Waarom worden Jezus en de apostelen altijd afgebeeld met lang haar?
In het antwoord van Fremar op vraag: http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/563903/kledingvoorschriften-bijbel
lees ik:
“Of leert u ook de natuur zelf niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel haar is gegeven?” (1Korinthiërs 11:14-15).
Waar om worden Jezus en de apostelen op kerkelijke afbeeldingen dan altijd getoond met lang haar?
erg lang haar.
dus in die tijd hadden mannen gewoon korter haar dan vrouwen
kort en lang hadden denk ik in die tijd een andere waarde
(NBG51) Het is daarom niet waarschijnlijk dat hij lang haar droeg. Bovendien, Jezus was geen Nazireeër. Zo iemand legde een Nazireeërgelofte af en moest zich dan aan drie regels houden: (1) geen wijn of vrucht van de wijnstok nuttigen, (2) zijn hoofdhaar niet afknippen; (3) niet bij een dode komen. Jezus voldeed hier niet aan. Omdat een afbeelding van Jezus in zijn aardse verschijning dikwijls meer over onszelf zegt, is zo'n afbeelding ... meer van onszelf dan van Hem
De Schrift beschrijft Jezus' uiterlijk zoals Hij dat op aarde had niet, maar wel en vooral zijn uiterlijke verschijning in heerlijkheid
Jezus was wel een Nazarener, maar geen nazireeër.
De reactie van Passantje spreekt mij het meest aan, maar de site biedt niet de mogelijkheid een reactie als beste te kiezen. Henkaren
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.