Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met het ego?

De ene richting zegt dat je het ego moet overwinnen, laten verdwijnen.
Een andere richting zegt dat je het ego juist moet ontwikkelen (volwassen laten worden).
Wellicht zijn er nog andere ideeën?
Hoe denken jullie hierover???

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ego betekent ik... Je moet je ego, je eigen ik dus proberen zoveel mogelijk te ontwikkelen lijkt me...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het Ego bestaat niet, dus hoe kun je het overwinnen, of ontwikkelen... Dat kan niet

En als het ego werkelijk bestaat, kun je mij dan je ego laten zien... In werking of in stof, of in hoedanigheid? Laat het mij zien, pas dan geloof ik dat je een ego hebt...

En ben je een ego of heb je een ego? Waarvan ben jij overtuigd?

Relax, je hebt geen ego en je bent niet een ego, is dat niet een fijn antwoord?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt aan de situatie. In bepaalde gevallen zul je je ego moeten wegcijferen en in andere moet je het laten spreken!
Wanneer wel en wanneer niet,moet je per geval beoordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wegcijferen of even rustig houden? Voor de rest ja.
Bedenk: je HEBT een ego, je BENT het niet.
Zet het in waar het je werkelijke doelen nastreven kan.
en wees je bewust waar de doelen van je ego je werkelijke doelen *tegen*werken:

voorbeeld:
1. je echte doel: gelukkig zijn (wie wil dat niet?)
2. doel van het ego: ik ZAL *gelijk* hebben, hoe dan ook
resultaat: onenigheid of ruzie.
Dus werkt het ego-doel je echte doel tegen.

Dit is maar een klein voorbeeld. Bedenk er nog maar eens een die voor jou geldt.
Als je het eenmaal ziet, dan werkt de tegenstelling al gelijk minder.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ego wil meedoen, ook een plek hebben. Maar hoeft niet altijd gelijk te hebben.
Natuurlijk ik wil gelukkig zijn, maar dat kan ik alleen als ik alles in mij erken en zijn eigen plek geef.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier is heel erg duidelijk je ego aan het woord:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is ook wel de bedoeling.
Het is wel een leuke truc trouwens dat gelukkig zijn. Dat is namelijk iets wat het ego wil.
Zijn is genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je komt heel dichtbij ja :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die fase heb ik al gehad. Ik ben er doorheen gereisd en er weer uit gekomen.
Nu reis ik een ander pad, in een ander paradigma.
Ego: identificatie met een zelfbeeld, zelf- beoordeling, zelf- waan of zelf-gevoel (event. negatief).

Het woord ego wordt vaak verkeerd gebruikt. Ik denk dat je meer met zelf inzicht bezig bent en zelfvertrouwen dan met een ego. Teveel zelfvertrouwen uiten wordt als verwaand ervaren door anderen, te weinig als onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen.

Je moet voor jezelf een gezonde balans zien te vinden en niet te veel bezig zijn met wat anderen van je vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je ego is de totaalsom van alle gedachten en overtuigingen die je hebt over jezelf. We vormen binnen de sociale netwerken (gezin, school, werk,relatie, vrienden en kennissen) een beeld van onszelf. Binnen deze netwerken vindt de aanname plaats wie we denken te zijn (behoren te) zijn. Het is dus een bedacht en in je hoofd geconstrueerd zelfbeeld. Wat waar is zolang je denkt dat het waar is. Het is vaak een angstige gedachte om dit geconstrueerde beeld los te laten want WIE of WAT ben je dan eigenlijk? We zoeken en vinden daarom de gehele tijd bevestiging van dit zelfbeeld zodat het in stand kan blijven. Door stil te worden in ons lichaam en hoofd kunnen we onze gedachten gaan waarnemen. Als je gedachten kunt waarnemen kan je dus nooit ZIJN wie je DENKT te zijn. Je bent de waarnemer en niet je gedachten!
Dus je kunt je ego niet met kracht overwinnen/laten verdwijnen…..het zal alleen maar meer macht krijgen over je. Als je je ego gaat ’ont- wikkelen’, zoals een mummie ontdaan wordt van de doeken waar hij is ingewikkeld, zal je door dit bewustwordingsproces het als waarnemer kunnen doorzien en zal het alleen daardoor in kracht kunnen verminderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is blijkbaar een populaire definitie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke definitie heeft jouw voorkeur op dit moment?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding