Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben jarig op 20 januari, ben ik een steenbok of een waterman?

In tijdschriften, kranten of internetsites ben ik de ene keer een steenbok en de andere keer een waterman. Deze datum valt kennelijk precies op de helft tussen de 2 sterrenbeelden.
Wat ben ik nou?

Toegevoegd na 9 minuten:
Capricornus Steenbok 22 december - 19 januari
Aquarius Waterman 20 januari - 16 februari
(wikipedia)

op sites van horoscopen gaat de steenbok tot 20 januari...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je tijdens de periode van overgang tussen twee sterrenbeelden geboren bent, ben je een 'cusp'- als je dat woord googlet, krijg je verschillende sites over dit verschijnsel, je hebt dan van beide sterrenbeelden eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Steenbok.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenbok_(sterrenbeeld)

Toegevoegd na 2 minuten:
(Waterman is van 16 feb. tot 12 maart.)
Enfin... Wees wijs en geloof de voorspellingen in horoscopen niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie, http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterman_(astrologie) zegt idd dat waterman bij 21 januari begint.
Maar jij bent i.i.g. steenbok.
Echter... Wat als je hoofd er uitkwam terwijl 't 20 januari was, en je benen op 21 januari?
...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je bent... een steenbok hoor. op de grens met waterman, dat wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bron is.

Gebruik je de (westerse) astrologie, dan zit je inderdaad op de grens tussen Steenbok en Waterman. Wanneer Steenbok overgaat in Waterman, varieert van jaar tot jaar. Dat komt onder andere doordat het jaar niet precies 365 dagen telt; doordat wij schrikkeljaren (moeten) toepassen, varieert het precieze moment van de overgang tussen de twee sterrenbeelden van jaar tot jaar.

Om op te zoeken wat jij "bent", moet je de astrologische efemeriden van jouw geboortejaar raadplegen - daar staat het precies in.

Gebruik je echter niet de astrologische theorieboekjes, maar je ogen als bron, dan zit je juist in de buurt van de grens tussen Boogschutter en Steenbok. Gemiddeld begint de Steenbok op 19 januari, dus de kans is het grootst dat jij een Steenbok "bent". Echter, ook dit verschuift van jaar tot jaar, net als de astrologische tekens. Er is een kleine kans dat, precies in jouw geboortejaar, de zon nog in de Boogschutter stond toen jij ter wereld kwam.

Om hier achter te komen, zul je de astronomische efemeriden voor jouw geboortejaar moeten raadplegen.

Dan is er nog de Hindoe-astrologie, maar die is in het westen niet gebruikelijk. De Hindoe-astrologie gaat uit van de (realistischere) siderische zodiak, in plaats van de tropische zodiak die de westerse astrologen gebruiken. Ik weet niet welk sterrenbeeld jij zou "zijn" volgens de Hindoe-astrologie.
Cryofiel
15 jaar geleden
Je bent een vlinderachtige steenbok.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 dag verschil.

Dus jij bent een steenbok

ik waterman
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500