Staat er letterlijk in het oude testament, Koran of Thora dat God (of Allah, Jahweh etc) van mensen houdt? Zo ja waar?
In de evangeliën staat bijv. nergens dat God dírect van ons/de mensen houdt. Jezus vermeld dat nergens. Alleen als je van Jezus houdt, houdt God van je zoals te lezen staat:
In Joh. 14:21 dat: 'wie Mij liefheeft zal door de Vader bemind worden'. (iets dergelijks ook in 14:23). En Joh. 16:27 'want de Vader zelf heeft u lief omdat gij mij liefhebt en gelooft...'.
Alleen van Jezus zelf lijkt God de Vader direct te houden, zoals vermeld in:
verscheidene keren in Joh. 17, en Joh. 10:17 'Hierom heeft de vader mij lief, omdat ik mijn leven geef ' en Mat. 3:17 'mijn veelgeliefde'.
Ik vroeg me dus af of De liefde van God voor ons eventueel zijn volk, alleen in het nieuwe testament (dus via Jezus) expliciet staat vermeld. Ik heb nl geen idee of het oude testament de Koran of de Thora een expliciete vermelding staat.
Nogmaals, het gaat mij dus om de letterlijke neerschrijving daarvan en niet een bedoeling of context waaruit het een en ander zou blijken. Tevens bedoel ik ook geen uitspraken die liggen in de context van dat God voor ons zorgt ed., maar echt liefhebben of houden van.
Waar kan ik die vinden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.