zou het niet passender zijn als mensen pas vanaf hun 18e mogen beslissen bij welk geloof ze eventueel zouden willen aansluiten?
Kinderen welke opgroeien met een geloof krijgen vaak nog niet eens de kans om een andere wereld in te zien. Het is voor het kind al beslist welk geloof als waarheid dient. Het kind kan hier uiteindelijk op latere leeftijd wel tegen keren. Maar moeten kinderen niet in bescherming genomen worden? Zijn zij wel verantwoordelijk genoeg om zich bij een religie aan te sluiten? Zodra de ouders het kind voorleggen dat dit de enige manier van leven is, dan zou een wetgeving iedereen goed duidelijk maken dat er altijd nog een vrije keuze in religie is en dat voor de wet geen een van deze religies als absoluut wordt gezien.
Ik vind van wel. Maar ik denk dat het niet haalbaar is. De ouders leven volgens een bepaalde overtuiging. Hoe kunnen ze dat "aan de kant leggen" als het kind in de buurt is. Ik vind zelf dat het opvoeden van een kind met welk geloof dan ook een soort van hersenspoelen is. Voorkomen dat het kind zelf faat nadenken.
Geloof in mijn zelf en dit is meer dan voldoende.
Ongetwijfeld komt dit voort uit het feit dat ik zelf religieus (christelijk) ben opgevoed, en dat nog steeds ben. Wellicht daarom begrijp ik de bezwaren tegen een geloof niet, als men stelt dat een kind geïndoctrineerd wordt. Je krijgt inderdaad een pakket normen en waarden mee, maar dat krijgt iedereen; zoals sommigen helaas ook worden gehersenspoeld wat blijkt uit allergisch te reageren tegen alles wat maar enigszins met religie te maken heeft.
Kan ik ècht niet meer zelfstandig nadenken nu ik religieus ben opgevoed? Wat een larie... over vooroordelen gesproken. Daarnaast zijn de meeste geloven ook zo vrij dat ze geloofsafval 'toestaan'. Dat daar dan in religieus opzicht consequenties aan verbonden zijn, staat daar los van; en ook dat het in sociale kring wellicht gevoelig ligt, als je je geloof vaarwel zegt. Maar dat heb je evengoed (wellicht in mindere mate) als je als lid van een geheelonthoudersvereniging bezopen over straat gaat: je voldoet dan niet meer aan de norm die wordt gesteld aan de vereniging waarvan je lid bent.
Juist dan kun je kiezen, omdat je weet dát je kunt kiezen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.