Kun je zowel gevormd katholiek als belijdend protestant zijn?
Ik ga zowel naar een protestantse als een katholieke kerk en voel me bij beide thuis. Jaren geleden heb ik belijdenis gedaan en nu ben ik het vormsel aan het overwegen. Stel dat ik inderdaad het vormsel ga ontvangen, maakt dat mij dan automatisch katholiek of is het ook mogelijk om beide stromingen tegelijkertijd aan te hangen en volwaardig lid te zijn?
Iig bedankt voor je reactie en Erna voor het antwoord. Ik had niet gedacht zo snel een reactie te krijgen. Hopelijk volgt er meer.
De Bijbel leert dat er twee soorten religies zijn: ware religie en valse religie. Valse religie onderwijst niet de waarheid over God. God wil dat mensen de waarheid over hem weten. Er zijn natuurlijk in alle religies wel oprechte mensen te vinden. Zulke mensen blijven bij God niet onopgemerkt en hij geeft om ze. Maar helaas hebben sommigen religie voor verkeerde bedoelingen gebruikt. Vroeger hebben religieuze leiders hun tegenstanders zelfs gemarteld. In deze tijd zijn er nieuwsberichten over religieuze leiders die tot terrorisme aanzetten, oorlog steunen of betrokken zijn bij kindermisbruik.
Het is belangrijk dat we God aanbidden op de manier die hij goedkeurt. Veel mensen geloven dat God alle religies goedkeurt, maar dat is niet wat de bijbel leert. Jezus zei: „Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.” Om Gods goedkeuring te krijgen, moeten we dus te weten komen wat God van ons vraagt en dat ook doen. (Mattheüs 7:21-23). Je moet jezelf dus afvragen: Zijn de leerstellingen van de Katholieken of de Protestanten op de bijbel gebaseerd, en maken zij de naam van God bekend. Zijn zij neutraal of komen ze voor hun land op in oorlogstijd. Wat ik daarmee zeggen wil, in alle landen zijn Katholieken die dan tegen elkaar vechten of Protestanten die tegen elkaar vechten. Wie zullen door God gezegend worden? Heel duidelijk denk ik. Niemand! Gods ware volgelingen zijn neutraal. Religies die hun steun geven aan regeringen van mensen in plaats van trouw te zijn aan God, worden in de Bijbel als een hoer beschreven. Gods Woord noemt haar „Babylon de Grote”. Babylon was de naam van de oude stad waar de valse religie na de zondvloed in Noachs tijd ontstond. Het kan niet zo zijn dat je alleen maar ergens aangesloten moet zijn om gered te worden. Het is dus heel belangrijk om goed na te denken welke religie de ware is, en dat vereist een goede Bijbelstudie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.