Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Had Jezus op aarde macht of was Hij gevolmachtigd?

Bij vraag: http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/561779/jezus-zonden-vergeven-gedurende-openbare
gaat het er om of Jeshua (Jezus) op aarde macht had zonden te vergeven. Amadeus verwijst hier in zijn antwoord naar Mat 9:6 volgens de Jongerenbijbel:
Mat 9:6 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’
In de Statenvertaling lees ik hier:
Mat 9:6 Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des menschen macht heeft op aarde, de zonden te vergeven …
Macht heb je m.i. uit jezelf, bij volmacht ben je door iemand gevolmachtigd (hier uiteraard door de Vader).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het juridisch wilt uitpluizen zul je toch echt het arbeidscontract van Jezus moeten raadplegen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat mij betreft is dit puur theoretisch geneuzel. Het hangt namelijk maar net van je uitgangspunt af tot welke conclusie je komt. Elke conclusie die uitsluitend afhangt van je eigen, vooraf bepaalde, uitgangspunt, is automatisch alleen maar afhankelijk van dat uitgangspunt - en staat daarmee dus los van de werkelijkheid.
nounka
9 jaar geleden
En van welke vertaling je een exemplaar vast hebt zal ook al een verschil uitmaken. De ene kan volmacht gebruiken, de andere macht,...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderstaande tekst is de volledige passage waar de vraag over gaat (voor de afwisseling, de Willibrord vertaling): [1] Hij stak per boot over en kwam in zijn stad. [2] Daar brachten ze een verlamde bij Hem, die op een bed lag. Bij het zien van hun vertrouwen zei Jezus tegen de verlamde: ‘Wees maar gerust, vriend, uw zonden worden u vergeven.’ [3] Nu zeiden een paar schriftgeleerden onder elkaar: ‘Die man lastert God.’ [4] Jezus wist wat voor gedachten ze koesterden. Hij zei: ‘Waarom koestert u die boze gedachten? [5] Want wat is eenvoudiger? Zeggen: uw zonden worden vergeven, of zeggen: sta op en loop? [6] Maar opdat u weet dat de Mensenzoon* bevoegd is om op aarde zonden te vergeven’ – toen zei Hij tegen de verlamde: ‘Sta op, pak uw bed op en ga naar huis.’ [7] En hij stond op en ging naar huis. [8] Toen de menigte dit zag, kregen ze ontzag, en ze verheerlijkten God, die deze bevoegdheid aan mensen geeft Wat mij verbaasd is dat er een halve zin genomen wordt uit een verhaal en dat de vraag daar dan over gaat. Dan is er ook nog eens een terminologie die per vertaling wisselt (zoals nounka ook al opmerkt). Als je op die manier met de bijbel om gaat verdwijnt de cohesie van dat boek, die toch al minimaal is, helemaal. Geen wonder dat je dan per persoon een andere interpretatie krijgt,.
redhouse
9 jaar geleden
"Als je het juridisch wilt uitpluizen zul je toch echt het arbeidscontract van Jezus moeten raadplegen." Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij zitten Willibrord en de Jongerenbijbel op dezelfde lijn. Uit de reacties begrijp ik dat ik zit te muggenziften. Ik ga me in een hoekje zitten schamen :-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog. Ik heb de Willibrord vertaling van de KBS uit 1975 en daarin staat in vers 6: "Welnu, opdat ge zult weten dat de Mensenzoon macht heeft op aarde zonden te vergeven - en nu sprak Hij tot de lamme - . . enz" Maar in beide Willibrordvertalingen constateer ik dat er geen sprake is van gevolmachtiging . . . "Wanneer men spreekt over bevoegdheid in het kader van vertegenwoordiging, kan deze bevoegdheid uit de wet voortvloeien of uit een volmacht." aldus Wikepedia
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het staat heel duidelijk in de bijbel SV : Math 28 : 18 ¨ En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. ¨ macht in hemel en op aarde. Dat is, alle gezag en vermogen, namelijk om als het hoofd der gemeente deze door de gehele wereld te vergaderen, regeren en beschermen. En in Math. 7 wordt over Zijn macht gesproken en in Math 21 ook. Dus Jezus had macht .
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee. Dat weten we niet. Het enige dat we weten is dat in één bepaalde versie van één bepaald boek staat dat hij macht had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wolfijntje mijn punt is dat er één zin, in dit geval nog wel een halve, uit de bijbel wordt geplukt en daar van alles omheen wordt gesponnen. Ik gebruik de Willibrord vertaling als alternatief voor de in de vraag genoemde statenvertaling en jongerenbijbel om te laten zien dat er van allerlei tekstvarianten rondom hetzelfde stuk zijn. Het is mij om het even of Jezus macht had of niet of het gedelegeerde macht is of niet of hij hem illegaal verkregen heeft of niet of dat hij erover ruzie met zijn vader gemaakt heeft of niet. Volgens mij is dat namelijk niet relevant en heeft helemaal niks met de strekking van het verhaal van doen. Hierover vragen stellen en muggenziften (eigen woorden henkharen) heeft heel erg veel weg van wat de schriftgeleerden doen (ik verwijs naar het derde en vijfde vers in de passage: [3] Nu zeiden een paar schriftgeleerden onder elkaar: ‘Die man lastert God.’. [5] Want wat is eenvoudiger? Zeggen: uw zonden worden vergeven, of zeggen: sta op en loop? ).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@henkaren
Of dit soort vragen muggenzifterij of geneuzel is dat is aan niemand om te beoordelen. Als dit voor jou belangrijk is, dan verdient dat een objectief antwoord. @mullog. Ik had jouw punt al begrepen. Die tekstvariant viel mij namelijk ook op toen ik in mijn genoemde Willibrordvertaling las. Ook de schrijfstijl van een halve zin zoals dat er stond is opvallend maar enigszins verklaarbaar in die situatie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn velen die elke punt en komma nauwkeurig bestuderen omdat ze menen zo inzicht te verkrijgen. Intussen verliezen ze het verhaal uit het oog. Tevens zijn er velen die andere punten en andere komma's bestuderen, en dus tot andere conclusies komen. Hun conclusies zijn echter even waardevol als alle andere. Als elke conclusie even waardevol is als elke andere conclusie, heeft het dus geen zin veel moeite te steken in het bereiken van een conclusie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb deze vraag gesteld omdat hij relevant is voor de vraag: "Wie is Jeshua?" en "Is de term Drie-eenheid, zoals die in veel kerken wordt gebezigd, juist.
Ik hoop daar binnenkort een vraag over te stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo henkaren In je laatste regel zeg je
.... bij volmacht ben je door iemand gevolmachtigd (hier uiteraard door de Vader). zie volgende link: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Joh20vs21.pdf groet amadeus
Cryofiel
9 jaar geleden
De vraag "wie was Jeshua / Issa / Jezus" is niet te beantwoorden omdat er geen onafhankelijke beschrijvingen van hem bestaan. De drie-eenheid is al op GV aan de orde geweest. De conclusie was toen dat die niet bestaat, dat die letterlijk bestaat, en dat die symbolisch bestaat - afhankelijk van aan wie je het vraagt. Dat laatste hoeft natuurlijk niet te verbazen. Datzelfde geldt dan automatisch voor de vraag "wie was Jeshua / Issa / Jezus". Ook dat is geheel afhankelijk van aan wie je het vraagt. Maar dat wisten we al.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je de antwoorden uit je bijgevoegde vraag leest dan staat daar ergens

Jezus was bij de mensen om te zijn zoals de mensen. Maw hij kon niet zelf vergeven.
Jezus kon nooit iets zelf doen, na zijn doop had hij de Heilige Geest. Daardoor kon hij vergeven, maar deed hij dat als tussenpersoon voor God.

Zoals ik dat lees, hij had een volmacht.

Maar als je dan kijkt naar 'Jezus' die sprak de woorden wel uit die nodig zijn. ' ge zijt vergeven' om zo de vergeving van God zelf te geven. En dat deed hij dus als tussenpersoon van God. Dus eigenlijk was het God die dat zei.
Hij zou nooit hebben gezegd 'IK vergeef u'

Behalve die ene keer ' Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen' Toen hij op het kruis hing en zou sterven.
Op dat moment vergaf hij wel zonden, maar dat waren dan zonden die tegen hem begaan waren.
Net zoals jij je broer kan vergeven als hij je een blauw oog slaat. Je broer heeft spijt, jij vind het niet erg en mama geeft geen straf. ( misschien simpele vergelijking maar... )

Dan is er natuurlijk nog de vraag.
Moet iemand het zeggen 'ik vergeef je' om God aan te sporen om alles te vergeven? Wat als je iemand heel rancuneus hebt gekwetst? Krijg je dan nooit vergeving?

Verder ook.
Jezus stierf aan het kruis, ter vergeving van al onze zonden. Dus ook de onze. Als je zo kijkt, dan zijn die zonden door zijn dood, al uitgewist.

Maar je kan ook kiezen
Ik misdeed iets, de Vader kan pas vergeving geven als je zelf er spijt van hebt.
Zo werkt toch een biecht. Na je penitentie is alles vergeven.

Toch een moeilijk vak die Godsdienstgeleerdheid.
Veel hangt af van hoe hardcore je bent, welke vertaling van bijbel je leest, hoe je zelf over de zaken nadenkt, wat je al meemaakte, of je een belanghebbende partij bent, ,...

Toegevoegd na 13 minuten:
In de reacties staat ook iets belangrijk van Mullog.
Het verhaal over de lamme en mag Jezus die vergeven of niet....
(Lees meer...)
9 jaar geleden
De meeste vertalingen melden dat Jezus macht had toen Hij op aarde was. De jongerenbijbel benadrukt deze almacht door “volmacht”.
Anders had in de tekst van Matth. 9 wel gestaan: “ . . . Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon gevolmachtigd is om op aarde zonden te vergeven . . .” In dat geval zou amadeus gelijk hebben; maar zo staat het er niet!

Het antwoord is dat Jezus wel degelijk macht had toen Hij op aarde was; jouw opmerking in de laatste regel is juist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo wolfijntje,
Je zegt:
Anders had in de tekst van Matth. 9 wel gestaan: “ . . . Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon gevolmachtigd is om op aarde zonden te vergeven . Antw.
Om als gevolmachtigde te kunnen optreden moet je eerst een bewijs/volmacht ontvangen, dan pas kun je als gevolmachtigde optreden
Dit bewijs of volmacht is een overeenkomst al dan niet schriftelijk.
Volmacht is ook een bevoegdheid. zie: http://www.encyclo.nl/begrip/VOLMACHT vergelijk : http://www.encyclo.nl/begrip/gevolmachtigde Profetieen voorspelde de komst van Jezus.
Jezus ontving als bewijs hiervoor de heilige geest.
Nadien begon hij onmiddellijk aan zijn opdracht. zie volgende link uit willibrordvertaling: de volmacht van de zoon: http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=67063,67091 Johannes 5:19-47 groet amadeus.
Onderstaande uitleg is afkomstig van "Praktische bijbelverklaring, het evangelie van Mattheus" van prof. Dr. F.M. Th. Böhl en Prof. Dr. A. van Veldhuizen, 4e druk uit 1934 (te vinden en downloaden op het www).

9 Een verlamde genezen, vs. 1-8. Vgl. Mk. 2 : 1-12, Lk. 5 : 17-26. —
In weerwil van zijne weldaad in het heidensch gebied niet ontvangen,
keert Jezus terug naar zijn eigen stad, d. i. lCapérnaum (4 : 13). Ook
hier vindt hij nieuwe gelegenheid, zijne macht te toonen, vindt hij
2 nieuwen tegenstand van de officieele leeraars van het volk. Ditmaal
is het een verlamde, dien men tot hem brengt; hij wordt gedragen op
een bed, d. w. z. een mat, hoogstens een matras. Waaraan Jezus het
geloof der dragers bemerkt, zegt Mt. ons niet; de détails vallen voor
hem weg bij de groote hoofdzaak, ook aan dit voorval te toonen, wie
Jezus wel is. Markus' uitvoeriger bericht licht ons in over de moeite,
die zij ervoor over hadden, hun' zieke in Jezus nabijheid te brengen.
Deze zelf was misschien minder zeker, of hij hulp zou vinden. Was
er wellicht verband tusschen zijne kwaal en een zondig verleden? Het
is, alsof Jezus dergelijke gedachten van onzekerheid en angst in het
hart van den ongelukkige leest. Althans zijn eerste woord is een bemoediging,
en geldt niet den lichaamstoestand van den zieke, maar
3 zijne zonden. Jezus verzekert: ze worden u kwijtgescholden. Eenige
schriftgeleerden, die erbij zijn, nemen dit hoog op; zij vinden zulke taal
4 Godslasterlijk. Jezus, die ze doorziet, zal hun bewijzen, dat het iets
anders is, en hij dus ook een ander, dan zij denken. Het genezen van
s zulk een kranke door zijn woord alleen is evenmin menschenwerk als
het kwijtschelden van zonden. Daartoe is Goddelijke bevoegdheid noodig.
Wie deze blijkt te bezitten voor het ééne geval, heeft ze ook voor het
andere. Welnu, Jezus bewijst haar, door den verlamde, louter op zijn
6 bevel, te doen opstaan. Laat men dan ook verstaan, dat hij als de
Zoon des menschen bevoegd is, in den naam Gods op de aarde zonden te
vergeven. Wat in den hemel geschiedt, en Gods genadige wil is, de vergeving
der zonden, daarvan brengt hij op de aarde de zekerheid en
de verwezenlijking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog,
in de tekst die je aanhaalt staat hetvolgende: " Laat men dan ook verstaan, dat hij als de
Zoon des menschen bevoegd is, in den naam Gods op de aarde zonden te vergeven. " zie betekenis volmacht:
1.
volmacht
Bevoegdheid die iemand (de volmachtgever) verleent aan een ander (de gevolmachtigde) om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten. http://www.betekenis-definitie.nl/Volmacht Net zoals de jongerenbijbel correcter weergeeft met volmacht. groet amadeus

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding