Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang houden bekeerlingen (tot de islam) het vol?

Met bekeerlingen bedoel ik mensen die tot de islam zijn bekeerd. In mijn omgeving ken ik vier mensen die jaren geleden tot de islam waren bekeerd en daarna de islam verlieten. Ook zie je zulke video's op Youtube. Dus vandaar deze vraag

5 maanden geleden
in: Religie
1.6K
Amadea
5 maanden geleden
Daar is uiteraard geen bepaalde periode voor. Iemand kan het even goed zijn of haar verdere leven aan blijven hangen, als na een paar jaar tot de conclusie komen dat het niet de verlangde leefwijze is.
Thecis
5 maanden geleden
@Amadea
Er kunnen wel gemiddelde cijfers zijn. Vergelijk het met mensen die misdaden gepleegd hebben en daar voor veroordeeld zijn. Dan zijn er ook cijfers over recidivisten (binnen x jaar pleegt y% weer een misdaad).
Voor bekeerlingen zou je dat ook kunnen maken, tenminste als er onderzoek naar geweest is. Dit soort cijfers zijn dan dus inderdaad gemiddeldes en zeggen niets (of weinig) over individuele beslissingen.
Amadea
5 maanden geleden
Dan had vraagsteller beter naar een gemiddelde kunnen vragen. Want hij of zij weet al van vier mensen hoe lang die het vol hebben gehouden.
gast111251
5 maanden geleden
Ik ben hier de vraagsteller; ik bedoel meer of er daarover een onderzoek is gehouden en wat daar eruit is gekomen. Excuses voor de verwarring.
Thecis
5 maanden geleden
@Amadea
Mijn inziens is de vraag duidelijk (genoeg). Er staat duidelijk "bekeerlingen", meervoud, en aangezien het niet kan gaan over individuele gevallen, moet de vraag dus zijn naar een gemiddelde. Zoals je zelf al zegt, hij of zij weet al van vier mensen hoe lang die het vol gehouden hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik heb er kort naar gezocht, maar daaruit blijkt dat toch best veel bekeerlingen (converts) de Islam toch ook weer verlaten.

Zie het volgende stuk:
“Many converts leave the faith. We don't have exact statistics but some stats say 50 per cent will leave within a few years,” says Usama Hasan, a part-time Imam and a senior researcher at the counter extremism think-tank, the Quilliam Foundation.
The internet, in particular, Twitter, provides ex-Muslims, often with pseudonymous accounts, a safe haven to challenge, criticise and mock Islam. The Council of Ex-Muslims of Britain (CEMB), founded six years ago, was set up by a group of non-believers and acts as a community for those who have renounced their faith."

Vertaling via Google Translate:
"“Veel bekeerlingen verlaten het geloof. We hebben geen exacte statistieken, maar sommige statistieken zeggen dat 50 procent binnen een paar jaar zal vertrekken”, zegt Usama Hasan, een parttime imam en senior onderzoeker bij de denktank voor terrorismebestrijding, de Quilliam Foundation.
Het internet, in het bijzonder Twitter, biedt ex-moslims, vaak met pseudonieme accounts, een veilige haven om de islam uit te dagen, te bekritiseren en te bespotten. De Council of Ex-Moslims of Britain (CEMB), zes jaar geleden opgericht, is opgericht door een groep niet-gelovigen en fungeert als gemeenschap voor degenen die hun geloof hebben afgezworen."
(bron 1, in die bron staan ook nog verwijzingen die met hogere percentages (70 a 75%) aankomen).

We moeten in ons achterhoofd houden dat het verlaten van de Islam een zeer gevaarlijke bezigheid is, in sommige islamitische landen kan je zelfs voor onthoofd worden...
In westerse landen zal dat niet snel gebeuren. Hier zal je sneller buitengesloten worden van het geloof, vergelijkbaar met bepaalde andere geloven. Echter is er wel een verschil, binnen het islamitische geloof is geweld jegens ongelovigen veel meer geaccepteerd. Verraders staan daar nog onder. Dus het risico voor verlaters van Islam is aanzienlijk.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding