Spreekt God op heden nog rechtstreeks tot mensen zoals in de tijd van de Bijbel?
Ik bedoel dan in duidelijke woorden, niet zoals sommige mensen ervaren dat God misschien op een andere manier tot hen 'spreekt'. Ik heb het over duidelijke woorden, een stem die tot hen spreekt, bijvoorbeeld vanuit de hemel. Ik weet dat bijvoorbeeld de getuigen van Jehovah beweren van niet, maar de tekst uit de Bijbel die zij daartoe aanhalen vind ik persoonlijk niet echt overtuigend (1Korinthiërs 13:8 :'Maar hetzij er gaven van profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan.').
De Mormonen echter geloven wél dat God nog steeds tot mensen spreekt in duidelijke woorden. Ik heb zelf 25 jaar geleden zo'n ervaring gehad en heb er al die jaren mee geworsteld. Het was een heel duidelijke, telepathische ervaring, een stem die vanuit de hemel sprak en die zei: 'Van nu af aan zal ik altijd bij u zijn.' Ik meende toen te 'weten' dat het de stem van Jezus was. Ik was in die periode echter meer aangetrokken tot het boedisme. Ik heb nooit begrepen wat ik ermee aan moest. Ik ontdekte echter wel 20 jaar later in de Bijbel de woorden van Jezus in Johannes 14:16,17: 'En ik zal de Vader een verzoek doen en hij zal U een andere helper geven om voor altijd bij U te zijn, de geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, omdat ze hem niet ziet en niet kent. GIJ kent hem, want hij blijft bij U en is in U.'
In feite is het hele bestaan van profeten daarvan afhankelijk. God sprak tot mensen via profeten. Dat er tegenwoordig velen zijn die beweren dat God rechtstreeks met hun spreekt, is dus tegenstrijdig met hoe God dat volgens de bijbel in het verleden heeft gedaan. Als je Mattheüs 17:14-18 leest, zie je dat demonen tot veel in staat zijn, dus ze zouden wellicht ook mensen stemmen kunnen laten horen die opdrachten geven.
Het is daarmee echter gezegd dat iedereen die stemmen hoort, last van demonen heeft. Ook geestesziekten (bijv. schizofrenie/MPS) kunnen hier naar alle waarschijnlijkheid ook aanleiding van zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.