Is Jeshua/Jezus echt in een stal geboren?
In de Bijbel lees ik wel dat Hij in een kribbe werd gelegd, maar over de stal, de os en de ezel lees ik niets. Verder vraag ik me af of de tekst "omdat er geen plaats was in de herberg" letterlijk is vertaald. Zou het ook kunnen zijn dat bedoeld wordt "omdat een herberg geen plaats is voor een bevalling. Een kribbe kan overal staan. (Wie beheerst het oude Grieks voldoende?) Ook in het woonhuis, de privé vertrekken van de waard. Men moest immers elk jaar met Pesach enkele dagen een lam in huis houden. Ik vraag het vooral omdat er later nergens op een geboorte in een stal wordt teruggegrepen.
werkelijke feiten gebaseerd....
Als je je hierin verdiept is het aannemelijker dat Jezus in zo een loofhut geboren is, die een ieder maakte tijdens dit feest om te herdenken hoe ze in de woestijn rondtrokken.
Inderdaad haalden ze Hem in hun diepste en binnenste plaats, waar ze zelf tijdens dit feest verbleven en haalden ze Hem zo binnen als het Lam.
Ook is kribbe een broodbak, Jezus werd in doeken gewikkeld, net als brood om het goed te houden, en werd als het brood des levens in deze broodbak gelegd.
Het is echt prachtig om te zien hoe God alles van te voren als zo bedoeld en uitgestippeld had!
(ook leuk om op te zoeken wat de naam Bethlehem betekend... ;p) Heel veel zegen gewenst door de liefde van onze Here Jezus Christus!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.