Is tekenen haram?
Ik heb hier wat over gehoord.
Dat personen of dieren tekenen verboden is in de islam.
Maar betekend dat dat ik nooit meer bijv een konijntje mag schetsen.
Of gewoon een random meisje tekenen.
Ik snapte het niet helemaal dus wat extra uitleg is fijn!
Oh ja! Op school moet ik voor beeldende vorming ook tekenen!
Dus ook mensen en dieren. Maar ik kan moeilijk zeggen dat het haram is,
Aangezien ik ook de enige moslim in de klas ben.
Toegevoegd na 2 uur:
PS: Ik zie dat veel mensen hier het over 'tekenen op school' hebben.
Maar daar gaat het mij hier even niet om.
Waar het mij om gaat is of het verboden is of niet.
Maar dankjulliewel
Toegevoegd na 2 uur:
Nog even iets, ik wil graag weten volgens de koran.
Niet volgens wat andere mensen denken ofzo.
Dus aleen wat echt in de koran staat of wat de profeet zei.
Volgens de posts daar mag je niets tekenen/fotograferen etc. wat een ziel heeft. Ik ben zelf geen moslim, dus ik zal niet gaan zeggen wat je wel of niet mag of moet doen. Ik kan je adviseren om het aan je ouders te vragen, of eventueel iemand in de moskee als je daar heen gaat.
Als zij zeggen dat je het niet moet doen, dan zou ik vervolgens met de docent overleggen over andere opties. Ze kunnen je niet verplichten. Als je gewoon netjes aangeeft dat het volgens je geloof niet goed is, dan horen zij dit te respecteren.
Teken dan bijvoorbeeld bloemen, huizen, natuur, een blikje cola etc. Er zijn genoeg zaken om te tekenen en af te beelden.
Nochtans kan een gesprek met de school en de ouders soms voor een oplossing zorgen. Het verwondert mij trouwens dat scholen niet automatisch zoeken naar een manier waarop alle leerlingen, ongeacht hun godsdienst, kunnen deelnemen aan het lesprogramma. Hopelijk komt er een oplossing voor jou!
aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen
dienen".
Maar als ik het begrijp mag ik wel tekenen, maar zonder de bedoeling dat ik het aanbid?
Maar wel bedankt
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.