Hoe denken christenen over de "eindtijd"?
Ik weet niet precies hoe het zit, maar dit is wat ik er nu van begrijp:
Sommige fundamentele christenen geloven in een "eindtijd". Dat is het moment waarop een "antichrist" (de duivel) het lot van de mensheid bepaalt, en de meeste mensen gaan met die "antichrist" mee, uit pure domheid / onwetendheid.
Daarna komt God. Die vernietigt alle kwaad, oordeelt over de mensen, verdoemt iedereen die de "antichrist" volgde, laat de schaarse getrouwen toe tot de hemel, en sticht het Eeuwige Paradijs op Aarde.
(Corrigeer me als ik het niet fout zeg.)
Aangenomen dat ik het zo goed begrijp... wat moet een goed christen doen?
- Als je god trouw blijft en anderen stimuleert dat ook te doen, verhinder je gods plan. Je werkt god dus tegen... en dat kan niet goed zijn.
- Als je god verlaat, de "antichrist" volgt, en anderen stimuleert dat ook te doen, help je god bij het realiseren van zijn Plan. Maar om god te helpen moet je hem verlaten. Dat kan niet goed zijn.
Begrijp ik het nu verkeerd, of is er werkelijk sprake van een "het maakt niet uit wat je doet, het is toch altijd fout, want wat je ook doet, je zult altijd god frustreren"?
Hoe gaan eindtijdgelovigen om met dit dilemma?
In de regel denken ze daar niet over, zo is mijn beleving.
Sommigen zullen het eerder zien als een vorm van beeldspraak, ipv van een werkelijk te verwachten scenario. "Als je god trouw blijft en anderen stimuleert dat ook te doen, verhinder je gods plan. Je werkt god dus tegen... en dat kan niet goed zijn."
In welke zin?
Pas als je het (collectief) voor elkaar zou krijgen dat minder dan de "meeste" mensen de antichrist zullen volgen.
Daarnaast zullen velen het niet zien als een plan van god, maar als een uitkomst van iets. Daarnaast ga je er, zo lijkt het, vanuit dat die mensen dan geloven dat ze er werkelijk invloed op hebben. (vrije wil vs. predestination). Ik snap het punt van je probleem niet echt.
Ik haal nergens uit dat god het per se zou willen dat >50% van de mensen (die dan nog leven?!) met de antichrist meegaan. Meer dat als ze dat doen, dat dan nu eenmaal het geval is.
En god is alwetend. Zou hij een plan maken waarvan hij weet dat het niet zal uitkomen?
Dan heb je toch al grofweg je antwoord?
Heb je al van een christen gehoord die net zoals de andere ook gelooft dat de eindtijd nabij is en ervoor gekozen heeft om juist niemand proberen te overtuigen? (ik gok van niet) "En god is alwetend. Zou hij een plan maken"
Je doet een aanname dat de interpretatie van de term alwetend (en almachtig) gelijk zijn voor jou en de christen. "Zou hij een plan maken waarvan hij weet dat het niet zal uitkomen?"
Wederom noem je het een plan, hiermee veronderstel je (zo lijkt het) dat een christen (of laten we zeggen vanaf nu de realiteit) stelt dat er geen *vrije wil* is, maar dat alles al volledig vast ligt. Mijn idee is meer dat christenen het als een spel/simulatie/test/puzzle zien waarbij er wel een aantal punten vast staan, maar waarbij niet vaststaat wie aan welke kant (op welk moment) zal staan, waarbij christenen en god hopen op de minste volgers van de antichrist, liefst 0 maar die kans ook tegen de 0% aan loopt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.