Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik met honden communiceren?

Hoe kan ik met mijn hond praten? En kan je dat ook echt doen? Zo iets heet toch honden fluisteraar? of dierentolk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Allereerst moet je een zeer goede band hebben met de hond.
De hond moet je volkomen vertrouwen.
Communiceren met een hond bestaat vooral uit gevoel dat je vertaalt in woorden.
Andersom gebeurt dit ook, een hond kan weten/ voelen wat je bedoelt zonder iets tegen de hond te hoeven zeggen.
je communiceert dus op je gevoel, maar natuurlijk mag je er wel bij praten.
Met een van onze honden had ik zo'n speciale band, ik wist vaak wat hij bedoelde, zonder woorden te gebruiken.
Ik haal er even een antwoord van mij er bij, die elders bij een vraag staat........

Ik zal je vertellen wat mij is overkomen.
We hadden twee dwergschnauzers, een vader en zoon.
De zoon was drie jaar jonger.
Was zeer gehecht aan zijn baasje, lag altijd bij me, zocht me altijd op, sliep naast me op de bank en keek me altijd recht in mijn ogen.
Maar hij had steeds vaker pijn, hij gaf zo maar een schreeuw als je hem aanhaalde, de dierenarts kon niets vinden.
Toen kwam de dag dat hij niet meer naar buiten wilde, niet meer wilde eten, niet drinken, niet meer naast me op de bank liggen, maar weg van alles in de keuken.
Wilde uiteindelijk niets meer.
Ben naast hem gaan zitten op mijn knieën, hij keek me indringend aan, ik vroeg hem of hij dan maar wilde sterven.
Hij keek me weer indringend aan!
Ik voelde dat hij dat wilde.
Je mag gaan als je dat wilt, zei ik tegen hem, desnoods morgen nog.
Weer keek hij me indringend aan, donkere ogen, starende blik
zijn kopje ging naar beneden.
Even later wilde hij ineens naar buiten, waar het donker en koud was met volop regen, die is zo terug, zei ik tegen mijn vrouw, want hij had een grote hekel aan dit soort weer.
na een half uur was hij nog niet terug!, ging hem zoeken, kon hem nergens vinden, met een zaklantaren gingen we met zijn tweeën zoeken, na een uur vonden we hem op een onmogelijke plaats waar ik niet bij kon komen, heb van alles moeten wegbreken om hem te kunnen pakken.
totaal verkleumd lag hij even later in zijn mand.
De volgende dag, was hij als eerste buiten en weer was hij weg, weer overal zoeken en weer weggekropen in een onmogelijk hoekje, toen begreep ik het, hij wilde sterven!
het was zijn antwoord op mijn vraag.
We hebben hem naar de dierenarts gebracht en voordat hij stierf keek hij me nog eenmaal doordringend aan!
Toen was hij weg…......................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niet. Een hond kan niet praten in mensentaal. Maar wij kunnen wel hondentaal leren ;-)
Leer je hond zijn lichaamstaal kennen!
Een geweldig boek om te lezen is:
De waarheid over honden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt tegen je hond praten. Zoveel als je wilt. Hij hoort niet zozeer de woorden, maar wel de klank, de toon. En daar reageert hij op.

Ik moest altijd een beetje lachen over het begrip"hondenfluisteraar". Dacht, dat kàn toch niet!

Totdat ik via via een mailadres kreeg van iemand, omdat zij zo'n bijzondere ervaring had met en hondenfluisteraar. Dàt wilde ik ook wel eens meemaken.
Heb contact gezocht. De enige gegevens die ik moest doorgeven waren naam, geboortedatum en mijn vragen. Plus een foto waarop hond alleen stond met beide ogen zichtbaar.

Het bleef een maand stil. Toen kwam de mail, van het gesprek van hond met hondenfluisteraar.
Mijn mond viel open en ging niet meer dicht gedurende het lezen. On-be-grij-pe-lijk! Alles klopte! Zelfs het kleedje in de mand en waar hij vanuit de mand op uitkijkt. Terwijl ik die mevrouw niet ken en nooit heb ontmoet gesproken. Ze woont in Duitsland.
Geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je eindeloos te verdiepen in zijn wezen als hond. Om te beginnen met de verzorging. Maar ook door veel te wandelen met hem en veel te spelen. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. Observeren is hierbij de sleutel. Observeren en leren aanvoelen.

Zoek de communicatie. De communicatie vanuit je gevoel.

Na vele jaren krijg je inderdaad het gevoel dat je je geliefde dier kan 'lezen' . Je blijft veel wandelen, spelen en verzorgen en al doende zal je merken dat het dier respons geeft. Een soort van antwoord, maar een antwoord op een 'honden' - manier, des honds. Gaandeweg leer je die antwoorden zien en begrijpen. Leren interpreteren zogezegd.

Dit is anders dan de normale gang van zaken tegenwoordig waarbij een dier onverbiddelijk moet luisteren en daarbij zijn eigenheid verliest (zijn spirit wegduikt, verdwijnt) .

Het is een samenspel van communiceren, geven en nemen. Waarbij het dier ook mag vragen, ook mag geven, maar ook mag gehoorzamen. Waarbij zowel mens als dier hun fouten mogen maken, om daarvan te leren.

Je zal merken dat je aan elkaars 'lippen gaat hangen'. Dat je ongelooflijk veel voor elkaar over gaat hebben, in het besef van 'jij bent een hond / dier en ik ben een mens'. Verlies de typische kenmerken en behoeftes van een hond / dier nooit uit het oog, dat moet voorop staan.

Als je dit kan bereiken zal je meemaken dat je met een dier kan 'praten'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens hoe Cesar Millan dit doet. Hij praat niet echt met honden zoals jij wellicht bedoelt maar begrijpt ze wel en kan daardoor beter op hun behoeften inspringen.
Wat wel kan is dat je leert pendelen en dat je op die manier, via energie, met je hond "praat". Het is geen echt gesprek maar via de pendel kun je gesloten vragen stellen (waar alleen Ja of Nee op wordt geantwoord) en krijg je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen kan tégen zijn hond praten, maar of het wat uit zal halen of dat het beest weet wat je bedoeld (afgezien van de bekende woorden/klanken waaraan een handeling geassocieerd is) dat betwijfel ik.

een hond reageert namelijk op een bepaalde situatie. #alles# wat een hond doet of juist niet doet heeft een reden.

er zijn mensen die het gedrag van een hond kunnen 'lezen' omdat ze weten hoe een stabiele hond, en het natuurlijke gedrag is van het dier, welke signalen de hond laat zien (of juist niet) welke houding de hond aanneemt, hoe ie blaf, hoe die kijkt, waar de hond op let en ga zo nog maar even door.

het gedrag van een hond is dus uit te pluizen tot je talloze aanwijzingen (puzzelstukjes) hebt in wat er niet klopt.
met kennis over hondengedrag weet je welke ervaring tot welke reactie kan leiden.
met die talloze signalen kan je dus een puzzel of bijna compleet maken, of je vraag dingen aan de baasjes waardoor je het compleet kan maken.

de eerlijke persoon zegt wat ie ziet en waarom, geeft info aan de baas wat er fout is gegaan, waarom. geeft aan wat er moet gebeuren om het gedrag om te buigen zodat er geen probleem meer is.

máár....dan kan het ook op een andere manier

stel, ik ben een man, en ik beweer dat dieren met mij kunnen praten, (en heb onder de knie wat ik heb uitgelegd hierboven maar dit weet jij niet!!!)
jij belt me want je hond heeft een probleem, ik kom langs.

(deel 1,
deel 2 in reactie)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou. ik weet waar je het kunt leren het klinkt een beetje gek maar ik kijk altijd naar ''The dog Whisper'' op National Geographic. Ken je dat? Ceasar Millaan ? Hij heeft ook een paar boeken geschreven hoe je kunt communiceren met je hond. Kijk maar eens in de boekenwinkel of vraag het na in de bibliotheek, het is echt handig en helpt ook!

Groet, CHANEL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing