Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is God eerlijk tegenover iedereen, maakt hij onderscheid in mensen?

een maand geleden
in: Religie
TurfGraver
een maand geleden
Welke God?
Mensen hebben er verschillende voor verschillende doelen verzonnen.
HeerVoldemort
een maand geleden
De God uit de bijbel niet in elk geval. Want de Joden hebben een streepje voor. Hoe dat kan is mij een raadsel. Want het is... volgens de bijbel allemaal met 2 mensen begonnen, best smerig die incest...
Cryofiel
een maand geleden
En ook van "de" bijbel bestaan vele varianten. Ik heb de meeste niet bestudeerd, dus ik weet niet in hoeveel van die varianten de Joden inderdaad een "streepje voor" hebben. Overigens is het OT te zien als versie 1.0 van "de" biijbel. Het OT+NT (ongeacht de variant van het NT) is dan versie 2.0. Ook op OT+NT is weer voortgegaan: dat werd versie 3.0 van de bijbel, beter bekend als de Q'ran. Daarin is Jezus (Issa), die in versie 2.0 nog één van de grootste profeten was, veruit voorbijgestreefd door Mohammed (znwg). Issa (Jezus) is natuurlijk niets van zijn grootsheid verloren, maar hij valt in het niet in de schaduw van zijn opvolger.
KleinDuimpje
4 weken geleden
HeerVoldemort,
De Joden hebben een streepje voor.
Ik haal dat nergens uit.
Ik kan wel feiten opsommen dat het Joodse volk al eeuwenlang verschrikkingen, vervolging en discriminatie hebben moeten doorstaan.
TurfGraver
4 weken geleden
KleinDuimpje, de Joden zijn de door god gekozen volk.
Deuteronomium 7 6
Hoe anderen daar mee omgaan is een ander verhaal.
Cryofiel
4 weken geleden
Even je bijbelversie updaten naar versie 3 voor de meest actuele informatie.
HeerVoldemort
3 weken geleden
KleinDuimpje
Dat zal best, maar dat geldt net zo goed voor andere mensen en volkeren. Het kleineren en kapot maken van mensen op basis van afkomst, geloof, huidskleur en wat nog meer. Keur ik altijd af, ik beoordeel mensen op hun daden. Maar zoals TurfGraver het zegt Deuteronomium 7 6. Ik wist dat ik het ooit ergens gelezen had, maar ik heb het bij 1x gehouden. Ik geloof er niet in. God is een wraakzuchtig mannetje en dan ineens is hij de liefhebbende vader? Ja ja. Psychopaten en narcisten doen ook zo.
KleinDuimpje
3 weken geleden
HeerVoldemort, het vervelende van communicatie op deze manier is dat de woorden verkeerd kunnen overkomen. Ik heb zelf totaal niks met de bijbel en met geloof. Wat anderen hebben, moeten ze zelf weten.
Jouw reactie dat de Joden een streepje voor hebben volgens de bijbel/God zal best beschreven zijn, maar ik haal dat nergens uit als ik hún geschiedenis bekijk. Is alleen maar ellende geweest voor dat volk.
Natuurlijk staat dat los van het heden. De reactie van Israël (zijn trouwens ook veel Joden geen voorstander van) mag iedereen ook zijn mening over hebben.
HeerVoldemort
3 weken geleden
Ah juist zo. Ik ging in op de vraag. "of God eerlijk was tegen iedereen." Dan ga ik af op de bijbel en die zegt dat de Joden een streepje voor hebben bij God. Dat is dan niet eerlijk ten opzichte van niet Joden. En ik vind het raar dat de bijbel het over Joden heeft, terwijl Genesis start met Adam en Eva. Die trouwens 2 zoons krijgen, de een vermoorde de ander en dan gaat de moordenaar weg om een vrouw te vinden? Maar waar kwam die vrouw vandaan? Eva? Over een andere vrouw spreekt de bijbel niet. Dan zijn zij toch Joden en al hun nazaten ook... Dat de Joden een ellendige geschiedenis hebben, zou goed kunnen. Ik heb mij daar nooit zo in verdiept, afgezien van the obvious, om het maar zo te zeggen, wat natuurlijk afschuwelijk is. De huidige situatie volg ik niet meer. Israël doet dit, dan doet Hezbollah dat, dan doet Israël weer... Het gaat maar door en door. En ondertussen zijn er duizenden burgers aan beide kanten die gewoon rustig willen leven en niets met alles te maken willen hebben. Ik ben blij dat ik daar niet woon.
KleinDuimpje
3 weken geleden
Daarom kan ik niks met een bijbel. Ik geloof niet in een morele God die goed is voor dit en slecht voor dat. De Joden hebben volgens de bijbel idd een streepje voor (heb me verdiept), nou dan kom je er toch bekaaid vanaf.
Amadea
3 weken geleden
MissGirly, jouw vraag gaat van een veronderstelling uit. God is geen mens met menselijke eigenschappen. Alleen zijn Zoon is als zodanig op aarde geweest. Je kunt over deze zoon Jezus lezen in het Nieuwe Testament van de Bijbel en concluderen dat Hij volkomen rechtvaardig was.
Cryofiel
3 weken geleden
Da's niet bepaald een onafhankelijke bron voor dit onderwerp... In die zin is jouw uitspraak al evenzeer een veronderstelling.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Gelukkig voor ons is God niet eerlijk in de zin dat Hij ons zou geven wat ons toekomt. Want een dergelijke eerlijkheid zou betekenen dat iedereen precies krijgt wat hij of zij verdient.

Veel mensen denken dat eerlijkheid hetzelfde is als een gelijke behandeling voor alle mensen. Maar als God op die manier volledig eerlijk zou zijn, zouden we allemaal voor eeuwig in de hel moeten boeten voor onze zonden, want dat is precies wat we verdienen. We hebben allemaal gezondigd tegen God (Romeinen 3:23) en verdienen daarom de eeuwige dood (Romeinen 6:23). Als we zouden ontvangen wat we verdienen, zouden we eindigen in de vuurpoel (Openbaring 20:14-15). Maar God is niet op die manier “eerlijk”. In plaats daarvan is Hij genadig en goed, en dus zond Hij Jezus Christus om in onze plaats te sterven op het kruis en de straf te ondergaan die wij verdienen (2 Korintiërs 5:21). Het enige wat wij hoeven te doen is in Hem geloven en wij zullen gered worden, vergeven worden, en een eeuwig thuis in de hemel ontvangen (Johannes 3:16).

Maar ondanks Gods liefhebbende genade, zou niemand op eigen kracht in Hem geloven (Romeinen 3:10-18). God moet ons naar Zich toe trekken zodat wij kunnen geloven (Johannes 6:44). God trekt niet iedereen, maar alleen bepaalde mensen die Hij oppermachtig gekozen heeft (Romeinen 8:29-30; Efeziërs 1:5, 1:11). In onze ogen is dat niet “fair”, omdat het lijkt alsof God niet iedereen hetzelfde behandelt. Maar God hoeft helemaal niemand te kiezen. Wederom: het zou volledig eerlijk zijn als iedereen eeuwig in de hel zou verblijven. Dat God sommige mensen redt is niet oneerlijk ten opzichte van degenen die niet gered worden, omdat ze precies ontvangen wat ze verdienen.

Degenen die door God uitverkoren zijn, ontvangen Gods liefde en genade. Maar wanneer God onze harten aantrekt en ons denken opent, hebben we allemaal de mogelijkheid om gehoor te geven aan de openbaring van de schepping (Psalm 19:1-4) en aan het geweten dat God in ons geplaatst heeft (Romeinen 2:15). Zo kunnen we ons tot God wenden. Mensen die dat niet doen, zullen ontvangen wat zij werkelijk verdienen vanwege hun afwijzing van Hem. Mensen die Hem afwijzen, ontvangen een eerlijke straf (Johannes 3:18, 3:36). Mensen die geloven, ontvangen veel meer en iets veel beters dan zij verdienen. Maar niemand krijgt meer straf dan hij of zij verdient. Is God “fair”? Nee. Gelukkig is God veel meer dan alleen maar “fair”. God is vriendelijk, genadig en vergevingsgezind – maar ook heilig, juist en rechtvaardig.
(Lees meer...)
fremar
een maand geleden
TurfGraver
een maand geleden
Alleen is niets hiervan te bewijzen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
@TurfGraver
Daarom heet het ook een 'Geloof' en niet een 'Zeker weten'.
SingingCoyote13
een maand geleden
@TurfGraver klopt alleen wetenschappelijk gezien voorzover, maar de wetenschap kan niet eens het ontstaan van het heelal wetenschappelijk verklaren. de belachelijkste veronderstellingen en theorieen maken professoren, terwijl de Bijbel makkelijker te begrijpen is. iets kan niet uit niets pardoes ontstaan, en dat weet de wetenschap. er is Iemand of Iets met intelligentie voor nodig om dit heelal te kunnen hebben laten ontstaan. zeggen dat iets pardoes zonder reden uit het niets kan ontstaan zoals een heel universum betekent dat je niet helemaal goed snik bent. dat is wel weer wetenschappelijk aan te tonen.
LeonardN
een maand geleden
1. Turfgraver komt niet met wetenschap aan.
2. "maar de wetenschap kan niet eens" Wat bedoel je met "niet eens"? In mijn ogen is het vrij bijzonder dat wetenschappers uberhaupt iets kunnen zeggen over de mogelijke beginperiode van het heelal.
3. "de belachelijkste veronderstellingen en theorieen maken professoren." Waarvan sommige veronderstellingen kloppend blijken en dan idd theorie worden.
4. "er is Iemand of Iets met intelligentie voor nodig om dit heelal te kunnen hebben laten ontstaan. zeggen dat iets pardoes zonder reden uit het niets kan ontstaan zoals een heel universum"
MAAR als dat het geval is, is het dan ook zo dat er iets nodig is om een god te doen laten ontstaan, kan deze zichzelf in leven roepen, of was deze er altijd al? Allemaal prima tot je komt met:
"betekent dat je niet helemaal goed snik bent."
https://www.debatinstituut.nl/bibliotheek/overtuigen/drogredenen-herkennen-de-persoonlijke-aanval/
"
Herken de drogreden: de persoonlijke aanval
Van alle drogredenen is de persoonlijke aanval veruit de bekendste. Er zijn echter verschillende varianten van deze drogreden. In dit artikel geven we drie varianten van de persoonlijke aanval.
In een open en eerlijk debat horen deze drogredenen niet thuis. Je snoert je tegenstander de mond met deze ad-hominem drogreden, waardoor het debat dood slaat. Daarnaast is een persoonlijke aanval vrijwel nooit een constructieve bijdrage aan de oplossing van een meningsverschil.
" De bijbel is vast makkelijker te begrijpen, maar geen reden dat deze daarom correct is. Dat is zelfs afgezien van of er wel of niet een god bestaat.
God bestaat, maar een totaal andere dan in de bijbel beschreven is.
God bestaat, degene die in de bijbel beschreven is.
God bestaat niet. Nu over de vraag/het antwoord.
De vraag vraagt niet over een specifieke god.
Kan dus nog steeds dat.
Er een god bestaat, maar dat dat niet de god is die is beschreven in de bijbel en er dus een grote kans is dat zelfs dan nog de reactie van TG relevant is. Immers zelfs als er een god is, is het niet gezegd dat deze doet zal beschreven in de bijbel. Kortgezegd. Niks van dit antwoord is bewijsbaar. Dat de wetenschap bepaalde dingen niet kan bewijzen of wellicht nooit zal kunnen bewijzen staat daar los van.
TurfGraver
een maand geleden
Dus alles wat we (nog) niet kunnen begrijpen of verklaren = God. :/
Tja, daar zou je ook een intelligentie oordeel aan kunnen hangen.
Niet voor niets dat de 'kerk' vroeger mensen liever dom hield.
Cryofiel
een maand geleden
@Turfgraver, op jouw eerste constatering is een mooie uitspraak gebaseerd:
God wordt steeds kleiner.
God is een God van liefde en ieder mens kan toenadering bij God zoeken en vindenen ieder mens is gelijk voor God
(Lees meer...)
3 weken geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: