Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt "automatisch schrijven "?

Ik wil gaan automatisch schrijven met mijn vader ( hij is overleden ) .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Sommige mensen beweren dat zij 'automatisch' kunnen schrijven.

Of dat al dan niet op waarheid berust, weet ik niet.

Wat ik echter wèl weet dat je over bepaalde gaven moet beschikken om een dergelijk iets te kunnen.

Het aanleren van het automatisch schrijven, zie ik als een onmogelijk iets..Je hebt het..of..je hebt het niet..

Contact zoeken met je overleden vader kun je, naar mijn gevoel, het best in je eigen hart.

Je kunt innerlijk met hem praten èn hem blijven liefhebben.

De liefde voor je vader is immers niet met hem mee gestorven.

Overigens wens ik je nog alle sterkte toe inzake het verlies van je vader..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je schrijft gewoon het eerste wat in je opkomt op. Dus je moet heel eerlijk zijn tegenover jezelf. Het idee is dat je zo het onderbewuste aanspreekt en op die manier tot nieuwe en onverwachte teksten kan komen, die qua idee dichtbij de opsteller liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Automatisch schrijven gebeurt als het ware door het overnemen van je hand/arm. Je schrijft dan zelf niet meer, maar je wordt geleid

Toegevoegd na 14 minuten:
Het mooiste wat ik heb gezien was een gedicht in spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor rust en evenwicht in je omgeving.
Neem er je tijd voor.
Ontspan je zo veel mogelijk.
Zet een foto van je vader neer.
Steek een kaarsje aan.
Leg papier en pen klaar.
Neem je tijd.
Wacht totdat je tintelingen gaat voelen in handen en armen.
Stel je in gedachte in op je vader en de nooit uitgesproken wensen/ gedachten/ vragen.
Zijn je armen nu heel zwaar, neem je pen en begin te schrijven.
Ook al zijn de eerste woorden het resultaat van je eigen gedachte, ga nu door en sluit je gedachten verder af, probeer nergens meer aan te denken.
Mogelijk kan je nu amper nog je armen optillen, maar laat nu gebeuren wat er mag gebeuren.
Komt er niets, probeer de volgende keer opnieuw.
Houdt rekening dat het mogelijk nooit zal lukken.
Lukt het wel, blijf kritisch ten opzichte wat je schrijft.
Blijf er vertrouwen in hebben dat het mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Automatisch schrijven werkt door jezelf in een toestand te brengen waarin je in een soort trance komt. Daartoe moet alles kloppen: je moet in rust zijn, en zowel geestelijk als lichamelijk geheel ontspannen zijn. Je moet er sterk van overtuigd zijn dat contact met overledenen mogelijk is, je moet er ook van overtuigd zijn dat je automatisch kunt schrijven.

Als aan die voorwaarden is voldaan, EN als je geluk hebt, ga je vanzelf schrijven.

Dit is het "instrumentele gedeelte" van het antwoord op je vraag. Wat nog overblijft, is het "verklarende gedeelte".

Dat luidt, dat alles wat je opschrijft, uit jezelf komt.

Het kan van erg diep komen. Daardoor kunnen het gedachten zijn waarvan je zelf niet bewust wist dat je ze had.

Maar, van hoe diep de schrijfsels ook komen - het zijn en blijven enkel en alleen *jouw* gedachten. Jij kent de teksten weliswaar toe aan jouw vader, jij hebt de overtuiging dat ze van jouw vader afkomstig zijn (of van een trol/demon, als je daarin gelooft, die tussenbeide kwam). Maar feitelijk zijn het *jouw* gedachten.

Dit blijkt uit het feit dat er nog nooit een 'automatische schrijver' is geweest die met iets nieuws op de proppen kwam, met iets dat hij niet kon weten. Bijvoorbeeld de code van een kluis, of (moderner) een wachtwoord, of de plek waar een vermist testament is verstopt. Of, na de oorlog, de plek waar het tafelzilver is begraven.

Al zulke belangrijke dingen zijn nog nooit via 'automatisch schrijven' naar boven gekomen.

Wat wel als resultaat werd gezien, was dat degene die via 'automatisch schrijven' "contact" kreeg met een overledene, daarna het definitieve afscheid beter had geaccepteerd dan daarvoor. De 'automatische schrijver' voelde een last van zich afvallen; een open punt was gesloten, een taak was voltooid.

Daardoor is 'automatisch schrijven' vaak toch nuttig voor degene die het doet. Maar echt contact met een overledene? Nee, tot nu toe is daar geen enkele aanwijzing voor.
Cryofiel
13 jaar geleden
m.i. moet je erin geloven wil je het mogelijk maken.

concentratie is nodig, dus als jij je af kan sluiten voor de buitenwereld en rust op kan zoeken lijkt me dit voldoende.

van de andere kant is het automatisch dus zal je je niet teveel moeten focussen en concentreren zodat je zeker weet dat het schrijven niet uit je eigen onderbewustzijn komt lijkt mij persoonlijk.

kortom, je moet er open voor staan en ervan overtuigd zijn dat het mogelijk is wil je het kunnen laten gebeuren.

wat me wel heel belangrijk lijkt (net als met glaasje draaien) sta er pos tegenover. stel nu dat je neg dingen schrijft zorg ervoor dat je het los kan laten zodat het je doen en laten niet beinvloedt.

mijn advies is: twijfel je eraan of dit mogelijk is doet het dan niet. als jij denkt dat je contact kan maken zijn er nog vele andere opties.

(ff helemaal los van wat ik erbij denk want dat is de vraag niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing