Waarom zien sommige protestanten St. Maarten als een heidens feest en St.Nicolaas niet?
Ik werk sinds kort in een streng protestants gereformeerde omgeving. Daar wordt geen st. maarten gevierd omdat dit heidens zou zijn. Enerzijds begrijpelijk daar heiligenverering niet bij de protestantse gebruiken hoort. Maar wat ik niet kan rijmen is dat sinterklaas wel gevierd wordt. Ik heb geprobeerd respectvol te vragen waarom maar heb geen zinnig antwoord gekregen. Alleen "omdat het traditie is". Weet iemand hoe dit zit?
Een goed voorbeeld is allerlei gebruiken rondom Kerst.
Kerst is waarschijnlijk een heidens* feest/niet-christelijk van oorsprong wat later door de katholieke kerk is omgevormd tot de viering van Jezus' geboorte. Allerlei gebruiken daaromheen wijzen daarop. Maar er zijn zat christenen die pakjes onder een kerstboom leggen of zelfs een kerstboom in de kerk plaatsen. Dat komt niet voort uit een christelijke traditie. *Waarbij ik het correcte gebruik van heidens* bedoel. En niet de "incorrecte" wijze zoals jij hem gebruikt. Een protestant die een rooms gebruik als heidens verklaart snapt imo niet goed wat de term inhoudt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_(geloof)#Toepassing Voor Pasen geldt iets soortgelijks (paashaas/paaseieren). "Ik heb geprobeerd respectvol te vragen waarom maar heb geen zinnig antwoord gekregen."
Dat is typerend voor veel gelovigen. Ze doen wat diegenen in de gemeente doen en daarmee af.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.