Welke profeet heeft voorspeld dat Jezus de Nazarener zou worden genoemd (Matth. 2 vers 23)?
Als christen vroeg ik me af of deze voorspelling in de Bijbel staat, al dan niet letterlijk. Genoemd vers eindigt er namelijk mee, dat Jezus na de dood van de wrede koning Herodes met zijn ouders in Nazareth ging wonen omdat, zo staat er, door de profeten was voorspeld dat Jezus de Nazarener zou worden genoemd. Maar volgens mij klopt dit niet.
De verwijsteksten geven mij ook geen uitsluitsel. Jesaja 11 vers 1 en 60 vers 21 voorspellen alleen Jezus' komst in het algemeen, dit geldt ook voor Zacharia 6 vers 12.
Verder: in het Nieuwe Testament zeggen de farizeeën tegen 'collega' Nicodemus, die wel in Jezus geloofde, dat 'uit Galilea geen profeet is opgestaan' (Johannes 7 vers 52). Dit klopte ook, want Jezus was in Bethlehem geboren, Judea dus. Maar ze zouden dit nooit hebben gezegd als de voorspelling dat Jezus de Nazarener zou genoemd worden hen bekend was geweest, en als er iemand de oude schriften kende, dan waren zij dat wel.
Moet ik deze tekst misschien anders uitleggen?
Maar waarom zou de palmtakkengeschiedenis voor de Romeinen aanleiding moeten vormen om te beschrijven? Dat is geen wereldschokkende gebeurtenis te noemen. Sterker, Zijn hele leven is niet wereldschokkend te noemen, als je het niet-theologisch bekijkt; en de Romeinen deden dat zeker niet. Hooguit zouden de Romeinen Hem in de gaten kunnen houden als potentiële (politieke) onruststoker, die een bedreiging kon vormen voor de toch al onrustige Joodse gebieden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.