Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is tekenen haram?

Ik heb hier wat over gehoord.
Dat personen of dieren tekenen verboden is in de islam.
Maar betekend dat dat ik nooit meer bijv een konijntje mag schetsen.
Of gewoon een random meisje tekenen.
Ik snapte het niet helemaal dus wat extra uitleg is fijn!

Oh ja! Op school moet ik voor beeldende vorming ook tekenen!
Dus ook mensen en dieren. Maar ik kan moeilijk zeggen dat het haram is,
Aangezien ik ook de enige moslim in de klas ben.

Toegevoegd na 2 uur:
PS: Ik zie dat veel mensen hier het over 'tekenen op school' hebben.
Maar daar gaat het mij hier even niet om.
Waar het mij om gaat is of het verboden is of niet.
Maar dankjulliewel

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even iets, ik wil graag weten volgens de koran.
Niet volgens wat andere mensen denken ofzo.
Dus aleen wat echt in de koran staat of wat de profeet zei.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Er wordt inderdaad gezegd dat het in de islam verboden is om afbeeldingen te maken van alles dat een ziel heeft. De interpretaties hiervan verschillen. Sommigen vinden bijvoorbeeld dat het enkel verboden is om afbeeldingen te maken van niet-aanwezige objecten, dus van objecten die je zelf verzint. Anderen beweren dan weer dat alle afbeeldingen van mensen en dieren, ook foto's, verboden zijn. Er bestaan gelukkig ook heel wat uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld in de kunst.

We kunnen niet voor jou kiezen hoe je dit wil interpreteren. Bespreek dit met je ouders of familie, als je kan.
fremar
9 jaar geleden
Als ik het forum Maroc.nl doorlees (bron), dan zijn de meningen daarover verdeeld binnen de islam. De een vindt dat het maken van afbeeldingen geheel verboden is, de ander maakt onderscheid tussen foto's (wel toegestaan) en tekeningen (niet toegestaan) van mensen.

De koran doet zelf o.a. de volgende uitspraak:
"Waarlijk, God vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil. En wie iets met God vereenzelvigt, heeft inderdaad een zeer grote zonde begaan."
Dit vind je in vers 48 uit het boek ('soera') “De vrouwen” (“an-Nisa”).

Aangezien ik geen imam of islamdeskundige ben, zal ik geen conclusies trekken over hoe dit in de islam concreet wordt toegepast. Maar je zou dit kunnen (!) lezen als een antwoord dat God ('Allah') niet mag worden afgebeeld, maar mensen wel.
Het kan zijn dat moslims ook andere teksten gebruiken die een andere uitleg kunnen geven aan deze tekst.

NB: Dit vers lijkt trouwens veel op het tweede gebod dat de christenen kennen uit hun Tien Geboden: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing