Zijn er ook kerkelijke stromingen die de natuurrampen toewijzen aan werken van de duivel?
In het vraagstuk van de theodicee wordt het kwaad dat in de wereld geschied al dan niet van God of via de mens afkomstig te zijn.
Naast het leed wat mensen elkaar aan doen zijn er ook de natuurrampen. Het vraagstuk van de theodicee stelt dan oa in hoeverre deze rampen door toedoen van God ontstaan zijn? Soms wordt dan bijv. geopperd dat God ook de natuurwetten moet 'gehoorzamen', of dat God hier buiten staat en dat de oorsprong van natuurramp een mysterie blijft wat met/door het lijden van Christus gedragen zou kunnen worden.
Maar zijn er ook kerkelijke stromingen die de natuurrampen toewijzen aan werken van de duivel? Immers als de duivel de mens zijn heilige staat kan ontnemen waarom zou hij niet natuurlijke orde van de elementen kunnen verstoren? Maar ik weet niet of er kerkelijke stromingen zijn die de duivel bij het Theodicee betrekken.
Een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor het geloven in het bestaan van een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat, wordt een theodicee genoemd. Een theodicee probeert een logische verklaring te geven voor deze paradox. Er zijn verschillende argumentaties en meningen over dit onderwerp.
Of verwijs je naar het proefschrift van Dr. J.F. van Royen uit 1941:
Het vraagstuk der theodicee bij Wilfred Monod.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.