Mag ik een jehova's getuigen feliciteren met zijn of haar verjaardag?

Iemand die ik ken is jarig. Maar die is Jehova's Getuigen. Ik zelf heb geen geloof maar mag ik deze persoon feliciteren?
Jehova's vieren geen verjaardagen, mag deze persoon dan ook niet gefeliciteerd worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
19.1K

Het beste antwoord

Uit ervaring weet ik dat ze het zelf niet vieren en dus geen boodschap hebben aan deze specifieke dag. Als iemand een jehovah's getuige feliciteert dan is dat voor de persoon vaak een ongemakkelijke situatie omdat er altijd gekozen moet worden tussen loyaliteit aan een religie en loyaliteit aan vrienden/kennissen/collega's. Feliciteren MAG dus wel (je hebt immers ook recht op vrijheid van het uiten van je mening en daar heeft een wederpartij weinig over te zeggen) maar als je ongemakkelijke situaties wil vermijden is het beter om het niet te doen.

Een van de achterliggende redenen kan zijn dat het "bewijs" tegen verjaardagen flinterdun is. De redenatie dat verjaardagen als negatief worden bestempeld in de bijbel (twee onthoofdingen) en daarom niet gevierd kan worden gaat mank omdat andere zaken die als negatief werden gezien in de schrift zoals "honden" vele malen vaker vanuit religieus standpunt negatief wordt bestempeld. Daarnaast worden in Job situaties geschetst die wel heel veel gelijk hebben met verjaardagen en daar wordt uiterst positief over gesproken. Dit maakt het voor een jehovah's getuige heel lastig om er volledig achter te kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk hecht hij geen enkel belang aan die felicitatie. Maar als hij een beetje buiten zijn eigen geloof kan denken zal hij je dat niet kwalijk nemen. Het is een goede gelegenheid om het de persoon zelf te vragen: Joh, ik zou je willen feliciteren met je verjaardag, maar ik weet dat jullie die niet vieren. Hoe voelt het als ik dat toch doe? Of iets van die strekking
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ idd, JG's hechten geen enkel belang aan de felecitatie.
Hoe het voelt als je ons toch feleciteerd ? Dan gebruiken wij graag deze gelegenheid om over G'ds voornemen te praten. :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan weer vervelend :-(
anneliez
10 jaar geleden
hoeft niet vervelend te zijn, zolang je allebei openstaat voor de ander, en niet de intentie hebt om de ander te "bekeren"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
JG's en niet bekeren??????
Uit een volgend schrijven:
Geen verjaardagen vieren
''Ik ben opgevoed als Jehovah's Getuigen,'' steekt Ella van wal. ''Mijn opa, oma, ouders.. De meesten zijn Jehovah's Getuige. Op mijn veertiende heb ik mij laten dopen, want bij ons moet je er echt zelf voor kiezen.''

Vanwege het geloof viert Ella geen verjaardagen en Kerst, en ze gaat ook niet uit. Maar wat is de gedachte daarachter dan? Ella: ''In de Bijbel komen er twee verjaardagen voor. Op beide verjaardagen wordt er een moord gepleegd. Dan lijkt het me geen goede reden om een verjaardag te vieren. God zegt trouwens ook nergens in de Bijbel dat je je verjaardag moet vieren. Waarom zou je 'm dan vieren? Ik ga in de weekenden ook nooit mee te stappen. Ik wil niet met mensen zijn die dingen doen die ik niet wil doen, zoals zuipen.''

Maar hoe vinden Ella's klasgenoten het dat zij nooit mee uit gaat of haar verjaardag niet viert? Ella: ''Ze zijn het nu wel gewend. Eerst werd ik weleens uitgenodigd voor feestjes en zo, maar nu niet meer. Ze weten dat ik toch niet kom. Ik word ook nooit gefeliciteerd met mijn verjaardag. Wij vieren onze verjaardag immers niet, dus waarom zou je me ermee feliciteren?''
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk raar als je erover denkt. In de bijbel komen twee verjaardagen voor waar op alle bij de verjaardag een moord wordt gepleegd. In de wereld zijn dagelijks gemiddeld circa 19 miljoen verjaardagen waar bij 99,9999 % geen moord wordt gepleegd. Maar die twee in de bijbel geven dan de doorslag ?! God zegt nergens in de bijbel dat je een verjaardag moet vieren. Hij zegt ook nergens dat je iemand moet reanimeren, waarom zou je dat dan doen? Of dat je de trap moet nemen en niet de lift, waarom zou je dan de liftg nemen? Eindeloze voorbeelden. Overigens is de min niet van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ken de bijbel niet zo goed (non-christelijk opgevoed), maar vraag me af om welke 2 verjaardagen het eigenlijk gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ goede aanvulling. De hoofdgedachte is dat verjaardagen vieren geen wortels heeft in het christendom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LTK, verjaardag van de farao in genesis, en de romeinse koning Herodes.
uiteraard mag dat, alleen neem ik niet aan dat het gewaardeerd word. er word duidelijk afstand gedaan van het heugelijk vieren maken van je geboortedag. het is dus geen desinteresse maar principieel tegen het vieren van de verjaardag zijn.

het vieren van een verjaardag word gezien als een heidens gebruik

zie

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/religie/vieren-jehova-getuige-verjaardag.63564
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ geheel correct
Als je weet dat iemand er op staat niet te roken,omdat hij denkt dat dit voor hem het beste is,doe je hem dan een plezier een sigaret aan te bieden?
Ik denk dat hij dit liever niet zal hebben,is het niet?

Toch nog effen alles op een rijtje waarom een Getuige van Jehovah geen verjaardagen viert:
Een JG streeft ernaar God op een reine manier te aanbidden,daarom zal hij niks doen dat zijn wortels heeft in leugens,heidendom of spiritisme.

Verjaardagen zijn geworteld in het heidendom.
De oude Grieken bijvoorbeeld geloofden dat ieder mens een beschermgeest had die bij zijn geboorte aanwezig was en daarna over hem waakte. Die geest „stond in een mystieke relatie tot de god op wiens geboortedag de persoon was geboren” Daarom werden aan de persoon geschenken gegeven,om de geest gunstig te stemmen!
Verjaardagen zijn ook al heel lang nauw verbonden met astrologie en de horoscoop.
Gods dienstknechten in het verleden verwierpen verjaarsgebruiken niet alleen wegens hun heidense en spiritistische oorsprong maar ook uit principe,omdat het nederige, bescheiden mannen en vrouwen waren die hun komst in de wereld niet zo belangrijk vonden dat die gevierd moest worden !

En inderdaad de bijbel bevat enkele voorbeelden van verjaardagen die beslist die gewoonte niet promoten.

En mogen mensen hierin de vrijheid hebben deze te vieren of niet?Dienen anderen daar zeggenschap over te hebben?

Het is opmerkelijk dat de belangrijkste dag in het satanisme iemands verjaardag is.
Omdat satanisten geloven dat elk individu een god is als hij zichzelf zo wil bezien. Het vieren van de eigen verjaardag is dus het vieren van de geboorte van een god. Natuurlijk houden de meeste mensen er niet zo’n extreme, egotistische zienswijze op na. Toch zegt het boek The Lore of Birthdays: „Andere feestdagen bemoedigen het hart, maar verjaardagen strelen het ego.