Bestonden er in Jezus' tijd ook al mensen met een burn-out?
In Mat. 11:28-30 staat vermeld:
“Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven; neem mijn juk op je en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en je zult rust vinden voor je ziel; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.”
Een burn-out kan worden omschreven als:
Burn-out is een specifieke toestand van overspannenheid naar aanleiding van emotionele overbelasting. Als je een burn-out hebt voel je je “burned out”, of opgebrand. Je kunt geen energie meer vinden om werk te verrichten.
Een burn-out komt voornamelijk voor bij mensen in sociale of contactuele beroepen zoals het welzijnswerk, de gezondheidszorg en het onderwijs. Werkende vrouwen en managers hebben er vaker last van dan anderen.
Een burn-out wordt vaak beschouwd als een werkgerelateerd probleem. Het ontstaat als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. De risicofactoren voor burn-out zijn:
Hoge werkdruk.
Slechte werksfeer.
Beperkte controlemogelijkheden (zoals beslissen over vrije dagen en pauzes).
Lage beloning.
Bestond dergelijke problematiek in Jezus tijd ook of duidde Jezus op andere soorten klachten die in die tijd veel voor kwamen
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/burn-out/item33279
Doordat juist de groep mensen meestal erg gedreven zijn, geen nee kunnen zeggen en nooit tevreden zijn over hun eigen verrichtingen, raken ze hun overzicht en energie volkomen kwijt, de burn-out.
niet in de eerste plaats over de zonden van anderen, maar over zichzelf. Tot zulke mensen die het meer dan zat zijn om steeds weer te vallen voor dezelfde zonden, al zijn die nog zo verborgen. Tot deze mensen spreekt Jezus , Komt tot Mij ,Ik zal u rust geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.