Ouija-bord.(bijgeloof?)
Ik heb in mijn kamer een Ouija-bord staan,als decoratie,ik geloof er niet in,ik doe er niets mee.Ik vraag me af waarom sommige mensen dit eng of zelfs gevaarlijk vinden.Ik heb het in Amerika gekocht(hier zijn ze niet te krijgen)gewoon omdat ik het leuk vind om te hebben.Ik heb meegemaakt dat iemand mijn kamer niet in wilde omdat het er stond!( een heel gelovig persoon die beweerde dat in de bijbel staat dat " dat soort zaken van de duivel is" en zo meer)Ik wist niet wat ik hoorde,dat iemand anno nu nog zo kan denken.
Waar komt dit alles vandaan?
En waarom wordt dit niet verkocht hier?
En hoe zit het met de rest van Europa.
Ben benieuwd wat andere hier van weten/vinden.
Nogmaals :ik geloof niet dat je hier geesten mee kan oproepen,ik zou het ook niet willen!
Geesten oproepen is vaak helemaal niet zo geestig, het leidt ook tot ruzies, typisch genoeg. Bij vrienden vroeger vlogen de glazen zelfs door de lucht, met het gevolg dat mensen uiteraard bang werden. Of er werden nare dingen 'gezegd'. Of mensen die meededen tegen elkaar opgezet. Het is een heel persoonlijke opvatting, maar ik vind het 3x niks, geesten willen oproepen. En ik kan me heel goed voorstellen dat er voor gewaarschuwd wordt dat het gevaarlijk is. En als je een geest opgeroepen zou hebben is het zeer waarschijnlijk dat het een aardgebonden geest is die niet veel goeds in petto heeft, en wel eens zin heeft om een stel nietsvermoedende tieners te gaan pesten.
Er niet in geloven en het alleen als iets decoratiefs zien, prima! De kachel ermee opstoken, nog beter.
Haha,ik snap het wel hoor,bij wijze van spreken!;-)
Maar zoals ik al zei:ik doe er niets mee.
Ik maak wel mee dat mensen bezorgd informeren of ik er niets mee van plan ben.
Mijn moeder,zusje,oma en enkele goede vrienden zijn overleden de afgelopen jaren,vandaar..
Dit wil je helemaal niet horen hè? :)
zou jij niet gaan slapen? :op
heb je nog niet zo heftig zien reageren, de boodschap is in iedergeval heel duidelijk. ben het er helemaal mee eens!!!!! @Karena,
oef, wat een harde dobber zoveel dierbaren te verliezen op zo'n kort termein. ik wens je ook veel sterkte en moed om dit allemaal het hoofd te kunnen bieden.
ben het met Bas eens, leuk als dienblad misschien dat bord, maar er kunnen echt rare dingen door gebeuren.
mocht je ooit de neiging krijgen om het uit te testen, test dan idd eerste de brandbaarheid ervan.
als er meer is tussen hemel en aarde merk je dit wel op een manier die wel veilig is :)
Voor mij: ik zou zo'n bord waar mogelijk ook kwade energieen omheen hangen zeker verre van mijn slaapkamer houden. Dus op de brandstapel...? Nee dat niet, ik zou het bord met heel veel liefde aan iemand kado doen die ermee om kan gaan/ werkt!
Dat is niet wetenschappelijk. Bovendien, in de wetenschap zit altijd nog een sluitpost, die heet "anomalie". Dan nog het begrip "bijgeloof", wat pas gehanteerd kan worden als een ander geloof erkend wordt. Ook niet wetenschappelijk.
Dan vind ik het heel goed, dat mensen op GV zo vriendelijk zijn te waarschuwen, ongeacht (en wat mij betreft zeer geacht) hun redenen, in wederzijds respect.
Ook jouw inbreng, omdat waarschuwen op zich weer het gevaar oproept van bijgeloof met daar weer de gevolgen van.
http://www.zazzle.nl/ouija_mousepad-144234880118047898
Ik heb bewust hier op de vraag van karena geen antwoord gegeven, om me beter op de antwoorden en reacties van de ander te kunnen concentreren, hierdoor kreeg ik een helderder beeld en kon er beter over na denken.
Zo ontdekte ik ineens, dat het niet om het bord zelf gaat, maar om de intentie van de mensen die er mee spelen, je kunt het zelfde meemaken als je met deze intenties mensergerjeniet gaat spelen, dat is wat ik bedoel.
De rest van mijn mening over dit spel, blijft het zelfde, denk dus niet dat ik om ben, nee versterkt alleen maar, als ik telkens met dit onderwerp, ongeveer de zelfde ervaringen lees!
Telkens weer van andere mensen.
Telkens weer ontdek / lees ik, dat het zeker niet altijd labiele personen zijn, maar ook gewone nuchtere mensen die nergens in geloven, kritisch zijn en stevig in hun schoenen staan, zonder psychische problemen.
Dat het juist deze groep mensen ook kan overkomen, weerlegt veel andere meningen, dat het aan de mensen zelf zou liggen.
Ik weet, dat je dit soort inf. niet gelooft en er ook niet aan wil, maar ik weet wel beter, mensen kunnen voor tientallen jaren hier ernstige last van ondervinden !
En of het dan cultuurgebonden is, ja, zou best wel kunnen, ik zelf ken mensen uit Indonesië, die zouden het zelfde met een vingerhoed kunnen of met een stoffer en blik, tot zover ben ik het met je eens, maar dan houdt het ook wel op.
Met je opmerking: Er zijn ook geen geesten, geen duistere machten, geen onderwereld. Kan ik het natuurlijk niet met je eens zijn, jammer dat je nooit een opening laat, te overwegen of er dan toch iets van waar kan zijn, dat zou pas een zinvolle discussie worden.
Jouw geestervaring, die er best wel echt uitzag, kan door je onderbewustzijn wel zo uitgelegd zijn, dat het past in je eigen visie.
Je onderbewustzijn, kan naar beide kanten werken.
Het kan waarnemingen creëren, maar ook verkeerd uitleggen.
Heb je daar wel eens aan gedacht?
De ervaring die jij hebt verteld, waarvoor dank trouwens, heb ik ook en geregeld.
Je uitleg van droom (carnaval) overgaand in wakker worden naar wakker zijn zie ik persoonlijk niet als het ervaren van iets "vreemds", ondanks het feit, dat het OP DAT MOMENT zeker zo voelt. Dat zie ik als een half-slaap/half-waak toestand, waar dit soort overgangen van beelden gebeurt. De vraag "heb je ïets" gezien" blijft dus staan!
Was dit dan inderdaad een "geestervaring" zoals je hier schrijft "Ik heb ook eens een geest ervaren, maar ik kwam erachter waardoor die ervaring werd veroorzaakt." Je hebt gezien en ervaren wat je beschreef natuurlijk.
Maar als ik je goed begrijp, was dat na je ontdekking dus géén geestervaring..... maar zoals ik omschreef een geestelijke toestand tussen waken en slapen in....???
Dan is mijn idee, dat je GEEN geestervaring hebt gehad....
Misschien druk ik me krom uit hoor. Dan hoor ik dat graag.
Als je alleen achteraf (en bij jou heel direct erna, misschien wel deels tijdens zelfs) een duidelijke verklaring kunt geven voor die ervaring, dan is het (voor mij) geen geestverschijning meer, omdat het iets anders verklaarbaars was. Voor mijzelf is het dan zo, dat ik geen verschijning heb gezien. Waar ik me (op dit moment) niet in kan vinden is:
"Elke ervaring kun je achteraf, wanneer je meer weet en breder hebt kunnen kijken, anders uitleggen."
Specifiek het woord "elke". Dat is mij in ieder geval tot nu niet gelukt. Ook niet op een breder gebied dan geestverschijningen.
Hoe weet je zeker dat jou uitleg waarschijnlijker is?
Persoonlijk hou ik elke mogelijkheid open. N.a.v. je laatste alinea: voor jouzelf zei het wel wat, ongeacht de verklaring of het niet kunnen verklaren.
Als je deze ervaring niet had kunnen verklaren voor jezelf, dan had het misschien iets anders met je gedaan. Leuk, deze discussie!
Er zijn nog zoveel meer andersoortige ervaringen, die op dat moment niet te verklaren zijn en tot het moment nu niet. Zeer interessant. Misschien zou je meer of een andersoortig begrip hebben gehad, als je naast jouw verklaarbare ervaring ook onverklaarbare ervaringen zou hebben gehad. Dan ga ik er even vanuit dat dit zo is....maar dat weet ik niet zeker.
Ikzelf vind het prettig als ik iets kan verklaren, maar ook, als ik het (nog) niet kan verklaren. In beide situaties gaat er niets verloren.
Tegelijkertijd wil ik het ook graag objectief bekijken, mits daarvoor de ruimte is zonder stellige beweringen die alle ingangen barricaderen voor verder beschouwing van het fenomeen en onderzoek. Ik kan genieten van de nuchtere visie op dit onderwerp, en lees graag de antwoorden en de daaruit vloeiende reacties die het onderwerp interactie-met-geesten verklaren vanuit ieders visie op een manier waar iedereen wat aan heeft. Dan spreek ik mij ook even uit naar Cryo en heb bewondering voor de hoeveelheid energie en geduldigheid die hij hierbij heeft getoond! Het is buitengewoon interessant om te zien dat er steeds een dynamische golfbeweging zit in de toon van de discussie, die beweegt van opgaand (opbouwend, structureel, ruimte gevend, openend) naar neergaand (veroordelend, verwijtend, verstikkend, afsluitend). Dit zag ik elders ook al bij het de eerdere vraag/vragen op GV over geesten.
In religie (lees de 3 woestijnreligies) wordt het wereldbeeld gebaseerd op aannames en vrijwel zelden op ervaringen. Alle kennis staat op papier in stoffige boeken of gekerfd in bijna vergane stenen. Tenzij iemand een 'heilige' met eigen ogen heeft gezien of gevoeld natuurlijk. Maar dat komt niet veel voor.
Ik zie toch wel wat overeenkomsten met iemand die wetenschap hanteert om zijn/haar wereldbeeld te vormen. Er zijn natuurlijk veel ervaringen, die iedereen kan testen op zijn/haar eigen manier. Op die weg wordt de ervaring waarheid. Maar er zijn ook veel ervaringen die anderen voor je hebben gedaan en die klakkeloos worden aangenomen als waar.
Over de geneeskunde bijvoorbeeld wordt niet zo vaak bij stilgestaan dat de medische kennis wel eens moet worden bijgesteld, dat men er dus b.v. naast zat in wat de beste behandelingsmethode was. Vroeger moesten herniapatiënten 6-8 weken plat. Nu weten ze wel beter en is op de juiste manier bewegen het medicijn. Daar ging je niet tegenin, je vertrouwde volledig in de (wetenschappelijk gebaseerde) inzichten van dat moment.
Om even een andere richting in te slaan, logica. Een geweldig mooi en behulpzaam instrument. Prachtig toepasbaar op vele problematieken. Het heeft echter ook een begrenzende werking, en voorkomt ervoor dat we ons niet in de uithoeken van ons denken en waarnemen begeven. Het maakt ons lui om naar nieuwe invalshoeken te kijken... Het doet me even denken aan Spock, en zijn voortdurende strijd tussen de logische en niet-logische dingen. ;) Daarbij wordt zijn Vulcaanse brein voortdurende getergd met niet-logische ervaringen en wordt hij voortdurend geconfronteerd met levenslessen die tegen zijn religie ingaan (voor de Trekkies onder ons). :)
Om dan te komen tot het verwerken van een ervaring en ons waarnemingssysteem. Ik blijf daarop terugkomen, het fascineert me enorm als ik een jong kind of een dier (hond of kat) met grote aandacht naar een stilstaand of bewegend punt in een voor mij lege ruimte zie kijken. Helemaal als dat ook nog een reactie oproept. Dan denk ik aan de verschillen die ik dan heb met hen 'pure wezens' (vrij van geloof, conditioneringen, logisch denken) heb en waarom ik deze waarneming niet deel.
Is het samenhangend genoeg? Of praat ik wartaal?
Ik lees 'pure wezens' is het wat ik denk?
Bedankt.
Is inderdaad zeer opvallend, die golven (om het even op zee(land)niveau te houden) op en neer.
Een klein voorbeeldje van mijn hond...over de puurheid van zijn waarneming èn die van mij: hij zit geregeld te kijken naar niks en volgt dan met kop en ogen of andersom iets wat ik niet zie. Zeer alert en geconcentreerd. Ik kan daar ontzettend van genieten. En laatst was dat ook weer. Hij kijken en volgen, ik genieten..... wat bleek: hij volgde een klein vliegje.... HUH???? Betekent dit, dat hij altijd vliegjes volgt als hij kijkt en ik niks zie? Bijna 12 jaar???? Ik denk van niet..... maar.....????? Naja, gewoon een leuk idee op de late avond :-))
Ik was er vandaag niet en ben nu net gaan kijken hoeveel antwoorden en reacties erbij zijn gekomen.
Ik ben wel blij met zoveel verschillende meningen en ideeën hierover.
Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik nu eigenlijk niet zo goed weet wat ik met dit alles aanmoet.
Ik zal niet zeggen dat ik erdoor in de war ben,maar het is zo veel en ook zo veel verschillende meningen en ervaringen.
En dat naar aanleiding van een houten plankje met cijfers en letters.
En als ik daar dan weer over na denk..
Ik bedoel een houten plankje..
In de 21st. eeuw.
In dit technologische tijdperk..
Ik bedoel WAAR HEBBEN WE HET NU OVER?
Waarom zoveel emoties hierover?
Ik wist wel van tevoren dat hier veel verschillende ideeën overbestonden,maar mijn eigenlijke vraag is nog niet beantwoord:waar (welk land)komt het vandaan en hoe oud is het nu echt.
De oorsprong dus.
Ben benieuwd of iemand dit weet.
Misschien moet ik anders even verder speuren op internet!
Laat ik het dan zo zeggen:het houd de mensen hier wel bezig,dat had ik niet in deze mate verwacht.
@Karena: er is ook veel meer bij gekomen dan het Ouijabord hè! Interessant vind ik.
Dat was wel een verassing voor me toen ik vandaag thuis kwam.
En interessant is het zeker,ik ben iemand die graag dingen wil weten en leren,ik bedoel:je bent nooit uitgeleerd toch?;-)
De info die je geeft is niet tevergeefs maar geeft duidelijk en feitelijk de beginselen van de wetenschap weer, waardevol voor menig lezer. Waar de door mijn gesuggereerde analogie tussen wetenschap en religie* op rust is dat ik duidelijk aanhangers zie, die hun standpunten over onderwerpen baseren op 1 van de 2 (of zelden zelfs een merkwaardige mix). De term "narrow minded" komt dan in mijn gedachten.
Ik vermoed dat er a) een onvoorwaardelijk vertrouwen wordt gesteld in wetenschap of religie, en verder b) gezichtsverlies en c) identiteitsverlies op het spel staan. Hier op GV in het klein, maar in mijn dagelijks leven in het groot werd dit meermaals bevestigd. Zowel bij "aanhangers" van wetenschap als het christendom (* ik heb van het jodendom en de islam te weinig kennis, en van alle polytheïstische geloven al helemaal, dus laat ik deze even ter zijde) ontdek ik keer op keer een zekere starheid als het gaat over onderwerpen die duidelijk buiten het 'terrein' vallen. Het stuit me ook tegen de borst dat zo veel mensen niet openstaan voor nieuwe levensbeschouwende inzichten, ook al zijn die nog zo controversieel. Maar wél klakkeloos aannemen dat alle door andere mensen bedachte middelen en technieken omdat ze een wetenschappelijke herkomst hebben en economische belangens steunen per definitie juist zijn. Voorbeelden te over. Dat bedoelde ik daarmee te zeggen.
Het gaat dus zeker niet over de wetenschappers en hun werkwijze zelf. Wist menigeen daar juist maar meer van.
Wat ik me afvraag, is of dogmaloosheid mogelijk is.... ??
Een levende boeddha zou zich in deze staat bevinden. Die laatste zin maakt me even duizelig, Cryo. ;)
De dogmatiek kende ik nog van vroeger in gesprekken bij mijn oma (niets dan goeds over haar nu). Dat was wel eens behoorlijk slikken, want tegelijkertijd waren het je grootouders waar je niet tegenin ging, althans in mijn familie is dat respect diep geworteld. Voordat de vraag zich sluit en het gordijn dichtgaat om nog wat te zeggen hier, wil nog delen wat er in mijn familie gebeurd is, aansluitend bij het oorspronkelijke onderwerp hier. Het gebeurde mijn grootouders toen ze nog jong waren, het moet in de 30-er jaren zijn gebeurd. Ze zijn toen met vrienden en familie met het oproepen van geesten bezig geweest, dat was niet met een ouija bord maar met een variant daarop met een draaiend houten kruis. Op een gegeven moment vroeg iemand wanneer hij doodging. Dat zou vrij kort daarna zijn, een paar jaar later al. Het kwam uit tot op de dag nauwkeurig. Mij opa heeft toen uit kwaadheid met een bijl de boel (het kruis) aan gruzelementen geslagen en het heeft een wig in de familieleden geslagen die nooit is hersteld.
Ik hoorde dit op een gegeven moment van mijn moeder. Er is nooit verder een woord over gerept, ze wilden het er ook nooit meer over hebben. Ik vind het zelfs op de dag van vandaag, 80 jaar na dato, nog heel erg.
"Streven naar" natuurlijk wel.
Wat een verhaal joh!!! Jammer, dat er nooit meer over gepraat is....
Wat vinden jullie hier van:
Je geeft een Ganzenbord aan een blinde man/vrouw die ervan overtuigd is dat hij/zij een Ouija bord in handen krijgt .Deze persoon gelooft hier in en besluit er gebruik van te maken.
Klinkt een beetje simpel zo gesteld,maar toch.Wat zou er gebeuren?
Suggestie!
Net als een arts die een hypochonder maar een placebo voorschrijft bij het zoveelste psychosomatische pijntje!
Het zit allemaal in ons hoofd!
Nou ja,bijna alles dan.
Wat vinden jullie?
Het meeste.
Het is niet aan mij om te beweren dat dat altijd helemaal het geval is.
Ik bedoel:we weten niet alles hè?
Pff.Ik wordt soms moe van mezelf.
Ik krijg wel eens te horen dat ik teveel nadenk.
Dat is wel waar,ik heb nooit rust in mijn hoofd.
Nog herkenbaar voor anderen hier ?
Vast wel!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.