Waarom plaatste God de 'boom des levens' in het Hof van Eden?
Toegevoegd na 20 minuten:
Wat was het doel van die (speciale) boom, waar was die voor nodig? Adam & Eva hadden toch al het eeuwige leven (behalve wanneer ze zondigden natuurlijk) ?
Ik zie persoonlijk niet direct reden om alles in Genesis als symbolisch af te doen, omdat het te onwaarschijnlijk aanvoelt. God zegt zelf: "Is voor mij ook maar iets onmogelijk?" in Jeremia 32:27: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=jeremia+32%3A27&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10 Er wordt ook duidelijk beschreven hoe het eten van die boom verliep, wat niet echt nodig/logisch is als het puur symbolisch was. En over die slang: aangezien slangen niet kunnen praten, moet dat ofwel symbolisch zijn, ofwel een andere kracht die dat veroorzaakte op dat moment. Vergelijk eens met de ezel van Bileam, in Numeri 22:28:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Numeri+22%3A26-31&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Ik geloof dat dus bovenmenselijk machten tot zulke dingen in staat zijn, en ik geloof dus dat Satan hierachter zat. Niet God zelf natuurlijk, want wat de slang zei, lag in het belang van Satan, niet van God. De vraag blijft dus wat het belang was van die boom des levens...
Bedankt voor je reactie, maar aangezien de bijbel zegt "God is liefde", waarom laat hij de mensen dan niet gewoon in een paradijs wonen, maar laat hij ze lijden? Als hij alles al vooruit kan zien, dan hadden Adam en Eva dus geen schijn van kans. Behoorlijk sinister om ze dat dan te laten geloven en ze te straffen voor iets waar ze niets aan konden doen om te ontlopen.
Dan is God dus géén liefde, en is de bijbel dus onbetrouwbaar. Het is daarom voor mij nog even de vraag of God van tevoren wist dan wel bepaald had dat Adam & Eva zouden gaan zondigen.
Ja ik begrijp wel waarom Adam en Eva moesten sterven aan eten, omdat dat in de bijbel wordt vermeld: Genesis 2:17
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+2%3A17&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Hoezo alwetend? Weten en toekomst voorspellen volgens mij zijn 2 verschillende dingen. Alles wat plaatsvindt is voor hem zichbaar, niets is verborgen:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=hebr+4%3A13&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Maar dat wil niet zeggen dat de hele toekomst al lang van tevoren bekend is. Alleen met betrekking tot Zijn eigen voornemen zegt hij te weten hoe e.e.a. gaat verlopen, maar daar zorgt Hij dan ook zelf voor dat het zo GAAT verlopen. Voor het overige zie ik persoonlijk geen bijbelse bewijzen voor alwetendheid in de zin van toekomstvoorspellen.
Jij wel dan? Maar we dwalen wat af van de vraag waarom die boom des levens in de Tuin van Eden stond...
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=deut+30%3A19%2C20&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
>> praat de bijbel hier onzin, houdt Mozes zijn eigen volk voor de gek? Ik denk dat God niet zo oneerlijk is om mensen geen vrije keus te laten. Dat laat voor mij de conclusie dat zijn alwetendheid vooral gaat over (wat ik eerder zei) dat niets aan hem voorbijgaat. En daarbij opgeteld dat al zijn voornemens verwezenlijkt zullen worden, want wie kan hem tegenhouden?
Maar als jij bijbelteksten weet waaruit blijkt dat zijn alwetendheid verder gaat dan dit, dan ontvang ik die graag ter ondersteuning van je reactie. Alvast bedankt!
Ieder het zijne, dat klopt. Er zullen altijd wel stromingen zijn die iets anders beweren, maar dat is voor mij persoonlijk niet van belang, het gaat mij erom wat de bijbel zegt. Het gaat hier immers ook om een bijbelpassage... Thanks anyway.
Kun je dat bewijzen ?
Of is het meer iets waar je rotsvast in geloofd ?
Al zal ik niet tot de gelovigen horen.
Bewijslast omkeren is geen probleem! De bijbel bewijst namelijk haar geloofwaardigheid zelf. Bijvoorbeeld de profetie (voorspelling) over de verovering van Babylon door Cyrus de Pers is 150 jaar van tevoren opgetekend en met bijzonder veel details. Die voorspellingen zijn haarfijn uitgekomen.
Zo staan er heel veel profetieën in de bijbel. Er staan zelfs profetieën in de bijbel die meer zo'n 500 jaar of meer van tevoren waren opgeschreven, en inmiddels zijn uitgekomen. Welk mens kan zelfs maar 100% betrouwbaar het weer voor over een week voorspellen? Dit bewijst dat de bijbel niet uit menselijke bron kan zijn.
Maar het vereist wel eerst een onderzoek van een ieder afzonderlijk om dit te beseffen!
Wacht even... ik krijg nu het gevoel dat ik woorden in de mond gelegd krijg die niet de mijne zijn.
Ik ga er vanuit dat zolang beide partijen hun gelijk niet kunnen bewijzen ook beide partijen respect verdienen voor elkaars ideeën. Wanneer men iets voor waar aanneemt zonder bewijs is dat dus een geloof. Het wel bestaan van God is dus evenzeer een geloof als het niet bestaan van God. (Of van Bigfoot, wat dat betreft) Jouw voorbeeld van een voorspelling die na 500 jaar uitkomt KAN ook gewoon toeval zijn en is dus zeker geen bewijs. En dat mensen het weer niet perfect kunnen voorspellen is waar, maar de prestatie om een satelliet te bouwen en die precies volgens voorspelling in 12 jaar 3x langs de aarde, 1x langs mars, langs 2 astroiden kan vliegen om uiteindelijk op een komeet te landen (google maar eens op "satelliet Rosetta") dat is een prestatie van de mens die zelfs de bijbel maar moeilijk kan evenaren. Bewijslast voeren met voorbeelden en tegen voorbeelden geeft alleen maar aan dat er dus geen sluitend bewijs is. Laten we elkaar daarom gewoon respecteren. Welk geloof we ook aanhangen ! Thats all !
De definitie van geloof is heel anders (Hebr. 11:1), maar dat terzijde.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebr+11%3A1&id16=1&l=nl&set=10 En over die satelliet: dan heb je het eigenlijk al haast over uitrekenen in plaats van voorspellen, omdat er zo weinig variabelen zijn dat het zelfs voor mensen te voorspellen is. Het weer heeft al meer variabelen, en dan wordt het voor een mens al niet meer te doen. Als je je eens ZOU verdiepen in de inhoud en de detail van de bijbelse profetieën, en in de geschiedenisboeken zou nagaan of het ook daadwerkelijk zo heeft plaatsgevonden, dan ga je anders redeneren. Dan is het geen "geloof" meer zoals jij het omschrijft, maar dan wordt het een zekerheid (vaste grond), zoals de bijbel het noemt in bovengenoemde tekst.
Is dat je excuus om maar geen onderzoek te doen of de bijbel misschien niet toevallig toch gelijk zou kunnen hebben?
1) De leeftijd van de meeste bijbelboeken is bekend en behoorlijk betrouwbaar vastgesteld. Ga zelf maar na.
2) De meeste voorspellingen die de bijbel bevat, zijn reeds uitgekomen. Tot in detail. Ga zelf maar na. Dat je dit niet wil nagaan, is jouw goed recht, maar dan kun je ook niet beweren dat de bijbel ongelijk heeft.
Ik heb mijn onderzoek gedaan in dit opzicht, en voor mij is het duidelijk geworden dat de bijbel niet uit menselijke oorsprong KAN zijn. Er is daardoor ook geen sprake van een cirkelredenering. Maar dat zul je pas zien als je het onderzocht hebt...
Ik moedig je evenwel aan om je EIGEN onderzoek te doen. Maar nogmaals, het ging om de boom des levens.
Ik doe zo'n 35 jaar onderzoek in de bijbel, van Genesis 1:1 - Openbaring 22:21, en ben nog geen tegenstrijdigheden tegengekomen. Wel >>ogenschijnlijke<< tegenstrijdigheden, maar dan moet men soms net even verder kijken dat de neus lang is. Alles heeft een reden.
God zou schizofreen geweest moeten zijn als hij zichzelf gaat zitten tegenspreken. Qua verifieerbaarheid ben ik het toch echt pertinent oneens. Ik moedig je nogmaals na om het ZELF eens te onderzoeken, in plaats van op mij of Yunus te vertrouwen. Overtuig je zelf van het één dan wel het ander, en blijf daarbij. Maar nu stop ik met dit zijtakje, want het gaat helemaal niet meer over de oorspronkelijke vraag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.