Is Jezus op zondag opgestaan?
Bij het doorsnuffelen van de evangeliën viel het mij op dat de volgelingen van Jezus op zondagmorgen ontdekten dat hij was opgestaan. Ik heb geen tekst kunnen vinden waaruit blijkt dat Hij ook op zondag zou zijn opgestaan.
Zou het ook laat op de Sabbat hebben kunnen gebeuren? Ik denk vooral aan deze mogelijkheid omdat Hij vlak voor zonsondergang werd begraven. Als Hij drie etmalen later is opgestaan dan moet het wel haast op Sabbat zijn geweest
Ik realiseer me dat ik maar een geringe Bijbelkennis heb en alle gelovigen die ik ken denken dat Jezus op zondag is opgestaan. Wie helpt mij verder?
Ik ben het overigens eens met de opvatting dat als de dag van de kruisiging echt belangrijk voor ons was, dit wel duidelijker in de evangeliën was vermeld. Anderzijds is het wel van belang voor de opvatting over de dag van de opstanding en die dag speelt een belangrijke rol in de vraag: Sjabbat versus zondag.
En wat in debijbel staat is pas na honderden jaren geschreven.
En het is dus onzinnig te denken dat het allemaal letterlijk waar is.
Was dit een verkeerde zienswijze ?
Gregorius heeft inderdaad een heel andere kalender ingesteld, maar heeft de dagen van de week gewoon door laten lopen.
Of wat in de Bijbel staat waar is is een kwestie van geloof. Je gelooft het of je gelooft het niet, of misschien twijfel je. Het is voor mij ook allemaal betrekkelijk nieuw. Ik heb nog nooit een katholieke of christelijke school vanbinnen gezien. Toch houd het me nu al een hele tijd bezig. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat de Bijbel op waarheid berust, maar ik kan absoluut niet overweg met de kerkelijke tradities. En gezien de antwoorden en reacties die ik op mijn verschillende vragen krijg, zijn er heel wat mensen die ook in deze spagaat zitten.
Ik waardeer overigens jullie reacties bijzonder.
Hoe kom ik er toe te geloven dat de bijbel op waarheid berust? Hoe meer ik las over de kosmos des te meer raakte ik er van overtuigd dat dit niet door toeval (blinde natuurwetten) tot stand is gekomen. Maar als er een groot Intellect achter zit die mensen laat ontstaan/schept met bewustzijn, wezens die liefde vreugde en pijn kunnen ervaren is het dan niet het summum van wreedheid om hen aan hun lot over te laten in de machinerie van de kosmos? Kan Iemand die zo veel schoonheid heeft geschapen tot zo iets in staat zijn? Ik kan het me niet voorstellen.
Na een lange zoektocht vond ik in de Bijbel een God die zijn schepselen liefheeft. Een God die zelf de straf voor het kwaad dat we bedrijven op Zich heeft genomen. Alleen van die God kan ik geloven dat Hij alles heeft geschapen.
Hij heeft ons niet aan ons lot overgelaten.
In een Joods gebedenboek las ik de roep: Baroech HaSjem. Geprezen zij de Naam. Mulog, misschien vind je me een zwever, maar dit is mijn antwoord op je vraag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.