Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe merk je dat je bezeten bent door een geest?

Voor de mensen die er in geloven en er wat over weten. Ik ben hypochondrisch, dus ik geloof alles wat ik lees op internet en dan word ik doodsbang en denk ik dat ik dat heb.. net als nu, ben ik bang dat ik bezeten ben. Ik voel me heel somber (pas als ik daar aan denk, wat ik helaas vaak doe nu uit angst)..maargoed

Hoe kun je zelf nou eigelijk merken dat je bezeten bent? Want misschien maak ik mezelf wel gek (wat ik hoop!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Ik zou mezelf niet te druk maken. Bezetenheid is een religieuze term en er is nooit wetenschappelijk bewijs gekomen dat onomstotelijk het bestaan van geesten, duivels e.d. vaststelt.

Maar als je toch symptomen wilt weten, kun je kijken naar films als The Exorcist:

- Je hebt krachten die je normaal niet hebt
- Je gaat er eng uitzien
- Je kunt onnatuurlijke bewegingen maken
- Je kunt vliegen door de kamer heen...

Somberheid kunt hier totaal niet in de buurt, dus ik denk dat je niet bezeten bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je "bezeten" bent door een geest kun je dat merken aan verschillende dingen.je kunt bijvoorbeeld bezeten raken door de geest van je tijd,waardoor je daar in meegaat.of door een creatieve geest,je gaat dan schilderen,tekenen enz.of een vrolijke,of een droeve.ik wil dus zeggen,kijk naar je gedrag,dan zie/merk je waarschijnlijk welke geest je beinvloed/bezit.
je kan je ook door positieve geesten laten beinvloeden.veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens een paragnost die ik ken merk je wanneer een geest altijd bij je is of bezit van je neemt dat je minder energie hebt, slap en futloos voelt en somber bent. Volgens haar komt dat omdat geesten energie nodig zouden hebben om op aarde te blijven en dit uit mensen halen. Het is zo ingewikkeld, en veel mensen en religiën hebben hier anderen ideeën over dat deze vraag eigenlijk niet te beantwoorden is. Ik zou me in ieder geval niet te veel zorgen maken, je hoort nauwelijks dat mensen bezeten zijn door geesten toch? ;) (behalve in films dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, je bent je zelf aan het gek maken en als je dat maar lang genoeg blijft volhouden, dan lukt dat ook nog!
Dat je daardoor al in een depressie zit, hoort er al een beetje bij.
Je bent dus om je heen een negatieve wereld aan het creëren en daar ben je blijkbaar erg goed in.
Als je dit zo maar vol blijft houden, wordt je uiteindelijk ook nog ziek.
Het heeft dus helemaal niets te maken met het bezeten zijn van een geest, je doet alles zelf!

Je kunt het, nu je dit weet, kan je het ook omdraaien!!
Leef gezond, eet gezond en ga veel wandelen.
Tijdens het wandelen, kan je nog eens terugdenken, naar deze nare tijd en plannen maken voor de toekomst, de extra zuurstof die je binnen krijgt tijdens het wandelen, geeft weer rust en overzicht in je hoofd, dan is er weer ruimte voor positieve zaken.

Spiritueel gezien is het best wel mogelijk, dat er een geest bij je is, het voelt aan, alsof je altijd een grote druk voelt, je slecht kan concentreren,altijd moe en futloos bent, hierdoor kan je in een depressie terecht komen, waardoor het steeds slechter met je gaat, deze geest wordt ook wel eens een' lifter' genoemd.

In jouw geval is er geen sprake van een 'lifter' wees er dus niet bang voor, maar laat je wel behandelen en zoek naar een vertrouwenspersoon waar je mee kan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je bezeten bent door hetgeen jij geest noemt dan voel jij je onrustig, snel geïrriteerd, futloos, angstig enz.
In dit geval weet je nog geen weg met de vele impulsen van 'geest' die op je afkomen.

Wanneer je bezield bent door een geest dan voel jij je vrij, vrolijk, geïnspireerd, gemotiveerd en energiek enz.
In dit geval weet je bewust of onbewust wel weg met de vele impulsen van 'geest' die op je afkomen.

Zoals ik in mijn eerder verplaatst antwoord reeds schreef is alles 'geest' en is dus iedereen ofwel bezeten ofwel bezield. Het verschil zit hem dus gewoon in de wijze waarop je zelf bewust of onbewust omgaat met hetgeen op je afkomt en/of hetgeen waarmee je geconfronteerd wordt.

Test het zelf maar eens uit hoe één ander in elkaar zit.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen bezield of bezeten zijn wordt niet bepaald door hoe je er zelf mee omgaat. Het heeft ook te maken met de bron van die geest. Bezield zijn koppelt GerdaMaria aan positieve waarden en moet dus ook een positieve bron hebben.
Bezeten zijn koppelt GerdaMaria aan negatieve waarden en moet dus ook een negatieve bron hebben.
Een geest (bezielende kracht die van buiten af mensen kan inspireren) kan niet veranderen van negatieve bron naar positieve bron.

Er is in die zin een strijd in de geestelijke wereld.

Je hoeft echter niet bang te zijn.
De onderbouwing van die stelling kun je lezen in de bijbel, boek Romeinen, hoofdstuk 8, en dat sluit af met: "Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan scheiden: dood of leven, engelen of bovenaardse krachten, heden of toekomst, machten boven of beneden ons, niets in de hele schepping kan ons scheiden van God, die ons liefheeft in Christus Jezus onze Heer. " En met die woorden wil ik je troosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing