Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kent de katholieke kerk opwekkingsliedjes?

Hier in de omgeving word jaarlijks door verschillende kerken een feestweek voor kinderen georganiseerd, daar worden dan altijd ontzettend mooie opwekkingsliedjes gezongen.
Ik word er altijd heel blij van. Zelf ben ik katholiek en worden er eigenlijk nooit dit soort liedjes gezongen in onze kerk maar ik vroeg me af of de katholieke kerk ook opwekkingsliedjes kent.
Ik hoor natuurlijk het verschil in de liederen maar waarom zit er zo'n verschil in? We geloven immers in dezelfde God.
Hartelijke groet Tamara

8 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ik denk het niet.

In de protestante kerken wordt er tijdens de kerkdienst gezongen door de kerkgangers. Dat is al zo sinds de reformatie. Dus is er de afgelopen 400 jaar een traditie ontstaan voor het schrijven en componeren van liederen die door iedereen meegezongen kunnen worden.

In de katholieke kerk werd er niet door de kerkgangers gezongen, alleen door de priesters. Omdat het tot jaren 60 allemaal in het latijn ging is dat ook wel logisch.
Dus is er geen helemaal geen traditie op dat gebied in RK kerk.

Toegevoegd na 9 uur:
Je vraagt je waarom die verschillen als je in dezelfde god gelooft. De islam gelooft ook in dezelfde God. En de joden ook. Dus blijkbaar zijn er veel manieren om te geloven. In de bijbel staat "In het huis mijns Vaders zijn vele woningen".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing