Wanneer word je toegelaten in de Hemel/Paradijs volgens de Katholieke gemeenschap?
Je vergelijkt hier de hemel dus eigenlijk met een gevoel, waarvoor echter diezelfde metingen / waarnemingen niet gelden, en die dus vooralsnog niet meer is dan een idee. Om aan te kunnen tonen dat iets werkelijk bestaat, zal het toch ergens aanwijzingen moeten achterlaten die meetbaar, zichtbaar, aantoonbaar, aanwijsbaar, hoorbaar of voelbaar moeten zijn, objectief en door elke willekeurige waarnemer. Zoals niemand in een storm met windkracht 8 kan zeggen : ' ik voel geen wind, want ik zie hem niet" . Zolang alle indicaties die zelfs maar op de meest summiere wijze zouden kunnen aantonen dat er iets is, ontbreken, kun je alleen maar aannemen dat er dan ook daadwerkelijk niets is. De bewijslast ligt altijd bij degene die wil aantonen dat iets WEL bestaat.
Het christelijke heeft te maken met vertrouwen in God. God, de Eeuwige, is niet bedacht, ontworpen of uitgevonden, evenmin als de wind bedacht, ontworpen of uitgevonden is. Hij 'is'. En er is er maar één, niet zichtbaar voor onze ogen maar Hij heeft zich door de geschiedenis heen wel laten kennen. Dat kan iemand uiteraard allemaal ontkennen (ziende blind, horende doof denk ik dan) want dat is érg modern in onze heidense samenleving maar daar veranderen de feiten niet door. Zo hebben sommige hardnekkige ontkenners zich het mantra 'de bijbel is een sprookjesboek' aangeleerd en ongeacht om welke geloofskwestie het gaat: met deze zin wordt elke discussie afgesloten want men wil zich er niet eens voor open stellen of kennis van nemen. Ja, dan houdt het op. God zoekt de mens, Hij heeft zich geopenbaard, maar als de mens niet wil meewerken, houdt het op. Dat geldt niet alleen voor geloof uiteraard. Maar gelukkig kan een mens ook op dit vlak ten goede veranderen, een leven lang. De 'ontdekking' dat God 'is' en niet aan plaats of tijd gebonden is, is gedaan door Abraham. Die persoon van die Abraham komt - en dat is geen toeval- zowel in de Torah, de bijbel als de korant. Maar uniek in het christelijk geloof, is het geloof dat God zelf mens is geworden. De vraag is: wil je dat geloven? Durf je in Hem vertrouwen te stellen? Als het antwoord daarop 'nee' is, dan betekent dat niet 'dat het allemaal aan het menselijk brein ontsproten is'. Sterker: het gaat pas 'goed fout' als de mens zichzelf als God beschouwt en zelf gaat beslissen wat goed en kwaad is. Op die manier is alle ellende in deze wereld begonnen en tot op de dag van vandaag gebleven. In het bekende bijbelboek Genesis wordt deze zondeval in beeldende woorden beschreven.
Was best een leuk geloof trouwens hoor ; een gezellig geloof, veel saamhorigheid, vieringen, geen hel en verdoemenis, maar hoop, liefde, en zeker niet wereldvreemd. Maar toch vielen op een dag de schellen van mijn ogen en was het over. Dat gebeurde gewoon, door een combinatie van nadenken en ervaringen. En in de loop van jaren, tientallen jaren, ontwikkelt zich dat dat - in mijn geval - tot een atheistische , humanistische levensvisie. En pas dan ga je ook echt de negatieve kanten van religie echt zien en beseffen.
Mensen die me proberen iets over het geloof of Jezus te vertellen, vergeten dat ik met dat uitgangspunt bent BEGONNEN en dat een inmiddels allang gepasseerd station is. Dat je niet met 1 of 2 argumenten kunt weerleggen, want daar zijn jaren van lezen, leren en nadenken en nog meer kennis vergaren overheen gegaan. Ik ben niet ' bekeerbaar' meer, waar een heel groot deel van de 'niet gelovenden' dat absoluut nog wel is. Kortom ; pubers krijg je nog wel aan de peuk, iemand die al 20 jaar bewust gestopt is niet meer.
in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;
en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;
die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;
en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;
en in Zijn dood en opstanding;
en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;
en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;
en in de Heilige Geest;en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven. Drie-eenheid wordt hier niet aan gerefereerd, tenzij je het noemen van de drie entiteiten voldoende vindt. Overigens is een duidelijker voorbeeld van het veranderen van het geloof de incorporatie van het heidense midwinterfeest in het Christendom. Wij noemen dat tegenwoordig kerstmis. Dat dit is opgenomen moge duidelijk zijn omdat de landen waar het Christendom zijn oorsprong heeft een hele andere beleving bij midwinter hebben dan de noordelijke landen. Overigens gaat wat mij betreft deze discussie nog steeds over dat de geloofsbeleving, in tegenstelling tot wat jij beweert, door de tijd verandert is.
Om even http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclopedie/d/drie-eenheid te citeren: "Het theologische debat in de eerste eeuwen van het christendom spitste zich toe op de vraag hoe Jezus zich tot God verhield en wat de betekenis was van de uitdrukking Zoon van God.
De vroege kerk zag het mysterie van de drie-eenheid krachtig verbeeld in het verhaal van de doop van Jezus in de rivier de Jordaan. “Toen Jezus gedoopt was, kwam Hij meteen uit het water. En zie, daar opende zich de hemel voor Hem en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Hem neerkomen. Er kwam een stem uit de hemel, die zei: 'Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind.'” (Matteüs 3,16-17)
Om te verwoorden hoe de ene God tegelijkertijd Vader, Zoon en Geest kon zijn, maakte men gebruik van termen uit de gangbare filosofie. Voor de eenheid van God werd de Griekse term ousia (= 'wezen') gebruikt. De onderscheiden personen Vader, Zoon en Geest werden aangeduid met het woord hypostasis. Deze terminologie is voor een belangrijk deel te danken aan de zogeheten Cappadocische kerkvaders: Basilius de Grote (330-379), Gregorius van Nazianze (329-389) en Gregorius van Nyssa (330-395). Deze theologen uit Klein-Azië wilden de eenheid en het verschil van de drie personen in God duidelijk maken." De heidenen vierden het midwinterfeest. Rond die tijd gingen Christenen de komst van Jezus Christus vieren, die als een licht in de wereld kwam. Kerstmis vieren we sinds de 4e eeuw. Het woord 'kerstenen' is eruit te herleiden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.