Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de gidsen die overleden mensen naar het hiernamaals moeten begeleiden bekenden van de overledene of niet? En hoe weet men dat gidsen bestaan?

Ik lees her en der wel eens dat mensen soms wachten tot ze opgehaald worden om naar het hiernamaals te gaan. Maar hoe heeft men ontdekt of waarom zijn sommigen ervan overtuigd dat die gidsen ook daadwerkelijk bestaan? En wat als degene die achtergebleven is (in zijn hart en hoofd) niet wil dat de energie van de overledene verloren gaat en dus in principe geen toestemming geeft om over te gaan? Blijft de overledene dan ook hangen in het vagevuur (ik weet het even niet beter te verwoorden?)

Ik geloof verder wel in God, kunnen die gidsen ook familieleden zijn of disciplinen of engelen of of..??

Graag serieus antwoord!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Lieve Annepanne, op een maandag gingen mijn zus en mijn nichtje, van 22 jaar, naar de dokter omdat ze wat klachten had en diezelfde middag hoorden we dat ze leukemie had. Mijn nichtje was zo ernstig ziek dat voor haar leven gevreesd werd en zij diezelfde week, op vrijdag, een chemokuur zou krijgen.
Twee jaar ervoor was mijn vader overleden op 2 februari. Op de vrijdag dat mijn nichtje in het ziekenhuis in Nijmegen de chemokuur zou krijgen was ik bij mijn moeder in Apeldoorn. Terwijl ik daar aan tafel zat zag ik mijn vader. Hij stond duidelijk ergens op te wachten met een geduldig en vriendelijke glimlach. Even later zag ik mijn nichtje aankomen lopen. Ze zag er verward uit en liep rechtstreeks naar mijn vader toe die haar liefdevol opving.
Ik keek op de klok in mijn moeders huiskamer. Na ongeveer een half uur belde mijn zus mij op vanuit het ziekenhuis. Ze hoefde niets te zeggen, ik wist dat mijn nichtje was overgegaan. Ik kon mijn zus vertellen hoe laat
ze was overgegaan, en zij bevestigde dat. En ik kon vertellen dat onze vader op haar dochter had gewacht om haar op te vangen.
Dit gebeurde trouwens op exact dezelfde datum als mijn vader was overleden, 2 februari, maar dan 2 jaar later.
Dus ja, Annepanne, het kan zijn dat de overledene opgevangen wordt door familie. Als er geen familie is zullen er altijd andere entiteiten, bijvoorbeeld engelen, vanuit het licht zijn om de overledene op te halen, als die zelf wil.
Degene die achterblijft kan het gevoel hebben dat de energie verloren gaat van hem die ze zo lief heeft. Maar energie kan niet verloren gaan, hooguit van vorm veranderen. Voor degene die overgegaan is wordt het lastiger om door te gaan op zijn/haar weg in de andere sfeer wanneer nabestaande zoveel verdriet hebben dat zij hem terug willen. Ze komen natuurlijk niet in een vagevuur, ze zouden gewoon graag willen dat hun geliefden, die zij tijdelijk moesten achterlaten, ook weer konden genieten van het leven. Ook al mis je degene enorm die overgegaan is, je zou het hem wat makkelijker kunnen maken door hem goede reis en tot gauw toe te wensen. Dan zal je misschien ook zijn aanwezigheid af en toe kunnen ervaren als hij even komt kijken hoe het met je is.
Lieve groet, Kristal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er kan op geen enkele wetenschappelijke methode aangetoond worden dat er dergelijke gidsen bestaan. Daarom berust iedere invulling van een dergelijke gedachte op speculatie. Maar iedereen kan hier natuurlijk wel in geloven, want voor geloof is geen bewijs nodig. Maar dan kun je m.i. ook wel gaan geloven in kabouters, elfen en feeën of zelfs in koekiemonsters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er over gidsen wordt gesproken, kan je het beste op een overdrachtelijke (figuurlijke) manier verstaan. Nabestaanden hopen dat de overledene nog ergens terecht komt. Op een goede plaats.
En daarheen wordt begeleid.

Maar verder is het niet verstandig om aan gidsen in de letterlijke betekenis te geloven.
Wij leven hier op aarde en what you see is what you get.

Als geloof ik wel in God. En Jezus als de bijzondere mens die ons een goede manier van leven heeft voorgeleefd, en voorgezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof absoluut niet in God. Maar wel in gidsen. Intuïtief voel je hun aanwezigheid en kun je zelfs communiceren met ze. Meestal zijn het juist geen familieleden maar volkomen vreemden.
Dat ik niet religieus ben wil niet zeggen dat ik niet spiritueel ben. Het zijn echt twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gidsen, engelen, geesten, overledenen.... ieder heeft zijn opvatting en definitie voor deze woorden dus ik noem het maar even 'iets' voor het gemak :)

als je 'iets' ziet naar je overlijden weet je dat het bestaat, alleen is het niet te bewijzen (bijna dood ervaringen zijn er bv genoeg, maar het kan ook komen door de narcose volgens anderen)

sommigen zien 'iets' als een engel (helder wit) dit kan een engel van god zijn als je geloofd, maar ook een engel van de vrede, het is maar net welke naam je eraan wil geven.
anderen zien het duidelijk als een duidelijk familie lid die hun komt begeleiden.

sommigen geloven dat 'iets' hun dood nog niet heeft geaccepteerd en in de wereld van de levenden kan bevinden (klopgeesten, spookverschijningen) maar anderen (ik zei de gek) geloven dat 'iets' zich kan tonen in een droom of een ander teken of gevoel kan geven waardoor je kan denken dat het na de dood nog niet op zal houden. dit wil niet zeggen dat het waar is, het zegt wat over mijn ervaring en de gedachte die ik hieraan koppel. voor mij persoonlijk is het dus wel waar.

wat ik wel heel raar vind. vlak voor mijn vader overleed had hij een pak gekocht. tegen mijn stiefmoeder had hij gezegd 'mijn vader (mijn opa dus, al dik 30 jaar geleden overleden) zegt mij dat ik dit pak op een begrafenis zal gaan dragen. deze opmerking is afgekapt, het was te raar en te eng.
maar idd. een paar maand later had hij dit pak aan helaas. we dit pak gekozen voor zijn eigen uitvaart.

je kan zeggen dat het niet kan, je kan zeggen dat het wel kan. je kan het onzin vinden, stom toeval, of een teken van 'iets'......
ik maak me er niet zo druk om hoe ik het moet noemen. feit blijft, mijn pa wist iets wat hij niet had kunnen weten en wat niet met welke zekerheid dan ook te verklaren is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens staat er in mijn Bijbel iets over gidsen. Wel dat in een gelijkenis de arme Lazarus werd gedragen door engelen in Abrams schoot. De Bijbelse christen geloofd dat hij of zij uit pure genade eeuwig goed af zijn met een leven met en bij God in een volkomen leven, zonder zonden en dus ook zonder wonden. Volmaakt gelukkig en eeuwig bij onze God. God neemt ons op in Zijn heerlijkheid. De andere zijde is dat mensen verloren gaan omdat ze niet geloofde in Jezus de gegeven Zoon van God, die in onze plaats onze zonden weg wilde dragen en onze straf op Zich nam en zo ons verloste uit onze verlorenheid. God zelf zorgt er voor dat een ieder op de plaats komt, die hij of zij zelf wilde, door wel of niet in Jezus de Zaligmaker van zondaren te geloven. Er bestaat geen vagevuur, er zijn geen gidsen, God staat er voor in dat al Zijn kinderen eeuwig goed thuiskomen bij Hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijbel geeft hier antwoord op dat er engelen (lees goede geesten) zijn die de gelovige begeleiden naar het hiernamaals.
Het boekje van Sadhoe Singh ( een bekeerde Indier ) beschrijft visioenen over de hemel en het hiernamaals met soms familieleden die wachten.
Hij beschrijft een God van liefde die eigenlijk niemand verloren wil laten gaan, maar door zonde kan men de hemel en het licht daar niet verdragen en vlucht men in de afgrond. De Here Jezus aannemen en Zijn bloed reinigt ons van alle zonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al weer jaren geleden was ik al weken lang ziek en werd een beetje wanhopig er van, ziekte van Croon of darmkanker was niet ondenkbaar, dus maak je je veel zorgen.
Tot ik op een dag, s 'avonds voor ik ging slapen aan gene zijde vroeg om genezing.
Direct was er een visioen en zag 3 witte gestaltes ( dokters) met elkaar overleggen wat ze met me gingen doen, een van hen keek even naar me en ik zag hem knikken.
Toen waren ze weg, maar een andere gestalte kwam in beeld, hij kwam naar me toe,en vertelde dat ik geholpen zou worden, dat hij mijn gids was en Martin heette ,die zelfde week was ik beter.
Sinds die tijd, heb ik dagelijks contact met Martin, ik kan hem dingen vragen en krijg direct antwoorden.
Hij vertelde me, dat gidsen dierbaren van ons zijn
, maar dan uit een vorig leven.
Een gids krijg je al voor je geboorte, zelfs voor de conceptie en blijft bij je tot aan je dood.
Zijn vaste plaats is rechts schuin achter je, soms voel je hem als een warmte aan rechter bovenarm of wang.
Martin helpt me vaak bij het beantwoorden van spirituele vragen hier op g.v. en mede door hem zijn er hier zeer bijzondere dingen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je de laatste adem uitblaast zal je uit jezelf treden, en kun je worden verwelkomd door een familielid om de overgang wat makkelijker voor je te maken.
Je hoort vaak van kleine kinderen met een doodervaring, dat ze worden opgewacht door een opa en oma die reeds al is overleden.
Deze zal hun bij de hand nemen, om in de tunnel te gaan naar het licht toe.
Ook kan het voorkomen dat er een engel staat te wachten, om hand in hand naar het grote licht toe te gaan.
Voor mensen die een plotselinge dood hebben gehad, en nog niet goed beseffen dat ze dood zijn, zal er een rustplek zijn, waarin ze liefdevol worden verzorgd, om zo te kunnen aanvaarden dat hun lichaam dood is.
Het licht bestaat echt, soms merk ik als er een intensief liefdevol contact is, dat de omgeving om mij heen begint op te lichten, en dat er een diepe lome vrede over mij heenkomt.
Er is dan zo een diep contact dat woorden niet meer gesproken hoeven te worden, omdat er een diep begrijpen is.
Het is wel zo dat je naar een plek gaat, wat het beste bij je aansluit.
Is haat je leven geweest, dan zul je ook naar zo"n plek gaan.
Is liefde en mededogen je leven geweest, dan ga je naar de plek waar liefde en mededogen is.
Zo zijn er vele niveaus van uiterst donker tot het grote licht.
Liefde voor elkaar, zal altijd blijven bestaan, voorbij de grenzen van de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal niet volgens wat ik heb gelezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag, lange tijd heb ik geloofd in zaken als gidsen en reincarnatie, maar ben tot de conclusie gekomen dat het fantasieën zijn.
Zo zijn er onderzoeken geweest waarbij men in een laboratorium dergelijke ervaringen kunstmatig kon opwekken door hersenen op bepaalde plaatsen te stimuleren.
Wel zijn het fantasieën die mensen troost bieden in moeilijke tijden en daarom geloven ook veel mensen erin.
Wat er na de dood gebeurt is hetzelfde als je voor je geboorte hebt ervaren.
Voor je geboorte was er het ongemanifesteerde, totale rust en stilte. Datzelfde zal er ook zijn na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing