Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat gezegd word dat mensen bijna nooit wijs en slim zijn

veel mensen zijn slim,
en anderen zijn wijs,
maar iemand zei tegen mij,
dat slim en wijs zelden bij een persoon voorkomt,
hoe kan dit?

Toegevoegd na 24 minuten:
notitie: de meeste mensen op deze site zijn wijs en slim,
dus zal je meer mensen weten die wijs en slim zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat 'iemand' tegen je zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus ik moet mijn onderwijzer niet geloven?
al doe ik dat graag,,
dan leer ik niets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, altijd je eigen hersentjes bijven gebruiken, zoals het een slimme Evilmini beaamt, dan word je vanzelf wijs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk dan om nu vakantie te hebben,
hoef ik ook niet naar ze te luisteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, die toevoeging van je! Heb je hier op GV wel goed gelezen??? LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem deze vraag niet serieus.....volgens mij evelmini heeft deze vraag bij jou heel veel hersencellen geraakt!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Wijsheid bestaat uit het niet zeggen van bepaalde dingen die je wel weet.
Slimheid bestaat uit het uitspreken van een antwoord op alles.

dat is strijdig met elkaar.

Toegevoegd na 16 minuten:
het is eigenlijk een taalkundig probleem: slim is wat een intelligent jong persoon is, wijs is wat dezelfde persoon later kan zijn.
Alleen een wijs persoon noem je niet meer slim, een wijs persoon is bedachtzaam en spreekt zijn slimme conclusie pas uit op het moment dat het nodig blijkt te zijn...
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de uitleg itsme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bijna denken dat goeie vraag dus geen site is voor wijze mensen :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harmonika, wie weet hoeveel we NIET zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou je het zegt...

Andere antwoorden (15)

Dat is niet waar! Wijsheid en slim zijn gaat weldegelijk samen.

Slim zijn heb je, maar wijs wordt je. En als je al slim was en je wordt door de jaren heen wijzer, dan ben je dus een wijs en slim persoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat slimen wijs twee hheel verschillende eigenschappen zijn.
Wijs ben je als je veel weet, vaak door ervaringen , lezen en leren.
Slim ben je als je zo creatief in je hersenen bent dat je snel slimme oplossingen voor iets vindt. Dit kun je niet leren, dit is een gave die je van nature hebt ( of niet)
Wijs te worden doe je door te leren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus wel mogelijk om een van nature slim persoon te zijn die op oudere leeftijd zoveel heeft meegemaakt en/of geleerd dat je dan ook wijs geworden bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die iemand heeft ongelijk!

Iemand die slim is, kan in de loop van de jaren heel wijs worden.
Slim is de mate van intelligentie.
Wijs is wat je daar mee doet.

Ik ken wel een paar hele slimme, hele wijze mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees je tweede regel.
KAN in de loop van de jaren heel wijs worden,
dus hoeft niet altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken er ook wel een paar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk, al die discussies ^^
op school komt er dan altijd onderwijzer tussen die je onderbreekt, *snik*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist wijsheid, is het op een goede manier in de praktijk brengen van je intelligentie. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij "itsme" wil jij heel graag horen hoe slim jij bent...je bent gewoon zielig om dit hier te bespreken ipv op school, (face tot face)momo..een + voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, Sivan, ik snap je opmerking nier maar vermoed dat er een reactie verwijderd is van Itsme?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.... of bedoel je Evilmini Sivan?
Als je slim bent, wil dat zeggen dat je goed bent in het bedenken van oplossingen, je hersens zijn beweeglijk en je weet hoe je ze moet gebruiken.

Je hebt een enorme voorsprong op mensen die minder slim zijn, als het 'wijs worden' betreft. Want je leert van alles wat je meemaakt en al je ervaringen dragen bij aan het verzinnen van nog meer en nog betere oplossingen.

Als je slim bent heb je meer kans om wijs te worden dan wanneer je minder slim bent. Er zijn veel wijze mensen die als kind slim gevonden werden en nu nog steeds slim zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou stippel, nogal krasse beweringen, hoor. Overigens vind ik slim nog iets heel anders dan intelligent, maar dat laat ik maar even voor wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel, wijsheid heeft niets met oplossingen te maken maar met inzichten.
min is niet van mij
Zowel slimheid als wijsheid zijn subjectieve begrippen.
Je zou slimheid kunnen uitdrukken in IQ, maar dan nog is het de vraag, of iemand met een hoog IQ, dat ook gebruikt. En iemand met een lager IQ wel...
Wijsheid komt met de jaren door (levens)ervaring. Ook dat is weer subjectief: want wat doe je met die ervaringen???

Ik zie niet in, waarom een combi van wijs en slim niet zou kunnen... Dat is naar mijn idee een subjectief vooroordeel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wendy las ook jou reactie LOL...een + voor je subjectieve antwoord...helaas is er iemand die iedereen een min geeft zonder uitleg (rara)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Sivan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel slim Wendy ;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhh...wijs bedoel ik
?
naah, toch slim...
okéoké,
allebei... :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahahahahaha, LOL Christalletje!!! Dank :-)
Wijsheid ontstaat uit een samenwerking tussen inzicht, tact, zachtmoedigheid en timing.
Om inzicht te verwerven is opmerkzaamheid nodig.
Opmerkzaamheid benodigt slimheid en interesse.
Tact vraagt inlevingsvermogen.
Timing vergt een goede inschatting van de actuele situatie.
Wijsheid is dus MEER (veel meer zelfs) dan (alleen) slimheid.
Sommige intelligente mensen zijn soms bot en ongeduldig, ze beseffen dan onvoldoende dat de mensen om hun heen anders denken dan zij en missen de empathie om hun slimheid om te zetten in nut.
Zo zijn er zeer slimme kinderen die als de beste door puzzels, games en andere, aan het performale gelinkte zaken heen werken met een onvoorstelbare snelheid en trefzekerheid.
Niet zelden kunnen ze hun kamer niet opruimen en soms niet boodschappen doen of andere, voor gewone mensen
normale zaken.
Dat is niet niet handig en vergt begeleiding om deze kinderen om te leren gaan met hun gave.
Het lijkt wel of ze dan teveel op een kaart zetten maar andere, ook belangrijke dingen geen prioriteit geven.
Mensen die wijs zijn, zijn in staat te extrapoleren wat ze aan kennis, inzicht en invoelendheid in huis hebben.
Misschien dat de stelling voortkomt uit het gegeven dat
sommige hoogbegaafde mensen een autistische problematiek hebben (mn. Asperger).
Omdat ik van doen heb met mensen die hier mee te maken hebben, zie ik ook dat deze soms briljante mensen op sociaal niveau de plank misslaan omdat ze bij voorbeeld soms gezichtsmimiek niet kunnen interpreteren.
Door het missen van deze feedback hebben ze niet in de gaten wanneer ze te ver gaan op op een ongunstig aspect verder gaan.
Wijsheid is een van de belangrijkste zaken waar een groot tekort aan is en wat rampen oplevert.
Als je wat wilt leren , vergeet dan niet dat kennen nog geen kunnen is en dat slimheid nog geen wijsheid is.
Door je te oefenen in wijsheid kun je het echter wel ontwikkelen.

.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomaar even een paar uitspraken van wijze mensen die zeker ook niet dom waren..

Grootheid is durven tonen, dat je ook klein kunt zijn

Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.

Hij die vraagt is even dom. Hij die niet vraagt blijft altijd dom.

Eigenwijs is ook wijs

Slim zijn is pienter/gevat zijn, dat wijs en slim niet in een zin wordt gezegd komt van de uitspraak je bent niet wijs als je slim bent..
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wikipedia toch. Een bron van halve weetjes vaak. Het si trouwens de eerste keer dat er een 'bron' genoemd wordt..
Ik weet het niet zeker maar kan mij voorstellen dat slimheid en wijsheid ieder met een andere hersenhelft te maken heeft. Dan zou slimheid met de linkerhersenhelft verbonden zijn en wijsheid met de rechter. Slimheid kan vaak al herkend worden bij jonge kinderen. Aangezien wij vooral op onze reguliere scholen met de linkerhersenhelft werken wordt daardoor onze slimheid getraind, waarbij natuurlijk bij iedereen een verschillende gradatie van slimheid in aanleg aanwezig is. Wijsheid daarentegen wordt meestal geassocieerd met ouderdom. Hoewel er soms ook al op jonge leeftijd een mate van wonderlijke wijsheid aanwezig kan zijn in een kind, soms sta je daar verbaasd. Maar meestal wordt wijsheid in de loop der jaren door veel levenservaringen ontwikkeld. En ook hier weer geldt dat er een zeker verschil in aanleg aanwezig is bij verschillende mensen. Vandaar dat het even kan duren voor slimheid én wijsheid herkenbaar zijn in een persoon. En ook voor het in balans is. Maar samen gaan, jaja, dat kan zeker wel!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie niet wijs is , moet slim zijn.
Wanneer wijs(heid) zijn intrede doet is slim zijn niet meer noodzakelijk. Wijsheid is door anderen zichtbaar, hoorbaar en voelbaar.
Dit wordt abusiefelijk uitgelegd als zijnde slim.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
een slim persoon lost een probleem op,
een wijs persoon voorkomt dat een probleem ontstaat...
een slim persoon geeft een antwoord op je vragen,
een wijs persoon helpt je om zelf een antwoord te vinden...
een slim persoon berekent de omtrek van een cirkel uit het blote hoofd, een wijs persoon beseft dat een cirkel rond is, hoe groot die cirkel ook is....
wijsheid is eigenlijk het toepassen van de intelligentie (slimheid) die je bezit, de meeste slimme mensen hebben een vorm van eigenwijsheid die hun wijsheid ver overtreft,
helaas...
wijsheid heeft ook voor een groot deel te maken met het zich emotioneel in kunnen leven in een ander, veel mensen met een zeer hoge intelligentie hebben hier toch wat moeite mee, vandaar dat je slimheid gecombineerd met wijsheid relatief minder vaak tegenkomt dan wijsheid gecombineerd met slimheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helder antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi!!
Idd ben ik met mr. 1 eens. fff zijn/haar naam vergeten, je moet wijsheid scheiden van slim zijn. Wijsheid doe je op door de jaren heen op veelerlei gebied, en slimheid leer je door de wijsheid die je in de jaren heb geleerd op een negatieve manier, op een positieve manier voor jezlef toe te passen dit kan manipulatief genoemd worden maar dat is hoe je er zelf mee omgaat. gr bb
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slim heeft te maken met kennis.
wijs heeft vooral te maken met je manier van handelen.
het kan wel degelijk bij een en dezelfde persoon voorkomen ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijsheid en slimheid zijn twee verschillende dingen, dat is een ding wat zeker is!
Maar het kan zeker weten samen, alleen niet iedereen heeft dat.
Slim is gewoon, ben je goed in taal, haal je meestal hoge cijfers, dan kan je best van jezelf zeggen dat je slim bent, maar stel hè, stel.
Stel dat ik best slim ben en ik heb een goed cijfer, en ik vertel dat aan iemand die een onvoldoende heeft binnengesleept, omdat diegene minder 'slim is' dan is het niet WIJS om te gaan opscheppen.
Dus eigenlijk is het een beetje dubbel: ,, wijs en slim '' je kan wel goed zijn in sommetjes maar je moet eigenlijk wel weten wat niet kan, anders ben je nog niet slim.
Dan ben je niet wijs!

Gr. leeswonder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijsheid en slimheid gaan wel degelijk samen maar er is ook een verschil slim word je door goed te leren en dingen uit te zoeken, wijsheid is iets dat je in de jaren opdoet door ervaring
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn altijd lerende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: