God heeft de Aarde 5000 jaar geleden gecreëerd maar dinosaurus botten zijn veel ouder, hoe kan dat?
Ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als niet-religieuzen me aanspreken op dit soort dingen. Net als de vraag waarom God als z'n kinderen heeft belast met een biologische tijdbom genaamd een blinde darm. Of waarom God de luchtpijp niet gewoon boven de slokdarm heeft geplaatst in plaats van ernaast zodat we ons niet steeds versliken. Kan iemand me helpen met logische antwoorden op deze vragen?
Of je wil iets logisch en dan moet je ook accepteren dat wat je gelooft mogelijk niet logisch kan zijn, en dus de mogelijkheid openhouden dat je geloof incorrect is. Of je gelooft wat je gelooft. "Kan iemand me helpen met logische antwoorden op deze vragen?"
Meest logisch is dus dat de bijbel incorrect is, geschreven door mensen die niet beter wisten, of anders dat de interpretatie van de bijbel die jij aanhoudt niet correct is.
De bijbel is geschreven op basis van wat op dat moment bekend was, uit overlevering. Dat gaat hooguit enkele duizenden jaren terug. Met onze blik van vandaag de dag: eigenlijk een heel beperkte periode.
Het huidige weten (de wetenschap) baseert zich op wat op dit moment bekend is en dat gaat miljarden jaren terug.
De bijbel is nimmer veranderd/aangepast - vandaar de enorme tegenstrijdigheid (discrepantie) tussen geloof en wetenschap.
Naarmate de evolutietheorie atheistischer werd en de oorzaken van de ontwikkeling verder van een liefdevolle Schepper kwamen te staan, werd de kerk kritischer schrijft De Jong. Hij wijst erop dat paus Johannes Paulus II zei dat de wetenschappelijke evolutietheorie serieus genomen moet worden. Maar ook stelde hij dat niet alle vormen van evolutietheorie verdedigbaar zijn. Zonder God is de wereld zinloos, ja kan zij zelfs niet bestaan. Zonder God is de complexiteit van het leven niet te verklaren. https://katholiekgezin.nl
Bedoel je de rooms katholieke kerk? Want voor protestanten geldt dat niet per se.
Waarom niet?
We weten (of begrijpen) iets niet dus God?
En dan is de vraag nog, welke God?
Stel je voor dat je opgroeit zonder moeder. Je vader, geeft aan dat je moeder vermoord is met een mes. Later word je politieagent en aangezien je toch nog eens nieuwsgierig bent zoek je het politierapport op, je vindt het en in het rapport staat dat je moeder zichzelf van het leven heeft beroofd middels een pistool, ook de kogel is nog te vinden in de bewijskamer, naast de foto's die een duidelijke schotwond laten zien. De conclusie van de meeste zou zijn dat je vader wat anders heeft verteld dan er aan de hand was. Sommigen echter zullen zich wellicht afvragen hoe je nu het verhaal dat je vader verteld heeft kan verklaren met de gevonden kogel en het politierapport.
Die zouden kunnen vragen om een logische verklaring waarbij je de waarheid van het verhaal van je vader in acht neemt. Je zou dan met iets kunnen komen als: "Het politierapport en de foto's zijn vervalst, en de kogel is geplaatst"
Maar het is veel logischer om aan te nemen dat je vader liegt.
De mens heeft namelijk wel 5000 goden bedacht.
Jij wijst er 4999 af. De niet-religieuze wijst er maar één meer af dan jij..
4999 of 5000... dat is toch maar heel weinig verschil? Niks om je druk over te maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.