Wat is de bijbelse onderbouwing van het geloofsdogma: God is almachtig?
Ik ben op zoek naar Bijbelteksten die dit dogma ondersteunen. Wie wil mij helpen?
Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie reacties. Mijn achterliggende vraag is of er voldoende Bijbelse argumenten zijn om de conclusie te trekken dat God almachtig is. (als je alleen Bijbelteksten als uitgangspunt neemt) Ik vind het opmerkelijk om te zien dat de teksten die ik tot nu toe als antwoord heb gekregen naar mijn idee niet zo overtuigend zijn.
Genesis 17:1 wordt door de NBV als 'ontzagwekkende' vertaald. Het blijkt dat er geen brede consensus is over de inhoud en betekenis van het woord el Sjaddai. Volgens sommige wetenschappers zou je het anders moeten vertalen.
Lucas 22,69 wordt ook verschillend vertaald. Volgens de Studiebijbel
zou dit vers meer de macht van God benadrukken.
2 Korintiërs 6,18 Het woord almachtige 'Pantokrator' blijkt een
citaat uit de LXX te zijn. In de Heb. bijbel staat er een woord wat je kan vertalen met Heer der Heerscharen. Dit betekent de verhevenheid van de macht van God ten aanzien van de onmacht van de afgoden.
In openbaring komt het woord almachtige regelmatig voor. Ik kwam in bepaalde commentaren tegen dat het ook hier de vraag is wat er mee wordt bedoeld omdat de LXX het woord 'heer der heerscharen' heeft vervangen voor 'almachtig'. Hiermee wordt bedoeld de omverwerping van de Goden met de uiteindelijke overwinning voor ogen.
Tot nu toe een (naar mijn idee) te wankele basis om tot de conclusie te komen dat God almachtig is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.