Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben Engelen Vleugels?

Engelen worden vaak afgebeeld met vleugels,... ik vroeg mij af waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de middeleeuwen (toen veel van die afbeeldingen ontstonden, al werden ze natuurlijk daarna steeds zo weergegeven) zagen ze, dat alleen wezens met vleugels (=vogels) de wolken konden bereiken. Omdat de hemel hóger moest zijn dan de wolken, was het dus logisch, dat engelen, als hemelbewoners en hemelbewakers, óók vleugels moesten hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Omdat ze tussen hemel en aarde vliegen, het zijn immers boodschappers!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hun Mesopotamische voorlopers, de cherubijnen, ook al vleugels hadden.
Israelieten en later christenen hebben voor hun engelenvoorstellingen de cherubijnen als voorbeeld genomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste antwoord: omdat ze nog geen helies hadden uitgevonden.

Serieus antwoord: omdat dit weer zon'n voorbeeld is van de schrijvers van het sprookje dat Christendom heet. De kergeleerden hebben alles dichtgetimmerd en om vervelende vragen te voorkomen moesten daar de engelen voorzien worden van vleugels.
De eenvoudige zielen onder ons slikken dat als pap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het voor het symbool van ruimte en vrijheid staat. Dus niet dat zij ze echt hebben maar dat het een symbool is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast ook het symbool voor bescherming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschijnen van een engel betekende vaak redding uit de nood. Als je gelooft dat God boven in de hemel woont, kunnen de engelen alleen maar naar de aarde komen door te vliegen of andersom van de aarde weer naar God. Op veel schilderijen en tekeningen worden engelen daarom afgebeeld met vleugels, zwevend in de lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee kunnen ze terug naar de hemel vliegen, als ze je vertelt hebben wat goed of slecht is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht altijd dat dat was om te bewijzen dat Engelen niet geëvolueerd kunnen zijn en dus wel gecreëerd moeten zijn. (Een zoogdierachtige met zes ledematen zal niet ontstaan - de evolutionaire sprong is daar te groot voor.) Maar ik kan het mis hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij beelden hun met vleugels af vanwege de talrijke bijbelse beschrijvingen van allerlei engelen met vleugels en vanwege de uitspraken over engelen die ’vliegen’. — bijvoorbeeld deze tekst en zo zijn er velen:

Openbaring 14:6;
En ik zag een andere engel in het midden van de hemel vliegen, en hij had eeuwig goed nieuws, om dat als blijde tijdingen bekend te maken aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie en stam en taal en elk volk,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat niemand ze ziet en dus werkelijk weet HOE ze eruit zien, praat iedereen elkaar maar na...

De vleugels laten zien dat het geen mens is, want die heeft geen vleugels... Maar het is een symbool...

Ze praten elkaar alleen maar na en doen elkaar alleen maar na in het neerzetten van de afbeelding van een engel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te laten denken dat vrouwen als engelen zijn.Maar dat was toen.Nu tekenen ze de vrouwen zonder vleugels. Ze weten wel beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze weer eens een kerk hebben bezocht en dat doen ze vaak en onzichtbaar,hebben ze de gewoonte om naar de bovenste torentrans van die kerk te gaan en zich dan naar beneden te storten,om een z.g. vliegende start te krijgen! Wat dacht je ,dat er zou gebeuren als ze hun vleugels niet aanhadden?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als symbool dat ze zich rap kunnen verplaatsen.
Maar de engelen boven 'De Ark des Verbonds' beschermden haar zinnebeeldig met opengespreide vleugels.Dus daar beelden ze bescherming af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vleugels van de engelen is bedoeld om een overschot, in termen van hun vermogen en snelheid "rating", en omdat ze een grote waarde toevoegen bij God.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat men hierdoor de status van de engelen wil weergeven.Engelen hebben geen lichaam en zijn enkel geest van substantie.Om hun meerwaarde t.v.a.elementen uit de scheppingsorde weer te geven spreekt men van hun vleugels!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze je kunnen omhelzen en troosten, om je liefde te geven, als je daar behoefte aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een op oude verhalen, gevormde ideeën, die steeds meer uitgewerkt zijn naar deze afbeeldingen nu.
Het neerdalen zal uiteraard een verband zijn met de vogel die ook vleugels heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding