Bestaan er theïstische, non-creationistische religies?
Dus niet zoals het Jaïnisme, waarin deïteiten meer manifestaties van de menselijke ziel zijn.
Wellicht is het zelfs vaak omgekeerd, dat mensen in een godheid gaan geloven, omdat ze niet kunnen geloven dat de wereld toevallig uit zichzelf ontstaan is.
Zou zomaar kunnen.
Op zich kan ik me wel een religie voorstellen waarin deïteiten 'slechts' een passieve rol vervullen, maar wel een eigen identiteit hebben.
Misschien komt de theosofie ook wel in de buurt, daar lijkt het heelal eeuwig te zijn en dus niet geschapen. Maar in hoeverre zij God als een afzonderlijke entiteit beschouwd is mij niet duidelijk..
Aldus wikipedia. Er zijn dus chinese verhalen over het begin van de wereld die geen schepper beschrijven. Ik neem aan dat diezelfde chinese cultuur al wel goden kende.
Ik snap wat je bedoelt, maar de Griekse mythologie zegt wel degelijk het een en ander over het ontstaan van het universum.
Zo zijn Ether, Hemera, Hypnos, de Moirai, Geras en Thanatos ontstaan uit de unificatie van Erebus en Nyx.
Je hebt wel gelijk in die zin dat de Griekse mythologie niet verhaalt over het ontstaan van Chaos; Chaos lijkt een soort van universele constante te zijn. @erotisi
Heb ik ook aan gedacht, maar in De Geheime Leer spreekt Blavatsky met name over een meer pantheïstische visie op het universum. @alkmaar1966
De Chinese cultuur kende wel goden, maar niet/nauwelijks in de antropomorfische zin, meer als representaties van de balans tussen yin en yang zoals dit binnen het Taoïsme wordt uitgelegd. Net als binnen de theosofie omvat dit een meer pantheïstische benadering, al zijn er altijd groepjes mensen geweest die bijvoorbeeld de San Qing als deïteiten beschouwden. Deze hadden/hebben echter tevens een creationistische visie op het universum.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.