Wat gebeurt er als je sterf met: A) Je ziel B) Je geest?
Velen geloven dat de ziel iets onsterfelijks is en dat we na onze dood een geestelijk lichaam krijgen.
Stel je voor dat je slecht hebt geleeft, dan gaat je ziel volgens hen naar de brandende hel, maar wat gebeurt er dan met het andere deel, het geestelijke lichaam ?
Is het te vatten dat het ene deel naar de hel zou gaan en het andere deel ergens rondzwerft of iets dergelijks ?
Als bron heb ik de Bijbel. Daar staat het echter niet geheel letterlijk, maar kun je het uit verschillende bijbelteksten opmaken. bv Geest en adem is in het hebreeuws het zelfde woord. zie genesis 2 Jona 4 [2 v.] Nu dan, HEERE! neem toch mijn ziel van mij; want het is mij beter te sterven dan te leven.Genesis 2 [2 v.] En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.1 Korinthiërs 15 [1 v.] Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.
Geloven is zich toevertrouwen aan ...
Om je toe te vertrouwen aan iemand moet je hem door en door kennen. Door de Bijbel te lezen kun je Jezus leren kennen; en als je Hem kent dan kun je je aan Hem toevertrouwen.
Adam is inderdaad gestorven ( zoals bijna iedereen in de afgelopen eeuwen) D.w.z. zijn lichaam is in het graf, zijn ziel (adem Gods) is bij God. 37 En dat de doden opgewekt zullen worden, heeft ook Mozes aangewezen bij het doornenbos, als hij den Heere noemt den God Abrahams, en den God Izaks, en den God Jakobs. 38 God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.
In de oordeelsdag worden ziel en lichaam weer verenigt.zie1 Thessalonicensen 5 [1 v.] En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.Hebreeën 9 [1 v.] En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;Zie onderstaande uitgebreide tekst:
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt(dat valt voor mij niet zo mee het zijn voor mij begrippen voor jouw denk ik niet.)
Als meer er over wilt lezen is dit een mooie site.www.statenvertaling.net
Je mag me altijd mailen als je meer wilt weten, dat zal ik het , met hulp van Gods Geest, proberen uit te leggen.
Ik hoop bovenal dat het tot zegen mag zijn, zodat je ook met je hart je mag toevertrouwen aan Jezus Christus en zijn Woord (de Bijbel)
Vriendelijke groeten,
Teunis van Eldik
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.