Heeft een abdis ook de rang van bisschop?
Ik zocht het verschil op tussen klooster en abdij. Ik heb begrepen dat de eerste vorm onderdanig vereist is aan de plaatselijke bisschop. Maar dat de abt, de verantwoordelijke voor een abdij, dezelfde rang heeft als een bisschop. Maar hoe zit het dan met een abdis. Hoe zit deze hiërarchische band? Wordt de abt (abdis) ook geregeld opnieuw gekozen? Wat dan met de rang (bisschop) voor de abt die werd afgestemd?
een congregatie is een dergelijke gemeenschap van kloosterlingen die een eenvoudige gelofte hebben afgelegd, meestal gesticht na ongeveer 1550
Leden van een kloosterorde hebben, in tegenstelling tot leden van een congregatie, een strengere clausuur en behouden geen persoonlijke bezittingen wanneer ze intreden. Bij een congregatie worden er enkel eenvoudige (tijdelijke of eeuwige) geloften afgelegd. Kloosterorden staan niet onder het gezag van de bisschoppelijke hiërarchie maar staan onder het directe gezag van de paus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Abt_(abdij) Een ring zal ze, de abdis, dus kunnen dragen, al ben ik ook daar niet 100% zeker van
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.