Wordt er door gebruikers van deze website voldoende kritisch nagedacht over vragen en antwoorden?
Een voorbeeld: http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-groot-geestelijken-bijbel-voordeel.6009 Hier wordt de vraag gesteld waarom de bijbel door 'de groot geestelijken' (sic) is herschreven in hun eigen voordeel.
Op dit moment staan er 4 antwoorden op die vraag. 2 antwoorden lijken te neigen naar een antwoord op de vraag als zodanig, terwijl de andere 2 de vraag eigenlijk omkeren (waarom stel je deze vraag? en waarom denk je dat?).
Ik weet dat er wetenschappelijk onderzoek mogelijk is op verschillende manieren dat kan bijdragen aan het begrip van geschriften zoals de bijbel. Ik ben er echter van overtuigd dat het vrijwel ondoenlijk is om de inhoud van de (gehele) bijbel wetenschappelijk te bewijzen of om juist te bewijzen dat de inhoud onwaar is. Ik denk dat je evenmin kunt bewijzen dat de bijbel herschreven is in het voordeel van de 'groot geestelijken' wie dat dan ook mogen zijn.
Subjectief zijn we allemaal, naar mijn mening zijn we dat zelfs altijd in ons doen en laten. Ik zelf ben het in ieder geval wel, daarbij komt ook nog eens dat ik Christen ben en er dus daardoor misschien anders tegenaan kijk.
Getuigt het naar jullie mening van voldoende kritisch denkvermogen en / of inzicht om een vrij subjectieve vraag voor waar aan te nemen en op basis daarvan te antwoorden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.