Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestonden er in Jezus' tijd ook al mensen met een burn-out?

In Mat. 11:28-30 staat vermeld:

“Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven; neem mijn juk op je en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en je zult rust vinden voor je ziel; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.”

Een burn-out kan worden omschreven als:
Burn-out is een specifieke toestand van overspannenheid naar aanleiding van emotionele overbelasting. Als je een burn-out hebt voel je je “burned out”, of opgebrand. Je kunt geen energie meer vinden om werk te verrichten.

Een burn-out komt voornamelijk voor bij mensen in sociale of contactuele beroepen zoals het welzijnswerk, de gezondheidszorg en het onderwijs. Werkende vrouwen en managers hebben er vaker last van dan anderen.

Een burn-out wordt vaak beschouwd als een werkgerelateerd probleem. Het ontstaat als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. De risicofactoren voor burn-out zijn:

Hoge werkdruk.
Slechte werksfeer.
Beperkte controlemogelijkheden (zoals beslissen over vrije dagen en pauzes).
Lage beloning.

Bestond dergelijke problematiek in Jezus tijd ook of duidde Jezus op andere soorten klachten die in die tijd veel voor kwamen

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/burn-out/item33279

8 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige reden dat Jezus van N. zo'n succes had met zijn verhaaltjes was omdat zijn gehele omgeving leed aan dergelijke burn-outs; als die gehele samenleving in volle harmonie had geleefd (lijflijk en spiegies) dan was Jezus van N. een "roepende in de woestijn" geweest! Vergelijk: tijdens oorlogen is het huis van God vol!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De aanleg voor een burn-out is vooral genetisch bepaald.
Doordat juist de groep mensen meestal erg gedreven zijn, geen nee kunnen zeggen en nooit tevreden zijn over hun eigen verrichtingen, raken ze hun overzicht en energie volkomen kwijt, de burn-out.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
“Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijn Dit betekent meer dat Jezus zich meer richt tot mensen die moe zijn van het leven onder het juk van hun eigen zonde. Die verdriet hebben,
niet in de eerste plaats over de zonden van anderen, maar over zichzelf. Tot zulke mensen die het meer dan zat zijn om steeds weer te vallen voor dezelfde zonden, al zijn die nog zo verborgen. Tot deze mensen spreekt Jezus , Komt tot Mij ,Ik zal u rust geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier zou een mens wel overspannen van kunnen raken , als je ingaat zien wat voor zondaar de mens in feite is , maar een burn-out is meestal een totale uitputting van gewone arbeid, stress enz. , dus dat ligt wel op een iets andere vlak. Bezie het bv. als een klein kind loopt te dreinen , te zeuren enz, dan kun je als ouder ook weleens zeggen, hou toch eens op, ik wordt er moe van , van dat gezeur , maar dat betekent niet direct dat je een burn-out hebt of krijgt , je bent of wordt moe van dat gedrein, dat gezeur , nu zo is het ook met het geloof , mensen kunnen moe worden/zijn van de gedachte dat zij steeds maar weer zonde doen terwijl ze weten en zichzelf vaak beloven om beter te gaan leven , maar dat lukt maar steeds niet , je wordt er moedeloos van , maar dat is dus niet direct een burn-out.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het begrip burn out is pas begin jaren 70 van de vorige eeuw geïntroduceerd en in ons land pas tientallen jaren later een begrip geworden. In de tijd van Jezus zal er in Israel dus niemand zijn geweest die er ooit van gehoord had, Jezus zelf inbegrepen. Het is daarom onwaarschijnlijk dat hij deze aandoening voor ogen had toen hij de door jou geciteerde woorden sprak. In de moderne theologie wordt het naarmate de exegeet tot een bepaalde kerk of stroming behoort, anders uitgelegd maar bij vermoeid en belast denkt men vrijwel altijd aan geestelijke belasting en vermoeidheid in het algemeen, niet aan burn out.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus.
Geestelijke belasting en vermoeidheid hoeft niet automatisch tot een burn-out te leiden. Sterke mensen kunnen jarenlang overbelast zijn (ook huisvrouwen met een stapel kinderen) zonder ooit een burn-out te hebben. Het ligt er maar aan waar je "schreef" zit en of je daar te veel overheen gaat. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het feit dat de term "burn out" in Jezus tijd niet bestond wil niet zeggen dat men er geen last van had. Modern Engels bestond niet eens. De opmerking dat Jezus daarom die aandoening niet voor ogen had vind ik wel wat ver gaan. Mogelijk had hij dat wel. Ik vind het op het randje van een min, maar onder het motto "bij twijfel niet inhalen" doe ik het toch maar niet.
In 1 Koningen 19 (en daaraan voorafgaand hoofdstuk 18), kun je lezen over Elia. Hij had het erg zwaar, en waarschijnlijk een burn-out. Hier kun je lezen over wat hij deed / zijn gedrag en ook hoe God hem vervolgens hielp hierbij.
Zo zijn er denk ik meerdere voorbeelden te vinden in de bijbel van mensen met veel stress/burn-out verschijnselen. Het werd toen alleen anders genoemd, maar ik denk dat veel van onze problemen toen ook al bestonden.
Een Bijbelstudie hierover vind je op onderstaande site (of google op Elia, burn out).

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik las eigenlijk 2 vragen in jouw vraagstelling:
-ik denk wel dat er toen mensen met een burn-out bestonden (zie mijn antw);
-of Jezus daar specifiek op doelde met deze bijbeltekst (Mat. 11 28-30), denk ik niet. Dus niet enkel en alleen voor burn-out, maar juist veel breder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding