Waar kan ik argumenten voor de mytische en voor de historische Jezus vinden?
Ik bedoel het zo: er zijn wetenschappers die zeggen dat Jezus een mythe was. Maar er zijn er ook die zeggen dat Jezus echt bestaan heeft, maar dan als mens. Waar kan ik argumenten vóór en tégen deze twee theorieën vinden? Is er een website waarop ik deze kan vinden? Of een boek? Alvast bedankt!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch)
De hypothesen ten aanzien van het Testimonium Flavianum vallen te onderscheiden in drie groepen:
Het Testimonium is authentiek. Deze hypothese, die tot de negentiende eeuw algemeen aanvaard is geweest, wordt verdedigd door een kleine minderheid. Het Testimonium is gedeeltelijk authentiek, maar geïnterpoleerd en/of bewerkt door een christelijke kopiist.[11] Deze hypothese is de laatste decennia in verschillende varianten gemeengoed geworden. Het Testimonium is niet authentiek, maar volledig een latere interpolatie. Twijfels over het Testimonium bestonden er sinds de zeventiende eeuw, maar deze hypothese werd uiteindelijk algemeen aanvaard onder kritische geleerden in de 19e eeuw en wordt door sommigen nog altijd aangehangen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus#Wetenschappelijke_hypothesen Tacitus gebruikt niet eens de naam Jezus, maar Chresto, wat een titel is die een ander ook kan dragen. "Het is omstreden of deze Chrestus die rond 50 n.Chr. onrust zou hebben veroorzaakt onder de Joden te Rome, geïdentificeerd moet worden met Christus." De evangeliën zijn sowieso niet serieus te nemen. Ze beschrijven hoe iemand van de dood op zou staan. Niet echt een boek dat daarna nog als betrouwbaar gezien kan worden. Daarnaast zijn de verschillende evangeliën zo inconsistent dat het me verbaasd dat ze allemaal zijn opgenomen in de bijbel. Je argument is hilarisch. Ik kan vandaag de dag ook een paar politici/koningen/ministers/wiedanook oplepelen en daarna een ridicuul verhaal passende in deze tijd verzinnen. Daardoor wordt iets niet geloofwaardiger. Maar zoals altijd is deze discussie afleiding en ga ik er zelf ook vanuit dat er een(maar waarschijnlijk meerdere) persoon(en) is/zijn geweest die in Nazareth rond heeft gelopen en "wijze" dingen heeft gezegd. De mythevorming die per evangelie groter is geworden is het bewijs van de onzin die eromheen ontstaan is, Dat je daar als volwassen persoon met de wetenschap van nu niet doorheen weet te prikken is een argument om dit soort ridicule niet aan kleine kinderen te vertellen als waarheid. Het blijkt namelijk hersenspoelerij.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.