Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mag een moslim man een vrouw niet de hand schudden?

Persoonlijk vind ik het nogal beledigend. Zouden deze mannen niet op een andere manier respect kunnen tonen wanneer ze een vrouw niet de hand mogen schudden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Moslim mannen en vrouwen begroeten elkaar onderling door elkaar Vrede, Barmhartigheid en Gods Genade toe te wensen en soms knikken zij hierbij hun hoofd of brengen hun rechterhand naar het hart als groet

Toegevoegd na 2 minuten:
Moslims herleiden, het verbod op het schudden van handen met de andere sekse, terug op een uitspraak van de profeet Moehammed (vrede zij met hem)waarin hij zegt:”Het is beter voor u wanneer u met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken dan wanneer u een vrouw aanraakt die niet uw eigen vrouw is of een nabij familielid.”
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Regeltjes, Islam-regeltjes, niets meer en niets minder...

En het is terecht dat hier een regeling over komt... Lands wijs, lands eer, dat geld ook voor anderen die naar Nederland komen...

Toegevoegd na 3 minuten:
De profeet saws heeft gezegd: '' Het is beter voor iemand door een naald in zijn hoofd te worden geprikt, dan een vrouw aan te raken, die voor hem niet halal is.''(Tabaram)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet generaliseren.

De meeste moslimmannen geven een vrouw gewoon een hand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad,waarom niet. Ik heb het idee,dat de Koran hier uit zijn (figuurlijke) verband is gerukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een krampachtig vasthouden aan je eigen cultuur, en gebrek aan respect willen/kunnen tonen aan een anderen cultuur. Zo'n iemand vind zichzelf belangrijker dan een ander, en draagt dit daarmee dan ook helemaal uit.

Wij zouden ons eerder druk moeten maken om de persoon dan om dat handje schudden. Laat zo'n iemand lekker links liggen, dan te proberen hem te verplichten zich aan ons aan te passen.

Achterlijke cultuur klit uiteindelijk altijd samen in hun eigen kleine maatschappij. Of dit nu rond een moskee in Amsterdam is, of op een dorpje op de Veluwe, uiteindelijk kiest de meerderheid voor respect voor anderen, en die paar, ach, die worden eigenlijk vergeten en uitgelachen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een stukje erover wat ik heb gevonden op het internet;

Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (3alaihi assalaatoe wa assalaam) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assa7ee7 (1/477-4480)).

Toegevoegd na 15 minuten:
Mijn vriend is Moslim, hij probeert altijd te leven volgens de regels van de Islam.
Uit respect naar ons toe schud hij vrouwen wel met de hand.
Dus niet alle moslims houden zich aan deze regel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat het niet mocht (en Joden doen dat trouwens ook niet) omdat ze niet weten of een vrouw "onrein" is (menstrueerd). Tja, en ik hun ogen is het beledigend als wij het wel af willen dwingen. Een simpele uitleg is voor mij voldoende, een sorry ik ben moslim en daarom mag/kan ik je de hand niet schudden, maar welkom oid is tochook goed?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben verbaasd want ik heb begrepen dat een moslimvrouw ook niet de hand mag schudden. Jaren geleden kwam er een marokaans gezin naast ons wonen. Ik nam het initiatief om mij voor te stellen de vrouw deed de deur open ik stak mijn hand uit en ze gaf mij geen hand ??? Dus geldt dat dan ook voor vrouw En man? Ik voelde me wel even voor joker staan. Maar ik legde uit wie ik was. Volgens mij begreep ze mij niet? En al snel ging de deur weer dicht. Nou daar stond ik dan ,voor een gesloten deur. Na een poos ging dit gezin weer verhuizen. Maar heb het nooit begrepen. Begreep ze mij niet qua taal ?? of gaf ze mij niet die hand omdat het niet mocht?, ik had haar vaak gezien op het balkon en knikte naar haar , ze kende me immers toch??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je als man lichamelijk contact met een vrouw moet vermijden, tenzij het je eigen vrouw is, moeder, zus, etc. Dus het is niet specifiek gericht aan de vrouw of de man maar het is iets wat officieel niet mag.

Maar er zijn mensen bij (vrouwen, mannen) die wel een hand geven. Zijn dat dan mannen en vrouwen met slechte bedoelingen? Zeker niet, het zijn mensen die gewoon wat minder kennis hebben van de regels, of gewoon minder streng zijn t.o.v regels. Er zullen wel mensen bij zijn die dat onfatsoenlijk vinden. Maar het is de wil van Allah en alles wat de schepper wil is de juiste keuze.

Wat gebeurt er wanneer een man handen schudt met een vrouw?

De wetenschap van anatomie zegt dat er meer dan 5 miljoen cellen zijn die de oppervlakte van het menselijk lichaam bedekken. Hun functie is om gewaarwordingen en gevoel over te brengen naar de hersenen. Wanneer een man handen schudt met een vrouw worden hun gevoelens geactiveerd. Zelfs de zintuig van ruiken heeft een rol in het activeren van het gevoel van seksuele lust. De zintuig van horen is ook verbonden met de middelpunten van menselijke verlangen. Als een vrouw woorden hoort die de verlangens van een man weerspiegelen, dan kan dat wat ze gehoord heeft haar gevoelens bewegen.

In dit aanzien zegt de Koran: "zeg: Tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hun. Voorzeker, Allah is wel op de hoogte van wat het geen wat zij doen. En zeg; Tot de gelovige vrouwen dat ook zij hun ogen neergeslagen houden. En hun passies beheersen en hun schoonheid niet tonen." (Soerah An-Noer, ayah 30-31)

De bovenste ayahs tonen dat mannen en vrouwen beiden werden aangesproken in gelijke termen om hun verscheidene zintuigen te bewaken om de mogelijkheden van kwaad te verminderen in de gemeenschap.

Met andere woorden, moderne anatomie ontdekt nu de rollen van gewaarwording in het aanwakkeren van menselijke verlangens, terwijl de Koran de gelovigen beschermt van zulke kwaden sinds 14 eeuwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien niet direct een antwoord, maar sinds kort is er een groep moslima's actief andere moslima's de verzen uit de koran onderwijst waarin staat dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat onderdrukking door mannen geen enkele rechtvaardigingsgrond vind in de koran.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is pas beledigend als het zo bedoelt is. Zo is het met elk gedrag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het beledigend is. Waarom is een vrouw onrein als ze menstrueert? Je krijgt dan geen hand, omdat een varken ook geen hand krijgt. Nou, bedankt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De link tussen "hand geven" en "respect tonen" is niet logisch of nodig. Dit is dan jouw beleving. Stel dat een man een vrouw bij begroeting een klap op de bil geeft... gewoon een cultuur... moet dan ook kunnen toch? Of zijn wij dat dan niet gewend? Je geeft een vrouw gewoon geen hand. Bedenk wel dat de profeet van de Islam getrouwd is geweest met een zeer groot zakenvrouw uit die tijd. Zij was ook ouder dan hem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing