijgen als iemand in hun omgeving overlijdt.
tsja.. De mensen moeten wel open staan voor contact. Ikzelf heb er weinig vertrouwen in dat er een leven na de dood is. Derhalve zal ik -zelfs al probeert men mij te contacteren- niet snel er vanuit gaan dat een naaste met contcteerd. Ik zou eerst er vanuit gaan dat iemand een flauwe grap probeerd uit te halen. Wellicht ben jij ook benadert, maar had je je ogen ervoor dicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat de overledene contact maakt met elke nabestaande. De vraag blijft of de nabestaande het ook betitelt als contact maken.

Via mijn vader kreeg ik op mijn verjaardag een foto van de handen van moeder Theresia. 'Van mama', zei hij. Deze foto was zeer waardevol voor mijn moeder. Op zo'n moment is zo'n kado een kado die ik van mijn overleden moeder krijg! Ze maakt daarmee contact met mij. Via mijn vader, en dat maakte het voor mij nog waardevoller. Vooral door hoe mijn vader het zei, het was of hij ineens dichter dan ooit sinds mijn moeder's overlijden bij mijn moeder stond. Een mooi moment...

Dat is voor mij zeer waardevol en ook genoeg. Omdat er vaak veel meer verwacht wordt van de overledene, kan de nabestaande zich ook teleurgesteld voelen. Dat is jammer...

De overledene is niet iemand die echt bestaat zoals wij in onze wereld bestaan. Als wij dan verwachten om onweerlegbare 'bewijzen' van het voortbestaan te ontvangen, dan ligt teleurstelling op de loer...

Beginnen met afscheid nemen -met ook alle moeilijke kanten- van degene die hier niet meer op aarde is, is een stap die veel mensen over zouden willen slaan.
Maar het helpt om te aanvaarden dat hij of zij niet meer lijfelijk aanwezig is en geeft het besef dat bepaalde aardse zaken nooit meer samen gedeeld kunnen worden of verder kunnen groeien. De pijn die dan gevoeld wordt, is 'nodig' om met dit losmaken te helpen. Het is de enige weg naar berusting.

Met het vorderen van dit proces, is het pas mogelijk om open te staan voor een nieuwe vorm van contact, in dromen, via andere mensen, in beelden/woorden/inspiratie of op andere manieren. Wat dan ontvangen wordt is altijd genoeg en een groot kado dat wordt geschonken vanuit een bijzondere en welhaast ondefinieerbare plek.

Deze waardevolle momenten hebben er onder andere voor gezorgd dat ik andere (levende) mensen met een ander licht bezie.

Knuffel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen antwoord geven op de vraag zelf.

Maar logica is een soort van mechanisme van het denken.

In haar smalste vorm is het de simpelste booleaanse logica, waarbij van twee tegenovergestelde waarden op een bepaalde moment in bepaalde omstandigheden alleen maar één waar kan zijn.

In haar breedste vorm voor zover bekend is het Indiase logica, waarbij tegenovergestelde waarden tegelijkertijd beide zowel waar als onwaar kunnen zijn.

Wat er qua logisch redeneren tussen ligt is veel te breed. Sommige mechanismen van het denken zijn niet te vergelijken met elkaar. Elke logica ligt in haar context en geldt alleen in dat context.

Van positie JA/NEE-logica een redenering van een Indiase filosoof kan op een totale chaos lijken. Terwijl het niet het geval is als je je voldoende abstraheert.

Dit is ook de reden waarom ik geen antwoord kan geven op de vraag zelf. Van mijn positie - dat wat bepaalt - ligt ver buiten mijn logica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding