Bestaat er een gedeelde Christelijke visie op Mohammed?
De Islam erkent veel Christelijke geloofsfeiten. Zo zijn de meeste Bijbelse personen ook bekend binnen de Islam. Dat geldt zelfs voor Jezus (die binnen de Islam wel met Issah wordt aangeduid), en als ik het goed heb is de Islamitische Ibrahim dezelfde als de Christelijke Abraham. Alleen (en corrigeer me als ik het verkeerd zeg) is Jezus in de Islam weliswaar een profeet, maar dan wel een nogal onbeduidende.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: waar ik heen wil is dat Mohammed (de Profeet) zich in principe baseerde op een basis die behoorlijk overeenkomt met de Christelijke basis.
Bestaat er een gedeelde Christelijke visie op Mohammed? (Met "gedeeld" bedoel ik een visie waar de overgrote meerderheid van de Christelijke stromingen mee instemt.) Zo ja: wat is die visie? Is Mohammed bijvoorbeeld een verzinsel, of een valse profeet, of een verkeerd geciteerde laat-Christelijke profeet, of een misleider, of nog iets anders?
De Islam werd te vuur en te zwaard bestreden door de christenen (kruistochten).
In de bijbel zul je dus sowieso niets over de Islam vinden, domweg door het feit, dat er in die tijd nog geen sprake van een Islam was.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.