Hoe kan ik God vertrouwen met psalm 88 in gedachten?
Ik hoor vaak dat we niet op onszelf maar op God mogen vertrouwen. Maar waarom zouden we dat doen met psalm 88 in gedachten? Als God de diepste duisternis toelaat, zonder de ervaring dat Hij er is, waar valt dan precies op te vertrouwen?
Het vertrouwen kun je dan hervinden door dat gebed zelf door je te richten naar God en te vetrouwen dat Zijn genade je deelachtig wordt omdat God niet je ondergang op het oog heeft maar je redding
http://uitdaging.nl/80-vertrouwen-went-nooit
Als je ook een andere god kan kiezen waarbij de een niet (on)geloofwaardiger is dan de ander wat valt er dan nog te kiezen? Welke verschillende goden in het christendom bedoel je?
Elke god is anders. Juist daardoor valt er te kiezen. Kies de god die bij je past. Net zoals je op een politieke partij stemt waarbij je je thuisvoelt, zo kun je dat ook bij een god doen. Je tweede vraag:
Vraag eens na bij de verschllende stromingen.van het christendom. Elk heeft een heel andere god. Ook al noemen ze hun eigen god allemaal 'god', het zijn heel verschillende persoonlijkheden.
Het blijft voor mij onduidelijk wat jij bedoelt met: "Kijk maar naar de karakters van die goden, en naar de prioriteiten die ze stellen. Dat moeten wel verschillende goden zijn." Kun je iets concreter zijn want ik kan me daar vooralsnog niets bij voorstellen. Misschien bedoel je het persoonlijk geloof van de vele gelovigen zelf die met hun voorstellingen kunnen verschillen, maar wat betreft de geloven zelf begrijp ik dat niet.
Niettemin is er natuurlijk maar Eén God. Maar dat thuis voelen bij een God/geloof kan toch wel worden verwoord met een bepaalde reden. Ik denk ook wel dat er veel wordt gestemd op basis van gevoel, maar als je wat door vraagt zit daar toch wel een bepaalde reden achter waardoor ze dat zo voelen. Die redenen kunnen dan juist erg duidelijk en bepalend zijn, tenzij je natuurlijk zo ver gaat dat alleen al een bepaalde kleur je keuze bepaald, maar goed zo blind zal de mens toch ook niet zijn en iets verder gaande gevoelens een rol mee spelen.
Je kunt je bijv. thuis voelen bij de PVV. Waarom? Ja gewoon voel ik me bij thuis. Maar waarom voel je je daar bij thuis dan? Nou die partij wil minder buitenlanders in Nederland hebben. OK.
Waarom voel je je thuis bij IS? Ja gewoon, de islam moet overal beleden worden.
Enfin zo kun je toch achter een aantal criteria komen die bewust dan wel onbewust meespelen. En op grond van de gevoelens en redenen kun je dan een keuze maken en je te ontwikkelen door die gevoelens en redenen te bevragen. Maar ik geef toe dat dat niet altijd evenveel gebeurt, en je als het ware kunt zeggen dat je afgaat op je gevoel van wat je gewent bent bijvoorbeeld.
Natuurlijk kan de wijze van handelen van God wel anders worden bevonden, maar dan hebben we het niet over een andere God maar over een andere handelswijze van die God.
Ik leidt uit je voorbeelden af dat bijv God niet straft bij de een en bij de ander wel. Ik weet niet in hoeverre dat bepalingen zijn die behoren bij de doctrine van de betreffende denominatie of dat het een interpretatie of beleving van een lid daarvan is, maar voorzover ik weet zijn de meeste stromingen ook daarin redelijk overeenkomstig met de stelling dat God kán straffen. Het lijkt me overigens twijfelachtig of, zoals je zegt, dat de mate van neiging dan wel straf een dusdanig klare zaak is dat je op grond daarvan een onderscheid zou kunnen maken. Maar ik geeft toe mijn kennis over al die verschillende stromingen niet zover gaat dat ik dat precies kan zeggen.
Wel is het zo dat er hier en daar mensen zijn die alleen een liefdevolle God hebben gescheiden dus van de zogenaamde straffende God van het OT. In die zin kun je dat inderdaad als een anders handelende God zien. Of daar evenwel ook gevestigde denominaties van bestaan weet ik niet.
Vooropgesteld dat er maar een God is, is de vergelijking met pp niet helemaal terecht, naast het feit dat pp zijn opgericht maar bij God het net andersom is (ik weet dat je daar anders over denkt). Maar je zou kunnen kiezen op basis van de handelingen van God. En een beetje doordacht mens stemt niet op een pp vanwege de letters zelf, maar doordat je geraakt bent door een bepaald facet van die partij, evenzo kan dat gaan voor een godsdienst. Geen blinde keuze, tenzij gewenning, maar iets wat je aanspreekt wat je goed doet voorkomen. Maw een bewuste keuze.
Waarom je dan niet zou mogen uitgaan van de juistheid van je geloof is mij daarom niet duidelijk. Waarschijnlijk bedoel je dat een gelovige dat absoluut vindt dat dat 100% zo is. Ik denk dat je daar gelijk in hebt het zijn immers goddelijke zaken en een mens heeft daar nooit zoveel kijk op.
Maar dat neemt niet weg dat je wel, bijgestaan door de Heilige Geest en Gods genade, een grond hebt om op te geloven. Het is immers de HG die je het overtuigende bewijs geeft.
Het uitstijgen boven het geloof kan bij wijze van alleen in de hemel waar je van aangezicht tot aangezicht God zult aanschouwen. Dat heeft dus net zo weinig met een cirkelredenering te maken als igv de wetenschappelijke theorieën. Hoe je overigens komt tot de constatering dat er meerdere jezussen en dus meerdere goden zijn is mij nog steeds een raadsel. Dat overal God de Vader van Jezus beleden wordt lijkt dat toch al wel uit te sluiten. Misschien bedoel je dat je bijvoorbeeld ook een ander beeld kan hebben van je ouders als je broer of zus dat heeft, wil dat dan ook zeggen dat jullie 4 ouders hebben bij elkaar?
Ik denk dat je in de moderne tijd kunt verplaatsen naar iemand die heel depressief is en zich ook in de diepe duisternis waant, eenzaam en zonder vertrouwen. Maar dat is een aandoening, het is niet de werkelijke situatie. En het hoeft zeker ook niet het einde te zijn, veel mensen worden weer beter en zien de zon weer schijnen.
Want indien het geloof an sich inderdaad zo gesloten is zou een bekering niet kunnen en dat is ook volgens het christendom niet mogelijk.
Nu is het wss niet een heel goede vergelijking omdat je het een kunt kopen in de winkel en de andere je gewoon maar gegeven moet zijn. Maar er zijn nu eenmaal getuigenissen (die jij wss niet gelooft) die verhalen over de HG die over hen kwam. En vanuit jouw (falsifieerbaar) standpunt kun je dan ook nooit tot de conclusie komen dat de HG kan bestaan net zo min als ik jou nu een reactie geef.... Met je laatste alinea kan ik me nog wel vinden. Het geloof uit zich niet zozeer in het geven van pretenties alleen maar ook op het vertrouwen op God. Ik denk dat elke gelovige wel eens zijn twijfels, onzekerheden en onduidelijkheden heeft, daar is hij mens voor, maar vaak wint het vertrouwen het van de twijfel. Bovendien moet je als gelovige ook wel kritisch zijn naar je zelf. Maar je kunt de mogelijkheid niet uitsluiten dat je wel kunt geloven in en in het bestaan van een absolute zekerheid. Ps Het kan zijn dat wat ik schrijf natuurlijk niet door alle gelovige christenen wordt gedeeld. Het staat hen dan ook open om daar hun kritiek op te geven.
In wezen is God het Zijn zelf, Hij is. Maar als je dan vraagt naar iets wat is kan de HG je in contact brengen met dat wat Is, in die zin dat de HG ook God is. En uiteraard verschilt de HG van je ervaring ervan.
Maar mensen kunnen hun leven wel verbeteren door hun geloof.
Maar de titel luidt. 'waarschuwing over belediging' pagina 7
Ik begrijp inmiddels wel, dat het jou niet zozeer te doen is dat iets fout is maar dat iets goed/beter zou zijn kan er bij jou moeilijker in. Je blijft alles van hetzelfde belang en waarde achten. Klopt dat?
Die afwegingen kunnen betrekking hebben op wat moraal en ethisch juister is dan het andere en uiteindelijk een liefdevollere/vredigere uitkomst geeft. Dus zonder reden gaat dat zeker niet.
Dus een persoonlijk onderzoek is dan vereist en eigenlijk is dat je hele leven lang. Maar ik ga er daarbij wel vanuit dat er meerdere geloven zijn, zoals de islam en christendom etc.
Een 'afweging van zaken' kan er dus juist voor zorgen dat er dus meerdere geloven ontstaan.
Nu is de terminologie 'afweging van zaken' voor het ontstaan van godsdiensten niet zo op zijn plaats omdat het vaak niet een pure kwestie is van ratio, maar tevens van een gevoelen van rechtvaardigheid en liefde beide bewogen en bevestigd door Gods genade en uiteindelijk Gods wil/openbaring. Maar de manier waarop de verschillende godsdiensten tot een dergelijke afweging van zaken komen met de uitkomst hun eigen 'regels' bepalen dan de verschillen. En deze verschillen kunnen door de mensen worden onderzocht, afgewogen en worden bevestigd of afgewezen.
http://www.home.zonnet.nl/julia-boulanger/Pagina's/TvA.html Bovendien heeft God ons het verlangen naar Hem in ons hart gegeven. Het verlangen naar verbinding met dat wat Is. Dat zul je misschien opvatten als een cirkelredenering, maar als het dat nou eens niet is?!
Dus het verlangen is dan misschien wel geen bewijs, maar het kan wel een roeping zijn om God te leren kennen door Zijn Zoon. En zoals reeds geconstateerd (absolute) bewijzen zijn nergens te verkrijgen.
Het is een aanbod en oproep, je bent er niet toe verplicht (ten minste niet in deze tijd). Ik weet niet of je voor jezelf genoeg hebt vastgesteld of het juist of onjuist is. Hoewel het erop lijkt dat je het onjuist vind, heb ik je dat in ieder geval nog niet zien vertellen. Als je alleen maar zegt en schrijft dat het onverschillig is of je het nu wel of niet gelooft, is dat een standpunt cq houding die op zich mogelijk is maar die zal je geen antwoord geven of het nu juist of onjuist is.
Eigenlijk kun je God alleen echt kennen door deze Zoon, want niemand kent de Vader behalve de Zoon, en ieder aan wie de Zoon Hem heeft willen onthullen. Mt 11:27
En wie de Zoon ziet, ziet de (God de) Vader, Joh. 14:9.
-Zalig de armen van geest (Mat. 5:3)
-Zalig zij die treuren, want zij zullen vertroost worden
Dat is begrijpelijk, want in Mat. 13:15 wordt daar ook over gesproken. Maar een cirkelredenatie hoeft, zoals gezegd, nog geen onwaarheid te bevatten. Sterker nog er staan ook dingen in de bijbel die jij wél begrijpelijk en goed vind.
Verder hoop ik dat je actief blijft op deze site, want jouw antwoorden zijn vaak heel verhelderend en getuigen vaak van een voeling wat de vrager nodig heeft.
ALS 1+1=3, DAN is 1+1 gelijk aan 3. Een andere cirkelredenatie zegt:
ALS 1+1=2, DAN is 1+1 gelijk aan 2. Beide cirkelredenaties staan los van de werkelijkheid.
Nu zijn die godsbewijzen volgens jou, zoals je eerder aangaf, allemaal al weerlegt. Dat bedoel ik dus met de stelling dat het voor jou een cirkelredenering is. -Nu is het zo dat een geheel gesloten bewijs omtrent het bestaan van God niet gegeven kan worden met ons beperkte verstand, en zou je kunnen volhouden dat het een cirkelredenering is. Dat sluit evenwel niet uit dat je verder zou kunnen onderzoeken of het wel of niet juist/waar is waarbij ons (geloof in ) de kerk/Jezus gegeven zijn om te ontwikkelen.
Of het nu dus wel of geen cirkelredenering redenering het kan ons niet weerhouden van de mogelijkheid van de werkelijkheid en waarheid ervan en onze zoektocht ernaar.
-Het geloof en cirkelredeneringen staan los van de werkelijkheid.
-...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.